Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Primátor chce späť rýchliky, železničná spoločnosť to vidí inak

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012, Železničná spoločnosť Slovensko však o obnovení zastávky Malacky pre medzinárodné rýchliky neuvažuje.

BRATISLAVA. Mestu Malacky chýba, že tu už niekoľko rokov nezastavujú medzinárodné rýchliky. Primátor mesta Juraj Říha preto žiada Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) opäť zaradiť zastávku Malacky do grafikonu medzinárodných rýchlikov. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa mesta Malacky Ľubica Pilzová.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) však o tom, že by medzinárodné vlaky zastavovali v Malackách, neuvažuje. "ZSSK neuvažuje o zastavovaní medzinárodných EuroCity vlakov v Malackách, pretože v súčasnosti neexistujú odborné argumenty, ktorými by výhody z tohto zastavovania (pre obyvateľov Malaciek a okolia) vyvažovali niekoľko zásadných nových negatív pre státisíce cestujúcich v rámci medzinárodnej dopravy," uviedla v stanovisku riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová.

Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodné rýchliky v Malackách nezastavujú od decembra 2012. Podľa primátora Malaciek je to komplikácia najmä pre študentov či pracujúcich, ktorí cestujú do českého Brna. Na rýchlik totiž musia cestovať buď do Bratislavy, alebo sa odviezť osobným vlakom do Kútov a tam prestúpiť na rýchlik.

Ako dodal, kým pred tromi rokmi sa Malačania dostali do Brna približne za hodinu, momentálne na túto vzdialenosť potrebujú dvojnásobný čas.

"Takéto obchádzanie si Malacky nezaslúžia. Sme okresným mestom, centrom Dolného Záhoria a spádovým mestom pre oblasť s približne 70-tisíc obyvateľmi," vysvetľuje Říha s tým, že Malacky ležia na dôležitej železničnej tepne Bratislava - Brno - Praha s nadviazaním na smery Budapešť a Berlín, no nemajú rýchle železničné prepojenie s Bratislavou ani Brnom.

Primátor preto žiada vedenie ZSSK, aby prehodnotili svoje rozhodnutie o zrušení zastávky v Malackách pre medzinárodné rýchliky. Za mesto ponúkol pomoc aj súčinnosť v akejkoľvek oblasti.

Inak celú vec vidí Železničná spoločnosť Slovensko. O zastavovaní medzinárodných EuroCity (EC) vlakov v Malackách neuvažujú, väčšina cestujúcich totiž cestuje smerom do Bratislavy.

"Z analýzy dopravných prúdov (prvých päť mesiacov roka 2015) vyplýva, že až 98 percent cestujúcich cestuje z Malaciek smerom do Bratislavy a len dve percentá cestujúcich smerom do ČR," vysvetlila v stanovisku ZSSK Morháčová s tým, že pre cestujúcich z Malaciek v rámci regiónu existuje dostatočná ponuka regionálnych spojov. Na trase medzi Malackami a Bratislavou jazdí v bežné pracovné dni osem vlakov - regionálnych expresov (REX) a 40 osobných vlakov oboma smermi.

"Súčasne ZSSK vyhovela v posledných dvoch rokoch dlhodobej požiadavke regiónu na rýchlu dopravu do hlavného mesta a vytvorila tzv. „pásmový systém dopravy“, keď regionálne expresy zozbierajú cestujúcich v rannej špičke zo vzdialenejšieho okruhu od cieľa (cca 40 – 70 km) a osobné vlaky z bezprostredného okolia cieľa (0 – 40 km) a navzájom sa zmysluplne dopĺňajú. Popoludní idú tieto vlaky zasa opačne z hlavného mesta smerom na Záhorie," vysvetľuje ďalej Morháčová.

Regionálne expresy pritom prejdú trasu Malacky a Bratislava za 25 minút a stoja len na dvoch zastávkach, v Devínskej Novej Vsi a v Malackách, ďalej pokračujú až do Kútov. V rannej špičke idú tri regionálne expresy z Malaciek do Bratislavy a popoludní päť vlakov z Bratislavy do Malaciek.

Sieť dopĺňajú aj osobné vlaky, ktoré trasu Malacky a Bratislava stihnú za 38 minút. Zároveň obsluhujú aj menšie zastávky a stanice. Na trase medzi Malackami a Bratislavou a späť stoja v Plaveckom Štvrtku, Zohore, Devínskom Jazere, Devínskej Novej Vsi, v Lamači a na Železnej studienke. V pracovných dňoch jazdia každú hodinu, priblížila vlakovú obsluhu tohto územia Morháčová.

Železničná spoločnosť Slovensko síce pripúšťa, že v minulosti v Malackách rýchliky zastavovali, no išlo o vnútroštátne rýchliky. Za ne podľa Morháčovej existuje dostatočná náhrada práve spomínanými regionálnym expresmi a osobnými vlakmi.

Ako ďalej vysvetľuje železničná spoločnosť, EuroCity vlaky sú medzinárodné diaľkové vlaky vyššej kvality, ktoré spájajú dôležité európske mestá. Prioritne sú určené na cestovanie na dlhšie trasy, ktoré vedú cez územia viacerých štátov s dĺžkou trasy od 460 do vyše 1 000 kilometrov.

"Na trase EC vlakov je podstatne viac podobných sídiel, ako sú Malacky, niektoré i s vyšším počtom obyvateľov, v ktorých vlaky EC taktiež nezastavujú. Na ilustráciu v SR je to Senec, Galanta a Šaľa, v ČR sú to - Blansko, Svitavy, Choceň, Kralupy nad Vltavou, Lovosice, Roudnice nad Labem a pod.," priblížila Morháčová.

Pridanie zastavovania týchto medzinárodných rýchlikov v Malackách by malo pre železničnú spoločnosť viacero negatív. Čas cesty na Slovensku by sa predĺžil približne o štyri minúty, čo by znamenalo úpravu cestovných poriadkov na celej trase, teda aj na českom/nemeckom, prípadne maďarskom území. Posúdiť by sa tiež muselo či sa narušia alebo ostanú zachované prestupné väzby pre medzinárodných cestujúcich v Brne, Prahe prípadne v Berlíne.

Ohroziť by to tiež mohlo prestupy z EC vlakov na regionálne či diaľkové spoje do viacerých kútov Slovenska a narušiť by sa mohli aj prestupy v Hlavnej stanici Bratislava, vysvetlila negatíva Morháčová.

ZSSK pripomína, že EC vlaky zastavujú na trase z Bratislavy po české hranice v Kútoch, ktoré sú prestupnou stanicou pre niekoľko regionálnych tratí - z Bratislavy, Trnavy či Skalice a sú prestupným miestom pre celé Záhorie.

Okrem toho ZSSK v cestovnom poriadku na nasledujúce obdobie, ktorý začne platiť 12. decembra 2015, pripravuje spolu s Českými dráhami nové priame spojene Bratislava - Malacky - Kúty - Břeclav.

"V Břeclavi bude vytvorený 13-minútový časový priestor na prestupy na moderné vlaky Českých dráh „railjety“ z Viedne do Prahy. Súčasne v pracovný deň popoludní budú v Malackách stáť dva regionálne expresy REX a jeden osobný vlak, ktoré pôjdu ďalej do Břeclavi. Opačným smerom z Břeclavi cez Malacky do Bratislavy pôjdu tri priame osobné vlaky," uzavrela Morháčová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zažite svoj vlastný úspech
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 906
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 710
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 580
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 496
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 853
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 716
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 371
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 593
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 254
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 309

Téma: Malacky


Hlavné správy z SME | MY Záhorie - aktuálne správy

Parkovanie v Senici je problém, mesto plánuje zmenu

Od roku 2003 sa zdvojnásobil počet motorových vozidiel v meste. Mesto nemá priestor na stavbu nových parkovacích miest, chce to prediskutovať s občanmi.

Ilustračné foto.

Diaľničnej križovatky sa dočkajú až po roku 2023

Dlhodobé problémy spojené s hustou dopravou, ktorá má za následok hluk, rozbité cesty a znečistené ovzdušie. To všetko je každodennou realitou v Malackách.

Návrh diaľničnej križovatky.

V Malackách navrhli zvýšenie príjmu z daní o tretinu

Mestu chýba v návrhu rozpočtu takmer 1,2 milióna eur.

Mesto Malacky.
MY Týždenník pre Záhore

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V známom prievidzskom hypermarkete horelo

K požiaru došlo dnes popoludní. Ľudí z budovy okamžite evakuovali.

Havária na odkalisku: Dolinou sa valila voda

Po daždi dve z troch odkalísk pri Dúbrave nevydržali nápor vody, nastal havarijný stav.

Vybrali SME

Už ste čítali?