SENICA. Investor z bývalej senickej hodvábky chce čo najskôr späť svoje vložené prostriedky, ľudia aspoň trochu pokojné bývanie. Aj tak by sa dalo stručne zhrnúť verejné prerokovanie zámeru Hurbanova ulica - autobusová stanica a vjazd do obchodnej zóny. Plánované napojeniu browfieldu na cestu prvej triedy sa Seničanom nepáči.
Žiadajú pokoj a bezpečnosť
„Čaká nás hluk, špina, popraskané steny. Máme rovnaký nárok na zdravé životné prostredie, ako ostatní. Keď tu však bude cesta, nedá sa o ňom ani hovoriť. Prečo sa neuvažuje o prípojke od Čáčova alebo Kolónie? Mesto zvolalo verejné zhromaždenie na poslednú chvíľu, ako keby nás chcelo postaviť pred hotovú vec,“ takéto a ďalšie podobné vyjadrenia zazneli na verejnom prerokovaní v kultúrnom dome z úst dotknutých občanov z Hurbanovej ulice.
Seničanom sa nepáči, že sa ich bytovka má stať akýmsi ostrovom obkľúčeným cestnými komunikáciami. „Teraz je to slepá ulica, čo bude potom? Zvýši sa počet áut. Máme tu malé deti, ktoré nech vybehnú z ktorejkoľvek strany, budú na ceste,“ povedala jedna z obyvateliek s dôrazom predovšetkým na bezpečnosť.
Projektant: Ide o najlepší variant
Pred nespokojných ľudí vystúpil aj Vladimír Pančík, projektant dopravného riešenia.
„Z možných variantov som sa snažil vybrať ten, ktorý zaistí plynulú dopravu. Prečo preferujem plynulú dopravu? Lebo môžem garantovať zníženie hlučnosti, prašnosti, ale aj emisií, síce nepatrné, ale aspoň nejaké. Samozrejme sa zníži aj pocitová pohoda bývania, keď nebudú stáť kolóny áut pod oknami. Znížia sa aj rozjazdy vozidiel, čiže aj narušovanie statiky domov,“ povedal Vladimír Pančík s tým, že navrhnutý variant je schopný koordinácie križovatiek, zaistenia všetkých dopraných pohybov, ktoré sú požadované a teda spĺňa všetky požiadavky najlepšie.
Podotkol však, že optimálna by bola výstavba obchvatu mesta.
Na danú križovatku je v súčasnej dobe napojená autobusová stanica, Lidl, Továrenská ulica a lokalita bytových domov. Doprava nie je riadená svetelne, podľa projektanta prichádza k nekoordinovanému pohybu.
„Zlúčením dopravných ciest do jedného bodu a zavedením svetelnej signalizácie príde ku koordinácii,“ vysvetlil Vladimír Pančík.
Komfort bývania na úrovni Šanghaja
Podľa verejnosti však výsledkom tohto riešenia bude absolútna nepredajnosť bytov v bytovke Hurbanova 523/16, ďalšie zhoršenie priepustnosti 1/51 cez hlavnú križovatku a zhoršenie podmienok pre cestujúcich autobusmi.
„Už teraz je hlavná cesta neustále upchatá, komfort bývania je na úrovni Šanghaja. Neverím tomu, že križovatka pomôže urýchliť presun vozidiel popod našimi oknami. A to ešte nehovorím o zeleni, ktorá je za našou bytovkou, ale tá zrejme nikoho z mestského zastupiteľstva nezaujíma. Respektíve zaujíma, lebo sa dá speňažiť,“ vyjadril sa jeden z nespokojných obyvateľov Hurbanovej ulice.
Zároveň označil záujem mesta skôr ako „pro podnikateľský, ako pro občiansky“.
„V meste je vybudovaných a buduje sa veľa objektov, ktoré, bohužiaľ, nie sú ani využité. Senica a jej okolie nie je až v takej solventnosti, aby prijala s nadšením ďalší projekt nákupného centra, kde obyvatelia utratia svoje ťažko vydreté eurá. Treba si uvedomiť, že priemerná čistá mzda v Senici sa pohybuje na hranici 400 eur. Otázka teda je - pre koho vlastne bude slúžiť celý brownfield?“ doplnil svoj názor obyvateľ.
Ako ďalej uviedol, jeho byt je už teraz nepredajný a pokiaľ by cesta okolo domu viedla, bude požadovať finančnú kompenzáciu za to, že ho už vôbec nikto nekúpi.
Nepoškodiť ľudí ani investora
Seničania sa obrátili na lokálpatriota Marcela Slávika, predsedu Združenia domových samospráv, ktorý bude právnym zástupcom obyvateľov a vlastníkov bytov na Hurbanovej ulici.
Marcel Slávik uviedol, že každý veľký investičný projekt prináša nielen pozitíva, ale tiež riziká, ktoré môžu zhoršiť život v meste.
„Ľudia vec vnímajú veľmi emotívne, lebo sa jedná o ich domovy, A každý vníma svoj domov a všetko, čo je mu srdcu najbližšie, citlivo a samozrejme to chráni. Obyvatelia sa spojili s naším združením, aby len nekritizovali, ale priniesli i konštruktívne riešenia. A to nielen v tejto veci, ale pri celom zámere, ktorý má výrazne zmeniť a ovplyvniť život v meste,“ povedal predseda.
Marcel Slávik podotkol, že verejné prerokovanie každého investičného zámeru je zákonná povinnosť samosprávy a ani to senické nemožno vnímať ako nejaký ústretový krok radnice.
„Je však pozitívne, že si mesto túto povinnosť plní, čo oceňujeme,“ povedal a dodal, že je nutné nájsť komunikáciu medzi samosprávou, súkromným sektorom a obyvateľmi.
„Skutočnosť, že nás zastupuje pán Slávik, vnímam veľmi pozitívne. Bez jeho skúseností a prístupu ku zákonodarcom by naše šance na úspech boli minimálne,“ skonštatoval občan z Hurbanovej.
Nutnosť obchvatu
Primátor Senice Ľubomír Parízek povedal, že očakáva návrhy od ľudí, ktoré budú tlmočiť cez svojho zástupcu projektantovi. Na stretnutí niekoľkokrát zdôraznil, že mesto má teraz možnosť vyriešiť komplikovanú dopravu bez toho, aby do nej muselo investovať.
„Podľa mňa je vo verejnom záujme, aby táto stavba nebola postavená minimálne do doby, pokiaľ nebude mat Senica obchvat a miestna komunikácia okolo Hurbanovej 523/16 musí byť preriešená. Investor chce okolo 160 parkovacích miest pri svojich obchodných prevádzkach, pričom tu má byť aj čerpacia stanica pohonných hmôt. Navrhované predajné plochy sú násobne väčšie ako je LIDL, z toho možno usudzovať, že aj dopravné zaťaženie bude násobné,“ vyjadril sa pred časom miestny aktivista Pavol Kalman.
Na nutnosti obchvatu sa zhodujú úplne všetci: mesto, investor, architekt aj projektant. Riešenie je už jeden a pol roka predložené na Slovenskej správe ciest. Tá však zadala investorovi podmienku - vyriešiť katastrofálny stav dopravy v meste.
„Riešenie dopravy v Senici je pre nás vynútená investícia. Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík s tým, že už súčasný stav nezodpovedá právnym normám.
Teda keby mala Senica obchvat, bolo by to jednoduchšie pre všetkých. Podľa vyjadrenia investora ten však nemôže čakať, lebo chce investované prostriedky čo najskôr späť.