Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana
Pridajte si svoje mesto

Nespokojnosť v Senici: Ľudia nechcú bývať v obkľúčení ciest

Napätú situáciu v prípade plánovanej cestnej prípojky neupokojilo ani verejné zhromaždenie obyvateľov so zástupcami mesta a investora.

"Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík.(Zdroj: INGRID SOCHOROVÁ)

SENICA. Investor z bývalej senickej hodvábky chce čo najskôr späť svoje vložené prostriedky, ľudia aspoň trochu pokojné bývanie. Aj tak by sa dalo stručne zhrnúť verejné prerokovanie zámeru Hurbanova ulica - autobusová stanica a vjazd do obchodnej zóny. Plánované napojeniu browfieldu na cestu prvej triedy sa Seničanom nepáči.

Žiadajú pokoj a bezpečnosť

„Čaká nás hluk, špina, popraskané steny. Máme rovnaký nárok na zdravé životné prostredie, ako ostatní. Keď tu však bude cesta, nedá sa o ňom ani hovoriť. Prečo sa neuvažuje o prípojke od Čáčova alebo Kolónie? Mesto zvolalo verejné zhromaždenie na poslednú chvíľu, ako keby nás chcelo postaviť pred hotovú vec,“ takéto a ďalšie podobné vyjadrenia zazneli na verejnom prerokovaní v kultúrnom dome z úst dotknutých občanov z Hurbanovej ulice.

Seničanom sa nepáči, že sa ich bytovka má stať akýmsi ostrovom obkľúčeným cestnými komunikáciami. „Teraz je to slepá ulica, čo bude potom? Zvýši sa počet áut. Máme tu malé deti, ktoré nech vybehnú z ktorejkoľvek strany, budú na ceste,“ povedala jedna z obyvateliek s dôrazom predovšetkým na bezpečnosť.

Projektant: Ide o najlepší variant

Pred nespokojných ľudí vystúpil aj Vladimír Pančík, projektant dopravného riešenia.

„Z možných variantov som sa snažil vybrať ten, ktorý zaistí plynulú dopravu. Prečo preferujem plynulú dopravu? Lebo môžem garantovať zníženie hlučnosti, prašnosti, ale aj emisií, síce nepatrné, ale aspoň nejaké. Samozrejme sa zníži aj pocitová pohoda bývania, keď nebudú stáť kolóny áut pod oknami. Znížia sa aj rozjazdy vozidiel, čiže aj narušovanie statiky domov,“ povedal Vladimír Pančík s tým, že navrhnutý variant je schopný koordinácie križovatiek, zaistenia všetkých dopraných pohybov, ktoré sú požadované a teda spĺňa všetky požiadavky najlepšie.

Podotkol však, že optimálna by bola výstavba obchvatu mesta.

Na danú križovatku je v súčasnej dobe napojená autobusová stanica, Lidl, Továrenská ulica a lokalita bytových domov. Doprava nie je riadená svetelne, podľa projektanta prichádza k nekoordinovanému pohybu.

„Zlúčením dopravných ciest do jedného bodu a zavedením svetelnej signalizácie príde ku koordinácii,“ vysvetlil Vladimír Pančík.

Komfort bývania na úrovni Šanghaja

Podľa verejnosti však výsledkom tohto riešenia bude absolútna nepredajnosť bytov v bytovke Hurbanova 523/16, ďalšie zhoršenie priepustnosti 1/51 cez hlavnú križovatku a zhoršenie podmienok pre cestujúcich autobusmi.

„Už teraz je hlavná cesta neustále upchatá, komfort bývania je na úrovni Šanghaja. Neverím tomu, že križovatka pomôže urýchliť presun vozidiel popod našimi oknami. A to ešte nehovorím o zeleni, ktorá je za našou bytovkou, ale tá zrejme nikoho z mestského zastupiteľstva nezaujíma. Respektíve zaujíma, lebo sa dá speňažiť,“ vyjadril sa jeden z nespokojných obyvateľov Hurbanovej ulice.

Zároveň označil záujem mesta skôr ako „pro podnikateľský, ako pro občiansky“.

„V meste je vybudovaných a buduje sa veľa objektov, ktoré, bohužiaľ, nie sú ani využité. Senica a jej okolie nie je až v takej solventnosti, aby prijala s nadšením ďalší projekt nákupného centra, kde obyvatelia utratia svoje ťažko vydreté eurá. Treba si uvedomiť, že priemerná čistá mzda v Senici sa pohybuje na hranici 400 eur. Otázka teda je - pre koho vlastne bude slúžiť celý brownfield?“ doplnil svoj názor obyvateľ.

Ako ďalej uviedol, jeho byt je už teraz nepredajný a pokiaľ by cesta okolo domu viedla, bude požadovať finančnú kompenzáciu za to, že ho už vôbec nikto nekúpi.

Nepoškodiť ľudí ani investora

Seničania sa obrátili na lokálpatriota Marcela Slávika, predsedu Združenia domových samospráv, ktorý bude právnym zástupcom obyvateľov a vlastníkov bytov na Hurbanovej ulici.

Marcel Slávik uviedol, že každý veľký investičný projekt prináša nielen pozitíva, ale tiež riziká, ktoré môžu zhoršiť život v meste.

„Ľudia vec vnímajú veľmi emotívne, lebo sa jedná o ich domovy, A každý vníma svoj domov a všetko, čo je mu srdcu najbližšie, citlivo a samozrejme to chráni. Obyvatelia sa spojili s naším združením, aby len nekritizovali, ale priniesli i konštruktívne riešenia. A to nielen v tejto veci, ale pri celom zámere, ktorý má výrazne zmeniť a ovplyvniť život v meste,“ povedal predseda.

Marcel Slávik podotkol, že verejné prerokovanie každého investičného zámeru je zákonná povinnosť samosprávy a ani to senické nemožno vnímať ako nejaký ústretový krok radnice.

„Je však pozitívne, že si mesto túto povinnosť plní, čo oceňujeme,“ povedal a dodal, že je nutné nájsť komunikáciu medzi samosprávou, súkromným sektorom a obyvateľmi.

„Skutočnosť, že nás zastupuje pán Slávik, vnímam veľmi pozitívne. Bez jeho skúseností a prístupu ku zákonodarcom by naše šance na úspech boli minimálne,“ skonštatoval občan z Hurbanovej.

Nutnosť obchvatu

Primátor Senice Ľubomír Parízek povedal, že očakáva návrhy od ľudí, ktoré budú tlmočiť cez svojho zástupcu projektantovi. Na stretnutí niekoľkokrát zdôraznil, že mesto má teraz možnosť vyriešiť komplikovanú dopravu bez toho, aby do nej muselo investovať.

„Podľa mňa je vo verejnom záujme, aby táto stavba nebola postavená minimálne do doby, pokiaľ nebude mat Senica obchvat a miestna komunikácia okolo Hurbanovej 523/16 musí byť preriešená. Investor chce okolo 160 parkovacích miest pri svojich obchodných prevádzkach, pričom tu má byť aj čerpacia stanica pohonných hmôt. Navrhované predajné plochy sú násobne väčšie ako je LIDL, z toho možno usudzovať, že aj dopravné zaťaženie bude násobné,“ vyjadril sa pred časom miestny aktivista Pavol Kalman.

Na nutnosti obchvatu sa zhodujú úplne všetci: mesto, investor, architekt aj projektant. Riešenie je už jeden a pol roka predložené na Slovenskej správe ciest. Tá však zadala investorovi podmienku - vyriešiť katastrofálny stav dopravy v meste.

„Riešenie dopravy v Senici je pre nás vynútená investícia. Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík s tým, že už súčasný stav nezodpovedá právnym normám.

Teda keby mala Senica obchvat, bolo by to jednoduchšie pre všetkých. Podľa vyjadrenia investora ten však nemôže čakať, lebo chce investované prostriedky čo najskôr späť.


  1. Do Šaštína chodia pútnici už viac ako 450 rokov, pozrite si program tohtoročnej púte 233
  2. Skalica aj naďalej stopercentná, víťazne aj so Šamorínom 153
  3. Nadšenci vojenskej histórie sa zišli na senickej "Sahare" 144
  4. Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici 94
  5. Kam za futbalom na Záhorí 65
  6. V Malackách plánujú veľké modernizácie detských ihrísk 53
  7. Senica stále čaká na prvé víťazstvo Foto 51
  8. Dôverčivá starenka prišla o celé úspory 41
  9. Skalickí hokejisti majú za sebou prvý prípravák Foto 33
  10. Pozor na predpisy, zajtra sa chystá dopravná kontrola 24

Najčítanejšie správy

Záhorie

Do Šaštína chodia pútnici už viac ako 450 rokov, pozrite si program tohtoročnej púte

V minulom roku prišlo na Národnú púť k šaštínskej bazilike podľa organizátorov asi 35-tisíc ľudí. V tomto roku však nemôžu rátať s dopravou mimoriadnymi vlakmi.

Skalica aj naďalej stopercentná, víťazne aj so Šamorínom

Futbalisti MFK Skalica si úspešne počínali aj v 4. kle 2. ligy, keď na svojom ihrisku zdolali Šamorín 2:0.

Nadšenci vojenskej histórie sa zišli na senickej "Sahare"

Sahara je najväčším a najvýznamnejším stretnutím vojenských historických vozidiel a klubov vojenskej histórie na Slovensku.

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici

V okolí Bratislavy budú diaľničiari opravovať niekoľko úsekov.

Kam za futbalom na Záhorí

S pribúdajúcim dátumom sa postupne zapájajú do súťažného diania ďalšie futbalové súťaže a MY prinášame program na víkend.

Blízke regióny

Po derby v Trnave zostali zničené toalety + FOTO

Sobotné derby, ktoré skončilo prehrou domácich, malo predohru ešte mimo štadióna. Fanúšikovia Slovana sa predviedli na toaletách.

Protihluková stena na R1 je hotová, ľudia si ju pochvaľujú

Rýchlostná cesta R1 medzi Trnavou a Sereďou je po skončení výstavby protihlukovej steny už prejazdná bez obmedzení.

Marek, ktorého našli dezorientovaného, je mŕtvy. Pomôžte polícii

V pondelok ho našli zraneného pri potoku. Jeho mobil niekto zaniesol na faru o deň skôr.

Mladého muža zachránili pred ochrnutím. Bez röntgena

Dvadsaťročnému pacientovi tlačil na miechu roztrieštený stavec. Už sa postaví, sedieť však nemôže.

Bábätká z trenčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej nemocnici počas uplynulého týždňa a ich fotky zverejníme aj v pondelňajšom vydaní MY Trenčianskych novín.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Investície sú neúmerné výkonom. Slovan kupuje hráčov, ktorým niečo chýba

Slovan nastúpil s najlepšou zostavou v tejto sezóne. Preukázali sme mu až príliš veľa rešpektu a nervozity, priznal tréner Trnavy.

Kam vyraziť