Štvrtok, 18. október, 2018 | Meniny má Lukáš

Rušenie spojov ohrozí školákov

Kraj na jednu stranu likviduje malotriedky, na druhú chce zrušením spojov znemožniť školákom cestovanie, padlo okrem iného na stretnutí Úradu kraja so starostami.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

ZÁHORIE. Trnavský samosprávny kraj chce od polovice decembra zrušiť 196 spojov, ktorými jazdí v priemere menej ako osem cestujúcich. Nespokojní starostovia prišli na úrad zabojovať aj o spoje, ktoré chce župa zrušiť bez ohľadu na školopovinné deti z dedín.

Osada Podhorie v obci Prietrž má zostať úplne odrezaná od sveta. Pre väčšinu obecných samospráv je ponuka kraja - podieľať sa na financovaní spojov čiastkou zhruba 1,20 eura na kilometer.- pre napäté rozpočty nepredstaviteľná.

Deti nemajú ísť ako domov

Koválovec je najmenšia obec v okrese Skalica. Jej starostka Valéria Kudláčová prišla na kraj s jasnou a dôležitou požiadavkou.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Rušia nám školský spoj, pritom do Základnej školy v Radošovciach chodí z Koválovca okolo dvanásť detí. Samozrejme sme proti zrušeniu tohto spoja, veď keď zrušia autobus s odchodom o 13,55 z Radošoviec, tieto deti sa nemajú ako dostať domov. Prišli sme sa pokúsiť situáciu vyriešiť, ekonomický prepočet zatiaľ nevieme.

Keby sa nám to nepodarilo zabezpečiť u SAD Trnava, ešte máme možnosť rokovať so SKANDom Skalica. Kvôli rušeniu spojov sme vybudovali novú cestu, spojili dve dediny – s obcou Chropov, aby autobusy nemuseli samostatne zachádzať. Takže SKAND Skalica by mal byť trochu ústretovejší, aby sa nám to podarilo, a ich spojmi by sme pokryli tento spoj,“ vidí riešenie starostka.

Starosta obce Rovensko Marián Rehuš poukázal na skutočnosť, že rušiť obecné školy a škôlky a zároveň školské spoje nedáva zmysel.

„Konkrétne v našej obci rušili dva spoje, ktoré chodili, dalo by sa povedať paralelne, v polhodinových intervaloch, ale z toho bol jeden školský autobus a to ma najviac mrzí. Na jednej strane rušíme malotriedky či materské školy v obciach a pritom nevieme zabezpečiť dopravu týchto detí do väčších obcí alebo miest.

V spolupráci s krajom sme však tento problém vyriešili preložením druhého spoja, ktorý odchádza zo Senice v tom istom časovom intervale, ale išiel mimo našu obec. V podstate si zájde 1,6 kilometra a problém je vyriešený. Toto riešenie však malo vzísť zo strany VÚC a nie od starostu,“ podotkol starosta Rovenska.

Ortieľ nad Prietržou

Starostka obce Prietrž Dana Blažková je zúfalá. Osade Podhorie, ktorá je vzdialená asi päť kilometrov od obce, hrozí absolútne odrezanie od sveta.

„Nemáme z čoho prispievať na dopravu, Podhorie zostane úplne bez spojov. Ja viem, že je tu málo obyvateľov, ani nemôžem sľúbiť, že bude tunajší spoj niekedy vyťažený, ale čo bude s tými ľuďmi, ktorí majú prácu, ktorí potrebujú ísť k lekárovi, neviem...

Žije tu zhruba 85 trvalo bývajúcich obyvateľov, od novorodencov až po starých ľudí, aj školopovinné deti. Nedá sa spoliehať celkom na autá, už takto sú na ne dosť odkázaní. Veď zoberme si domácnosť, ktorá má u nás priemerne jedno auto. Muž ide do práce, žena ide do práce, každý má inú pracovnú dobu. A deti sú kde? To by potrebovali dve autá a ešte školský autobus. Zo súčasného rozpočtu, ktorý je napätý a správa takého chotáru, aký máme my, je náročná, je nemysliteľné, aby sme na spoje kraju prispievali, nemám z čoho, aj keby som ako chcela,“ hovorí s obavami o svojich ľudí Dana Blažková.

Patria medzi nich aj starší manželia zo spomínanej osady Podhorie. Čo pre nich zrušenie spojov bude znamenať? „Trápenie, nič iné, než trápenie. Ja chodím dvakrát až trikrát do týždňa na kožné na kontrolu, medzitým aj predpísať lieky. Auto nemáme, synovia žijú v mestách, pracujú,“ hovorí 76-ročný muž s tým, že inú možnosť ako cestovať autobusom naozaj nemajú.

Kraj pripúšťa čiastkové zmeny

Starosta Hlbokého Miloš Čobrda informoval, že obci idú rušiť dva podvečerné spoje - 18,15 zo Senice do Hlbokého a naspäť. „Máme doplácať 3725 eur, čo by znamenalo zásadný zásah do rozpočtu, nakoľko naša obec hospodári s približne 300 tisíc eurami, teda nie je to pre nás malá finančná čiastka. Tento spoj využívajú naši obyvatelia do práce a z práce, študenti, ale aj dôchodcovia. Dôsledkom tohto rozhodnutia bude, že z obce Hlboké, alebo zo Senice do Hlbokého, sa od 16,45 až do 22,27 autobusom nedostane nikto,“ podotýka starosta.

Znepokojené obecné samosprávy prišli s návrhom nízkokapacitných autobusov, avšak SAD-ky do nich nechcú investovať a operujú nákladmi. Pritom by ich využili aj na iných spojoch. Podľa riaditeľa Úradu TTSK Ľuboša Dušeka neplatí, že ak sú náklady na veľký autobus s dvoma cestujúcimi veľké, tak na menší autobus budú nižšie. Určite sa nebude meniť merito veci, ale niektoré čiastkové zmeny môžu nastať, dodal.

Zabezpečovať regionálnu dopravu je kompetenciou kraja. Ten spoločnostiam SKAND Skalica, SAD Trnava a SAD Dunajská Streda ročne uhrádza viac ako 10 miliónov eur za služby vo verejnom záujme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 315
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 913
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 294
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 700
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 894
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 497

Hlavné správy z MY Záhorie

Mesto prepojilo cyklotrasy, sľubuje si od toho zvýšenú bezpečnosť

Väčšina cyklotrasy z centra mesta na Kunovskú priehradu vedie mimo cestnej premávky.

Zajtra rátajte s výlukou, vlaky nahradia autobusy

Výlukové práce na úseku Smolenice- Dúbrava sú naplánované už na zajtra.

Bývalý kukláč a šéf vydieračov zo Záhoria na súde s odvolaním neuspel

Bývalý kukláč zo Záhoria Miroslav Štvrtecký si odpykáva 21-ročný trest v Leopoldove.

Viskupič dáva vláde do pozornosti úsek medzi Senicou a Holíčom

Predseda Trnavského samosprávneho kraja zareagoval na zámer vlády investovať do ciest I. triedy v najbližších rokoch 200 miliónov eur.

Mont Blanc medzi ferratami. Zdolať Gianni Costantini v Dolomitoch je udalosť

Kto nebol v Dolomitoch, nebol v horách, povedal mi raz dávny priateľ. A hneď po prvej návšteve pred rokmi som mu dal za pravdu. Odvtedy sa tam pravidelne vraciam. Tentokrát sme si s partiou kamarátov vytipovali dve náročné ferraty.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 12:30

Cesta je už prejazdná, motocyklista zomrel na mieste nehody

Polícia hľadá svedkov nehody. Cestu sprejazdnili ešte dopoludnia.

V Žiline rastie dom bez povolenia. Má ich byť ešte viac

Investor chce stavbu dodatočne zlegalizovať.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Vybrali SME

Už ste čítali?