Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Trasa Kúty – Skalica zostáva bez neskoršieho večerného spoja

Z Bratislavy do Senice sa dá pricestovať k 22. hodine s rozdielom troch minút aj od Trnavy, aj od Kútov, do Skalice nijako.

Železničná stanica Skalica na Slovensku.Železničná stanica Skalica na Slovensku. (Zdroj: ANDREJ SOCHOR)

Z Bratislavy do Senice sa dá vďaka zmenám v grafikone pricestovať k 22. hodine s rozdielom troch minút aj od Trnavy, aj od Kútov, do Skalice nijako.

SKALICA. Skalica rozhodne nepatrí k miestam, kde líšky dávajú dobrú noc. Napriek tomu sa sem vlakom v pracovných dňoch po dvadsiatej hodine nedostanete.

Zaviesť či oživiť starý večerný prípoj z Kútov Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) neplánuje, požiadavky cestujúcej verejnosti nezohľadnila ani v zmenách grafikonu, ktorý platí od 1. marca 2015. Spoločnosť sa odvoláva na skutočnosť, že rozsah dopravy na trati počas pracovných dní aj počas víkendov je daný objednávateľom a tým je ministerstvo dopravy. ZSSK nemôže ľubovoľne zvýšiť výkon a pridať ďalší vlak.

Navrhujú aspoň piatok

Skalica je od Bratislavy vzdialená 94 kilometrov. Veľa Skaličanov v hlavnom meste pracuje a študuje, mnohí sú nútení denne dochádzať. Avšak dostať sa späť domov po železnici môžu v pracovných dňoch najneskôr o 18:16 hod z Bratislavy, inak nemajú v Kútoch potrebný prípoj. S týmto spojom prestupujú v známom železničnom uzli o 19:34, do Skalice vlak príde 20:04.

Každodenný problém nezažívajú len Skaličania. Na trase Kúty – Skalica ležia ešte ďalšie dve mestá - Gbely a Holíč, okrem nich aj obce Kopčany a Kátov.

Ľudia sa dožadujú vysvetlenia, prečo vlak číslo 2484 s odchodom z Kútov 21:23, ktorý od minulej sezóny premáva v sobotu, nedeľu a vo sviatky, nepremáva aspoň v piatky. Práve piatok je podľa nich strategickým dňom, kedy sa môžu dopraviť z hlavného mesta z práce či štúdia domov.

Naša čitateľka poukazuje na skutočnosť, že do Senice sa môžu cestujúci z Bratislavy cez Trnavu dostať aj o 22 hod, pričom v novom grafikone pribudol aj prípoj z Kútov o 21:29 s príchodom do Senice o 21:57, teda s rozdielom troch minút sa tu stretnú dva vlaky. Na Myjavu sa dá z hlavného mesta dokonca docestovať o 23:28 hod.

„Prečo sú ľudia cestujúci smerom na Skalicu o podobnú možnosť ukrátení?“ pýta sa v liste, ktorý adresovala našej redakcii.

ZSSK: Vznikli by komplikácie

Ako potvrdila tlačová hovorkyňa Jana Morháčová, aj ZSSK zaznamenala niekoľko otázok cestujúcej verejnosti na večerný spoj do Skalice, napriek tomu v marcovej zmene grafikonu s takouto zmenou nepočíta.

„Rozsah dopravy na trati počas pracovných dní aj počas víkendov je daný objednávateľom – ministerstvom dopravy. ZSSK nemôže ľubovoľne zvýšiť výkon a pridať ďalší vlak. Rozšírenie víkendového vlaku Os 2484 z Kútov do Skalice aj na pracovné dni, alebo aj len na piatok, by bolo navýšením dopravného výkonu. Takýmto spôsobom sa zaviedol aj večerný vlak do Senice,“ pretlmočila odôvodnenie ZSSK jej hovorkyňa.

Ako dodala, druhou možnosťou by bolo škrtnutie niektorého existujúceho spoja cez pracovné dni a zavedenie požadovaného večerného vlaku. Takéto riešenie však ZSSK nepovažuje za efektívne ani výhodné pre cestujúcich.

„Ranné a popoludňajšie spoje sú vyťažené. Zo skúseností z iných tratí podobného typu ako Kúty - Skalica vyplýva, že večerné spoje až také naplnené nebývajú. Zrušenie vlaku mimo špičky by zas zasiahlo do taktového grafikonu - odchodov vlakov v pravidelných intervaloch, napríklad hodinových alebo dvojhodinových. Vytvoril by sa veľký štvorhodinový odstup medzi odchodmi vlakov,“ priblížila Jana Morháčová.

Prípadná zmena časov jazdy uvedeného vlaku zo soboty a nedele napríklad na piatok a nedeľu by podľa ZSSK zase spôsobila komplikácie v obehu súprav. To znamená nutnosť jázd prázdnych súprav opačným smerom, aby sa dali využiť podľa platného cestovného poriadku na ďalších spojoch, doplnila hovorkyňa.

Neskorší odchod vlaku z Kútov cez víkend ako cez pracovné dni môže podľa ZSSK na prvý pohľad vzbudzovať otázky. Cez víkend je však dopyt po doprave výrazne odlišný od pracovných dní. Skoré ranné vlaky sú nevyužívané, žiadané sú vlaky popoludní a večer. Víkendový večerný osobný vlak Os 2484 z Kútov do Skalice slúži aj ako prípoj na vlak Euro City a osobný vlak z Bratislavy. Popri tom treba dodržiavať čo najefektívnejší obeh súprav, aby sa nemuseli vracať nevyťažené opačným smerom.

„Zo železničnej stanice Kúty premáva navyše počas pracovných dní o 20:40 autobus spoločnosti Skand Skalica, ktorý svojím odchodom nadväzuje na osobný vlak 3028 z Bratislavy do Kútov - odchod 19:16 z Bratislavy, príchod 20:20 do Kútov,“ informovala Jana Morháčová.

Jedna „bageta“ náklady výrazne nezvýši

Doterajšieho chodu spojov by sa podľa uvedených informácií najmenej dotklo pridanie vlaku, teda navýšenie dopravného výkonu tak, ako v prípade spojov do Senice. Problém v pridaní vlaku nevidí ani prednosta železničnej stanice v Kútoch Peter Rajčák. Podľa neho by jedna „bageta“ navyše – ako typ vlaku, ktorý bežne jazdí medzi Kútami a Skalicou v železničiarskom žargóne nazývajú, výrazne neovplyvnila náklady na dopravu.

„Ľudia boli naozaj zvyknutí cestovať do Bratislavy hojnejšie, napríklad na rôzne športové podujatia, najmä za hokejom, či za kultúrou, do divadiel, avšak nemožnosť neskoršieho spoja ich aktivity obmedzila. Nehovoriac o cestovaní kvôli práci a štúdiu,“ povedal Peter Rajčák s tým, že železničiari sú si vedomí prekročena limitov a všetko je preto v rukách ministerstva. Cestujúca verejnosť by teda mala svoje požiadavky smerovať práve na najvyššiu inštanciu.

Grafikon je aktuálne zmenený, večerné jazdenie či skôr nejazdenie smerom z Kútov na Skalicu zostáva po starom. Keďže slobodné kráľovské mesto je významným turistickým centrom Záhoria, vzniesli sme na ZSSK otázku aj v tejto súvislosti.

„ZSSK ponúka pre turistov cez víkendy grafikon s ôsmimi spojmi denne, pričom pravidelný takt im zabezpečuje automaticky prípoje z aj do Bratislavy. Prázdne ranné vlaky cez víkend boli v uplynulom období zrušené a nahradili ich večerné. Návštevníci cestujúci za pamiatkami historických miest Skalica, Holíč, ku kopčianskemu kostolu sv. Margity Antiochijskej alebo za prírodnými krásami nivy rieky Morava, do prístavu Baťovho kanála či Zlatníckej doliny tak môžu zostať na svojich výletoch dlhšie. Posledný spoj zo Skalice im cez víkendy ide o 20:05 večer,“ uzavrela Jana Morháčová.

NOVÉ VLAKY KÚTY - SENICA OD 1. MARCA 2015

Železnice a Železničná spoločnosť Slovensko v Cestovnom poriadku 2014/2015 počnúc od 1. marca 2015 vydáva 1. zmenu do CP, ktorou zavádza na trati Kúty – Senica dva nové vlaky :

Ráno v pracovné dni a v sobotu bude zo Senice odchádzať osobný vlak o 5:52 o Kútov so zastávkami v Šajdíkových Humenciach o 5:59, z Borského Mikuláša o 6:04, zo Šaštína-Stráží o 6:13, z Kuklova o 6:19, príchod do Kútov o 6:23 hodín.

V Kútoch bude mať prípoje smer Bratislava – hlavná stanica zrýchlený vlak o 6:38, smer Břeclav, Praha a Berlín EC vlak o 6:49 a v pracovné dni Os do Skalice o 6:56 hodín.

Večer pôjde denne okrem soboty z Kútov Os o 21:29 hod., so zastávkami v Kuklove o 21:33, v Šaštíne-Strážach o 21:38, v Borskom Mikuláši o 21:44, v Šajdíkových Humenciach o 21:51 a vlak bude končiť v Senici o 21:57.

Touto zmenou sa po niekoľkých rokoch vrátili späť vlaky, ktoré vozili hodne cerstujúcich.

JOZEF FRÍBORT

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Fakulta s urýchľovačom či observatóriom? U nás možné
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Malý Cambridge: Aká je idea Trnavskej univerzity
  6. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 424
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 589
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 879
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 667
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 584
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 044
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 866

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  3. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  4. Irena Šimuneková: Šášov
  5. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  6. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  8. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 51 729
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 611
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 115
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 223
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 995
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 988
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 708
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Iustračné foto

Škodu na životnom prostredí vyčíslili na takmer 40.000 eur.


TASR 11 h

Medzi najvýznamnejšie priority v novom volebnom období považuje parkovaciu politiku.


TASR 15 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


15 h

Aktuálne vydanie je už v predaji.


19 h

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  3. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  4. Irena Šimuneková: Šášov
  5. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  6. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  8. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 51 729
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 611
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 115
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 223
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 995
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 988
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 708
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu