Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Ivan Jakeš na Rely Dakar už v druhej desiatke

Ivan Jakeš z Brezovej pod Bradlom má v tomto roku na Raly Dakar nový motocyklový špeciál KTM 450, ktorý musí vydržať všetkých 13. pretekov naprieč tromi krajinami juhoamerickými štátmi.

BREZOVÁ POD BRADLOM. Jakeš sa v kategórii Elite vydal na 37. Raly Dakar, prekonať: úrodné nížiny, širokú pompu, neľútostnú piesočnú púšť s prachovými pascami aj horské chodníky naprieč horami, cez najvyššie miesto preteku, prechodu hraníc medzi Argentínou a Čile v Sedle sv. Františka v nadmorskej výške 4726 metrov.

Už len dostať sa na štartovnú pásku dakarského maratónu je dobrodružstvo. Od prvej etapy z argentínskeho Buenos Aires až na východ, do bolívijského Uyuni a späť. Celkom 9308 km musia za štrnásť dní pokoriť motocykle, štvorkolky, buginy, autá a mocné traky.

Štart prvej etapy je raketový. Samotný pretek ale nie je len o meraných úsekoch od pobrežných rovín, až hlboko do vnútrozemia, po úpätia hôr. Cesty sú také prašné, že pretekári pri rýchlostiach nad 150 km/h za sebou nechávajú aj 300 metrový oblak prachu.

Ivan Jakeš na prvej etape, ukázal, že rýchlosť mu problémy nerobí, maximálku dotiahol až k 175 km/h na rovnej trati. Vďaka dobrej stope, dobrým navigačným schopnostiam a skvelou technikou jazdy sa pred sobotňajším voľnom Jakešovi podarilo prebojovať už do prvej desiatky.

Motorkám dávajú zabrať hlavne kamenisté cesty, pneumatika vtedy vydrží len jeden pretek. Po takýchto etapách mení Jakeš pneumatiku každý deň.

Veľmi zradné sú prachové, tzv. feš fešové pasce, ktoré pohltia koleso, mašina sa ani nepohne.

Pred druhou polovicou deviaty, motorka drží

Naprieč šiestimi etapami sa mu podarilo zostúpiť z prvej dvadsiatky do elitnej desiatky jazdcov. Jakeša nezastavili ani extrémne horúčavy a dehydratácia ku koncu prvej najdlhšej 2. etapy, ani všadeprítomný prach či zranenie ľavej nohy, ktoré už od konca druhého štartu do istej miery obmedzuje v jazde.

Tretia etapa bola kratšia, jej trasa viedla argentínskymi horami, no i tak slušných 220 km dalo jazdcom v poli dobre zabrať. Dakar však nie je len príbehom o jazdcoch, ale aj o ich tímovej súhre a spolupráci. No i keď s tímovými kolegami prežívajú spoločný príbeh, každý tu preteká vo svojom svete - ide sa naplno, nikto si tu neberie servítky.

O tom, že nemá klapky na očiach a nevidí len štart a cieľ, nás Jakeš presvedčil, keď krátko po štarte 4. etapy pomáhal dezorientovanému Britovi Sunderlandovi, ktorý si vážne poranil rameno a z pretekov tak musel odstúpiť. Jakeš pri ňom zotrval až 18 minút, do príchodu záchrannej helikoptéry. Týmto zdržaním sa prepadol v druhom medzičase na 54. priečku, no dobrou stíhacou jazdou sa prebojoval až na konečnú 26. priečku. Po odrátaní len 12 min. a 54 sek. za pomoc Sunderlandovi poskočil na 14. pozíciu v preteku 4. etapy.

Jakeš aj Svitko začínajú svoje etapy opatrnejšie, vysoká rýchlosť tu neznamená záruku prvého miesta v cieli. Svoje schopnosti tu precení nejeden profesionál. Vetrom ošľahaní matadori o Dakare hovoria, že často treba použiť viac rozum a rozvahu, ako za každú cenu tlačiť na rýchlosť.

facebook3_ivan-jakes_fanklub_r3920.jpg

Stále usmievavý Ivan Jakeš. FOTO: AP

Ozajstný súboj s dunami začal 4. etapou, toto je čertovské dobrodružstvo jedným z najhorších terénov na svete. V závere etapy sa štrkový terén zmenil na atakamský púštny piesok. Keď pohltí pneumatiku, tá rýchlo stratí stopu, no treba dodržiavať tempo aj plán preteku. Od prvej čilskej etapy sa doslova šprintovalo. No pretekári sú už k polovici maratónu unavení a musia vynakladať viac energie, aby sa koncentrovali. Poradie sa začína miešať.

Po piatej etape mali Jakeš aj Svitko za sebou už na 3600 km. Jakešovi sa podarilo zničiť prednú pneumatiku, mohli za to ostré kamene, ale to sa tu stáva každému. „Dnes som išiel piánko, na istotu. Strašne sa prášilo, som rád, že je to za mnou. Už aby bola sobota a voľný deň,“ uviedol Jakeš na svojej fanúšikovskej stránke na Facebooku.

Trať piatej etapy bola rovnaká pre všetky kategórie. Úvodné rovné úseky, kde vynikli hlavne rýchli jazdci, skrývali povesné pieskové ostrovčeky, kde sa mohol rýchlostný vabank jazdca škaredo vypomstiť. Charakteristikou tejto etapy boli veľké prevýšenia, opakovane od 1000 do 3000 metrov nad morom.

Počas etáp si musí dávať dvojnásobný pozor pre zranený ľavý stehenný sval. I napriek menšiemu hendikepu sa Jakeš dostal až do 6. etapy. Motor svojej mašiny sa snaží šetriť, ísť rýchlosťou najviac 110 km/h, podľa jeho slov robí všetko preto, aby motor vydržal. Keby prišlo k najhoršiemu, v zásobe má jeden rezervný. Tento meraný úsek bol stredne dlhý, s mnohými stúpaniami a klesaniami, s prevažne kamenistým povrchom, pričom dunám sa nevyhol nikto z pretekárov.

Poradie po 6. etapách

1. Helder Rodrigues (Port. /Honda), 4:10:10 h, 2. Toby Price (Aust./KTM), +1:10 min, ..5. Štefan Svitko (SR/KTM), +6:42, 10. Ivan Jakeš (SR/KTM), +13:59.

Argentína

1. etapa - Buenos Aires - Villa Carlos Paz (175 km): 1. Sunderland, ..21. Svitko, 22. Jakeš.
2. etapa - Villa Carlos Paz - San Juan (518 km) 1. Barreda Bort, ..11. Svitko, ..20. Jakeš.
3. etapa - San Juan - Chilecito (220 km): 1. Walkner, ..13. Svitko, ..18. Jakeš.

Čile

4. etapa - Chilecito - Copiapó (315 km): 1. Barreda Bort, ..9. Svitko, ..14. Jakeš.
5. etapa - Copiapó - Antofagasta (458 km): 1. Coma, ..4. Svitko, .14. Jakeš.
6. etapa - Antofagasta - Iquique (319 km): 1. Rodriques, ..5. Svitko, ..9. Jakeš.

Bolívia

7. Inquique - Uyuni (321 km) V polovici preteku začína ten pravý pretek. Tých čo prišli až do Bolívie čaká náročná cesta späť do Buenos Aires.

Okrem motorkárov Jakeša a Svitka, sú na Dakare aj ďalší slováci, na kamiónoch Jaroslav Miškolci, navigátor v tíme čecha Tomáša Vrátného (trénovali na pieskoch vo VO Záhorie pri Senici) a šofér Tatry 815 Róbert Kasák v tíme Jaroslava Kolářa.

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 744
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 933
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 848
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 011
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 734
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 504
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 318

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  2. Štefan Bukovan: Najnovšia a najvyššia na Kysuciach
  3. Soňa Bulbeck: V takýto smutný deň zomrel Lennon...
  4. Miroslav Zeman: Hľadáte lekára? Aj my. Už viac ako dvadsať rokov.
  5. Marek Mačuha: Vydierač Orbán - prečo mu neustúpiť
  6. Unicef Slovensko: Bežme do škôlky!
  7. Anna Miľanová: Ako denné a nočné svetlo... 2022
  8. Štefan Vidlár: Tá gaťková
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 575
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 058
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 635
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 876
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 295
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 763
  8. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro. 1 702
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


4 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


4 h

Podľa zmluvy sa bude v zime starať o približne 55 kilometrov ciest a 60 kilometrov chodníkov.


SITA 7 h
Ilustračný obrázok

TASR vydala opravnú správu, poslankyňa sa ospravedlnila.


a 1 ďalší 8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obecný úrad našiel prázdny. Zamestnankyne po voľbách podali výpovede.


5 h

Pôvodcom svrabu je mikroskopický, maximálne pol milimetra veľký roztoč.


8. dec

Úsek frekventovanej cesty, vedúcej aj Novohradom, pretína významný migračný koridor našej najväčšej šelmy.


8. dec

Ako je možné minúť tisíce eur s telefónom v ruke? Vysvetlil operátor.


8. dec

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  2. Štefan Bukovan: Najnovšia a najvyššia na Kysuciach
  3. Soňa Bulbeck: V takýto smutný deň zomrel Lennon...
  4. Miroslav Zeman: Hľadáte lekára? Aj my. Už viac ako dvadsať rokov.
  5. Marek Mačuha: Vydierač Orbán - prečo mu neustúpiť
  6. Unicef Slovensko: Bežme do škôlky!
  7. Anna Miľanová: Ako denné a nočné svetlo... 2022
  8. Štefan Vidlár: Tá gaťková
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 575
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 058
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 635
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 876
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 295
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 763
  8. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro. 1 702
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu