SKALICA. Kvalita zdravotnej starostlivosti poskytovanej v sanitkách sa vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou (FNsP) v Skalici minulý rok zvýšila. „Je to vďaka tabletom záchrannej zdravotnej služby, ktoré pomáhajú sprístupniť dôležité informácie o pacientovi a jeho predchádzajúcej liečbe,“ priblížila Martina Plášková, hovorkyňa nemocnice.
Ako dodala, vyšetreniu na pôde nemocnice v nejednom prípade predchádza zdravotnícky zásah na mieste nehody, v domácom prostredí alebo na pracovisku človeka v ohrození života. Preto je dôležité, aby člen záchrannej posádky poznal informácie o predchádzajúcej liečbe zachraňovaného.
„Človek v ohrození života nie je vždy schopný s nami komunikovať a poskytnúť nám potrebné informácie. Niekedy je ošetrovaný pri vedomí, ale napriek tomu mu vek, zlý stav alebo rozrušenie zo vzniknutej situácie nedovoľujú spomenúť si na všetky užívané lieky. Pre tieto prípady je aplikácia prístupná z tabletu pre nás veľkou výhodou a pacientovi môže zachrániť život. Získame zároveň čas, ktorý je potrebný na iné úkony potrebné k záchrane zdravia a života,“ priblížila Katarína Komorníková, manažérka Záchrannej zdravotnej služby (ZZS) vo FNsP Skalica.
Správna voľba postupu pri záchrane života sa odvíja aj od správne stanovenej príčiny zhoršenia zdravotného stavu. Veľa sa dá vyvodiť z informácií o predchádzajúcej liečbe.
„S pomocou rodného čísla a identifikačného čísla poistenca sa dostaneme do internetovej aplikácie, kde vyhľadáme údaje o ošetrovanej osobe. Systém nám umožňuje zistiť základné údaje o pacientovi ako sú krvná skupina, prekonané diagnózy, alergie, užívané lieky, liekové a potravinové interakcie, teda vzájomné pôsobenie, predchádzajúce zásahy záchranky a ďalšie. Informácie sa zobrazujú od najaktuálnejších po najstaršie. Keď má pacient vyplnenú aj SOS kartu, je to pre neho ešte lepšie, lebo tu je napríklad kontakt na blízku osobu, ktorú treba informovať,“ povedala Katarína Komorníková.
Ako doplnila hovorkyňa nemocnice Martina Plášková, poisťovňa tvorí databázu na základe prijatých údajov od zdravotníckych zariadení, akými sú nemocnice, ambulancie a podobne.
„Poistenci doplňujú údaje len do SOS karty. Nám poisťovňa sprístupnila hotovú aplikáciu,“ uzavrela hovorkyňa.