ZÁHORIE. Trnavský samosprávny kraj chce od polovice decembra zrušiť 196 spojov, ktorými jazdí v priemere menej ako osem cestujúcich. Nespokojní starostovia prišli na úrad zabojovať aj o spoje, ktoré chce župa zrušiť bez ohľadu na školopovinné deti z dedín.
Osada Podhorie v obci Prietrž má zostať úplne odrezaná od sveta. Pre väčšinu obecných samospráv je ponuka kraja - podieľať sa na financovaní spojov čiastkou zhruba 1,20 eura na kilometer.- pre napäté rozpočty nepredstaviteľná.
Deti nemajú ísť ako domov
Koválovec je najmenšia obec v okrese Skalica. Jej starostka Valéria Kudláčová prišla na kraj s jasnou a dôležitou požiadavkou.
„Rušia nám školský spoj, pritom do Základnej školy v Radošovciach chodí z Koválovca okolo dvanásť detí. Samozrejme sme proti zrušeniu tohto spoja, veď keď zrušia autobus s odchodom o 13,55 z Radošoviec, tieto deti sa nemajú ako dostať domov. Prišli sme sa pokúsiť situáciu vyriešiť, ekonomický prepočet zatiaľ nevieme.
Keby sa nám to nepodarilo zabezpečiť u SAD Trnava, ešte máme možnosť rokovať so SKANDom Skalica. Kvôli rušeniu spojov sme vybudovali novú cestu, spojili dve dediny – s obcou Chropov, aby autobusy nemuseli samostatne zachádzať. Takže SKAND Skalica by mal byť trochu ústretovejší, aby sa nám to podarilo, a ich spojmi by sme pokryli tento spoj,“ vidí riešenie starostka.
Starosta obce Rovensko Marián Rehuš poukázal na skutočnosť, že rušiť obecné školy a škôlky a zároveň školské spoje nedáva zmysel.
„Konkrétne v našej obci rušili dva spoje, ktoré chodili, dalo by sa povedať paralelne, v polhodinových intervaloch, ale z toho bol jeden školský autobus a to ma najviac mrzí. Na jednej strane rušíme malotriedky či materské školy v obciach a pritom nevieme zabezpečiť dopravu týchto detí do väčších obcí alebo miest.
V spolupráci s krajom sme však tento problém vyriešili preložením druhého spoja, ktorý odchádza zo Senice v tom istom časovom intervale, ale išiel mimo našu obec. V podstate si zájde 1,6 kilometra a problém je vyriešený. Toto riešenie však malo vzísť zo strany VÚC a nie od starostu,“ podotkol starosta Rovenska.
Ortieľ nad Prietržou
Starostka obce Prietrž Dana Blažková je zúfalá. Osade Podhorie, ktorá je vzdialená asi päť kilometrov od obce, hrozí absolútne odrezanie od sveta.
„Nemáme z čoho prispievať na dopravu, Podhorie zostane úplne bez spojov. Ja viem, že je tu málo obyvateľov, ani nemôžem sľúbiť, že bude tunajší spoj niekedy vyťažený, ale čo bude s tými ľuďmi, ktorí majú prácu, ktorí potrebujú ísť k lekárovi, neviem...
Žije tu zhruba 85 trvalo bývajúcich obyvateľov, od novorodencov až po starých ľudí, aj školopovinné deti. Nedá sa spoliehať celkom na autá, už takto sú na ne dosť odkázaní. Veď zoberme si domácnosť, ktorá má u nás priemerne jedno auto. Muž ide do práce, žena ide do práce, každý má inú pracovnú dobu. A deti sú kde? To by potrebovali dve autá a ešte školský autobus. Zo súčasného rozpočtu, ktorý je napätý a správa takého chotáru, aký máme my, je náročná, je nemysliteľné, aby sme na spoje kraju prispievali, nemám z čoho, aj keby som ako chcela,“ hovorí s obavami o svojich ľudí Dana Blažková.
Patria medzi nich aj starší manželia zo spomínanej osady Podhorie. Čo pre nich zrušenie spojov bude znamenať? „Trápenie, nič iné, než trápenie. Ja chodím dvakrát až trikrát do týždňa na kožné na kontrolu, medzitým aj predpísať lieky. Auto nemáme, synovia žijú v mestách, pracujú,“ hovorí 76-ročný muž s tým, že inú možnosť ako cestovať autobusom naozaj nemajú.
Kraj pripúšťa čiastkové zmeny
Starosta Hlbokého Miloš Čobrda informoval, že obci idú rušiť dva podvečerné spoje - 18,15 zo Senice do Hlbokého a naspäť. „Máme doplácať 3725 eur, čo by znamenalo zásadný zásah do rozpočtu, nakoľko naša obec hospodári s približne 300 tisíc eurami, teda nie je to pre nás malá finančná čiastka. Tento spoj využívajú naši obyvatelia do práce a z práce, študenti, ale aj dôchodcovia. Dôsledkom tohto rozhodnutia bude, že z obce Hlboké, alebo zo Senice do Hlbokého, sa od 16,45 až do 22,27 autobusom nedostane nikto,“ podotýka starosta.
Znepokojené obecné samosprávy prišli s návrhom nízkokapacitných autobusov, avšak SAD-ky do nich nechcú investovať a operujú nákladmi. Pritom by ich využili aj na iných spojoch. Podľa riaditeľa Úradu TTSK Ľuboša Dušeka neplatí, že ak sú náklady na veľký autobus s dvoma cestujúcimi veľké, tak na menší autobus budú nižšie. Určite sa nebude meniť merito veci, ale niektoré čiastkové zmeny môžu nastať, dodal.
Zabezpečovať regionálnu dopravu je kompetenciou kraja. Ten spoločnostiam SKAND Skalica, SAD Trnava a SAD Dunajská Streda ročne uhrádza viac ako 10 miliónov eur za služby vo verejnom záujme.