Primátor chce späť rýchliky, železničná spoločnosť to vidí inak

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012, Železničná spoločnosť Slovensko však o obnovení zastávky Malacky pre medzinárodné rýchliky neuvažuje.

BRATISLAVA. Mestu Malacky chýba, že tu už niekoľko rokov nezastavujú medzinárodné rýchliky. Primátor mesta Juraj Říha preto žiada Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) opäť zaradiť zastávku Malacky do grafikonu medzinárodných rýchlikov. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa mesta Malacky Ľubica Pilzová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) však o tom, že by medzinárodné vlaky zastavovali v Malackách, neuvažuje. "ZSSK neuvažuje o zastavovaní medzinárodných EuroCity vlakov v Malackách, pretože v súčasnosti neexistujú odborné argumenty, ktorými by výhody z tohto zastavovania (pre obyvateľov Malaciek a okolia) vyvažovali niekoľko zásadných nových negatív pre státisíce cestujúcich v rámci medzinárodnej dopravy," uviedla v stanovisku riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012. Podľa primátora Malaciek je to komplikácia najmä pre študentov či pracujúcich, ktorí cestujú do českého Brna. Na rýchlik totiž musia cestovať buď do Bratislavy, alebo sa odviezť osobným vlakom do Kútov a tam prestúpiť na rýchlik.

Ako dodal, kým pred tromi rokmi sa Malačania dostali do Brna približne za hodinu, momentálne na túto vzdialenosť potrebujú dvojnásobný čas.

"Takéto obchádzanie si Malacky nezaslúžia. Sme okresným mestom, centrom Dolného Záhoria a spádovým mestom pre oblasť s približne 70-tisíc obyvateľmi," vysvetľuje Říha s tým, že Malacky ležia na dôležitej železničnej tepne Bratislava - Brno - Praha s nadviazaním na smery Budapešť a Berlín, no nemajú rýchle železničné prepojenie s Bratislavou ani Brnom.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor preto žiada vedenie ZSSK, aby prehodnotili svoje rozhodnutie o zrušení zastávky v Malackách pre medzinárodné rýchliky. Za mesto ponúkol pomoc aj súčinnosť v akejkoľvek oblasti.

Inak celú vec vidí Železničná spoločnosť Slovensko. O zastavovaní medzinárodných EuroCity (EC) vlakov v Malackách neuvažujú, väčšina cestujúcich totiž cestuje smerom do Bratislavy.

"Z analýzy dopravných prúdov (prvých päť mesiacov roka 2015) vyplýva, že až 98 percent cestujúcich cestuje z Malaciek smerom do Bratislavy a len dve percentá cestujúcich smerom do ČR," vysvetlila v stanovisku ZSSK Morháčová s tým, že pre cestujúcich z Malaciek v rámci regiónu existuje dostatočná ponuka regionálnych spojov. Na trase medzi Malackami a Bratislavou jazdí v bežné pracovné dni osem vlakov - regionálnych expresov (REX) a 40 osobných vlakov oboma smermi.

SkryťVypnúť reklamu

"Súčasne ZSSK vyhovela v posledných dvoch rokoch dlhodobej požiadavke regiónu na rýchlu dopravu do hlavného mesta a vytvorila tzv. „pásmový systém dopravy“, keď regionálne expresy zozbierajú cestujúcich v rannej špičke zo vzdialenejšieho okruhu od cieľa (cca 40 – 70 km) a osobné vlaky z bezprostredného okolia cieľa (0 – 40 km) a navzájom sa zmysluplne dopĺňajú. Popoludní idú tieto vlaky zasa opačne z hlavného mesta smerom na Záhorie," vysvetľuje ďalej Morháčová.

Regionálne expresy pritom prejdú trasu Malacky a Bratislava za 25 minút a stoja len na dvoch zastávkach, v Devínskej Novej Vsi a v Malackách, ďalej pokračujú až do Kútov. V rannej špičke idú tri regionálne expresy z Malaciek do Bratislavy a popoludní päť vlakov z Bratislavy do Malaciek.

Sieť dopĺňajú aj osobné vlaky, ktoré trasu Malacky a Bratislava stihnú za 38 minút. Zároveň obsluhujú aj menšie zastávky a stanice. Na trase medzi Malackami a Bratislavou a späť stoja v Plaveckom Štvrtku, Zohore, Devínskom Jazere, Devínskej Novej Vsi, v Lamači a na Železnej studienke. V pracovných dňoch jazdia každú hodinu, priblížila vlakovú obsluhu tohto územia Morháčová.

Železničná spoločnosť Slovensko síce pripúšťa, že v minulosti v Malackách rýchliky zastavovali, no išlo o vnútroštátne rýchliky. Za ne podľa Morháčovej existuje dostatočná náhrada práve spomínanými regionálnym expresmi a osobnými vlakmi.

Ako ďalej vysvetľuje železničná spoločnosť, EuroCity vlaky sú medzinárodné diaľkové vlaky vyššej kvality, ktoré spájajú dôležité európske mestá. Prioritne sú určené na cestovanie na dlhšie trasy, ktoré vedú cez územia viacerých štátov s dĺžkou trasy od 460 do vyše 1 000 kilometrov.

"Na trase EC vlakov je podstatne viac podobných sídiel, ako sú Malacky, niektoré i s vyšším počtom obyvateľov, v ktorých vlaky EC taktiež nezastavujú. Na ilustráciu v SR je to Senec, Galanta a Šaľa, v ČR sú to - Blansko, Svitavy, Choceň, Kralupy nad Vltavou, Lovosice, Roudnice nad Labem a pod.," priblížila Morháčová.

Pridanie zastavovania týchto medzinárodných rýchlikov v Malackách by malo pre železničnú spoločnosť viacero negatív. Čas cesty na Slovensku by sa predĺžil približne o štyri minúty, čo by znamenalo úpravu cestovných poriadkov na celej trase, teda aj na českom/nemeckom, prípadne maďarskom území. Posúdiť by sa tiež muselo či sa narušia alebo ostanú zachované prestupné väzby pre medzinárodných cestujúcich v Brne, Prahe prípadne v Berlíne.

Ohroziť by to tiež mohlo prestupy z EC vlakov na regionálne či diaľkové spoje do viacerých kútov Slovenska a narušiť by sa mohli aj prestupy v Hlavnej stanici Bratislava, vysvetlila negatíva Morháčová.

ZSSK pripomína, že EC vlaky zastavujú na trase z Bratislavy po české hranice v Kútoch, ktoré sú prestupnou stanicou pre niekoľko regionálnych tratí - z Bratislavy, Trnavy či Skalice a sú prestupným miestom pre celé Záhorie.

Okrem toho ZSSK v cestovnom poriadku na nasledujúce obdobie, ktorý začne platiť 12. decembra 2015, pripravuje spolu s Českými dráhami nové priame spojene Bratislava - Malacky - Kúty - Břeclav.

"V Břeclavi bude vytvorený 13-minútový časový priestor na prestupy na moderné vlaky Českých dráh „railjety“ z Viedne do Prahy. Súčasne v pracovný deň popoludní budú v Malackách stáť dva regionálne expresy REX a jeden osobný vlak, ktoré pôjdu ďalej do Břeclavi. Opačným smerom z Břeclavi cez Malacky do Bratislavy pôjdu tri priame osobné vlaky," uzavrela Morháčová.

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 18 357
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 936
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 958
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 462
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 431
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 944
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 504
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 392
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 656
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 459
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 379
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 346
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


V Malackách pribúda zeleň.

Ihrisko čaká ešte posledná úprava.


Zúčastnil sa aj izraelský veľvyslanec.


  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 392
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 656
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 459
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 379
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 346
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu