Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Nespokojnosť v Senici: Ľudia nechcú bývať v obkľúčení ciest

Napätú situáciu v prípade plánovanej cestnej prípojky neupokojilo ani verejné zhromaždenie obyvateľov so zástupcami mesta a investora.

"Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík."Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík. (Zdroj: INGRID SOCHOROVÁ)

SENICA. Investor z bývalej senickej hodvábky chce čo najskôr späť svoje vložené prostriedky, ľudia aspoň trochu pokojné bývanie. Aj tak by sa dalo stručne zhrnúť verejné prerokovanie zámeru Hurbanova ulica - autobusová stanica a vjazd do obchodnej zóny. Plánované napojeniu browfieldu na cestu prvej triedy sa Seničanom nepáči.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Žiadajú pokoj a bezpečnosť

„Čaká nás hluk, špina, popraskané steny. Máme rovnaký nárok na zdravé životné prostredie, ako ostatní. Keď tu však bude cesta, nedá sa o ňom ani hovoriť. Prečo sa neuvažuje o prípojke od Čáčova alebo Kolónie? Mesto zvolalo verejné zhromaždenie na poslednú chvíľu, ako keby nás chcelo postaviť pred hotovú vec,“ takéto a ďalšie podobné vyjadrenia zazneli na verejnom prerokovaní v kultúrnom dome z úst dotknutých občanov z Hurbanovej ulice.

SkryťVypnúť reklamu

Seničanom sa nepáči, že sa ich bytovka má stať akýmsi ostrovom obkľúčeným cestnými komunikáciami. „Teraz je to slepá ulica, čo bude potom? Zvýši sa počet áut. Máme tu malé deti, ktoré nech vybehnú z ktorejkoľvek strany, budú na ceste,“ povedala jedna z obyvateliek s dôrazom predovšetkým na bezpečnosť.

Projektant: Ide o najlepší variant

Pred nespokojných ľudí vystúpil aj Vladimír Pančík, projektant dopravného riešenia.

„Z možných variantov som sa snažil vybrať ten, ktorý zaistí plynulú dopravu. Prečo preferujem plynulú dopravu? Lebo môžem garantovať zníženie hlučnosti, prašnosti, ale aj emisií, síce nepatrné, ale aspoň nejaké. Samozrejme sa zníži aj pocitová pohoda bývania, keď nebudú stáť kolóny áut pod oknami. Znížia sa aj rozjazdy vozidiel, čiže aj narušovanie statiky domov,“ povedal Vladimír Pančík s tým, že navrhnutý variant je schopný koordinácie križovatiek, zaistenia všetkých dopraných pohybov, ktoré sú požadované a teda spĺňa všetky požiadavky najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Podotkol však, že optimálna by bola výstavba obchvatu mesta.

Na danú križovatku je v súčasnej dobe napojená autobusová stanica, Lidl, Továrenská ulica a lokalita bytových domov. Doprava nie je riadená svetelne, podľa projektanta prichádza k nekoordinovanému pohybu.

„Zlúčením dopravných ciest do jedného bodu a zavedením svetelnej signalizácie príde ku koordinácii,“ vysvetlil Vladimír Pančík.

Komfort bývania na úrovni Šanghaja

Podľa verejnosti však výsledkom tohto riešenia bude absolútna nepredajnosť bytov v bytovke Hurbanova 523/16, ďalšie zhoršenie priepustnosti 1/51 cez hlavnú križovatku a zhoršenie podmienok pre cestujúcich autobusmi.

„Už teraz je hlavná cesta neustále upchatá, komfort bývania je na úrovni Šanghaja. Neverím tomu, že križovatka pomôže urýchliť presun vozidiel popod našimi oknami. A to ešte nehovorím o zeleni, ktorá je za našou bytovkou, ale tá zrejme nikoho z mestského zastupiteľstva nezaujíma. Respektíve zaujíma, lebo sa dá speňažiť,“ vyjadril sa jeden z nespokojných obyvateľov Hurbanovej ulice.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň označil záujem mesta skôr ako „pro podnikateľský, ako pro občiansky“.

„V meste je vybudovaných a buduje sa veľa objektov, ktoré, bohužiaľ, nie sú ani využité. Senica a jej okolie nie je až v takej solventnosti, aby prijala s nadšením ďalší projekt nákupného centra, kde obyvatelia utratia svoje ťažko vydreté eurá. Treba si uvedomiť, že priemerná čistá mzda v Senici sa pohybuje na hranici 400 eur. Otázka teda je - pre koho vlastne bude slúžiť celý brownfield?“ doplnil svoj názor obyvateľ.

Ako ďalej uviedol, jeho byt je už teraz nepredajný a pokiaľ by cesta okolo domu viedla, bude požadovať finančnú kompenzáciu za to, že ho už vôbec nikto nekúpi.

Nepoškodiť ľudí ani investora

Seničania sa obrátili na lokálpatriota Marcela Slávika, predsedu Združenia domových samospráv, ktorý bude právnym zástupcom obyvateľov a vlastníkov bytov na Hurbanovej ulici.

Marcel Slávik uviedol, že každý veľký investičný projekt prináša nielen pozitíva, ale tiež riziká, ktoré môžu zhoršiť život v meste.

„Ľudia vec vnímajú veľmi emotívne, lebo sa jedná o ich domovy, A každý vníma svoj domov a všetko, čo je mu srdcu najbližšie, citlivo a samozrejme to chráni. Obyvatelia sa spojili s naším združením, aby len nekritizovali, ale priniesli i konštruktívne riešenia. A to nielen v tejto veci, ale pri celom zámere, ktorý má výrazne zmeniť a ovplyvniť život v meste,“ povedal predseda.

Marcel Slávik podotkol, že verejné prerokovanie každého investičného zámeru je zákonná povinnosť samosprávy a ani to senické nemožno vnímať ako nejaký ústretový krok radnice.

„Je však pozitívne, že si mesto túto povinnosť plní, čo oceňujeme,“ povedal a dodal, že je nutné nájsť komunikáciu medzi samosprávou, súkromným sektorom a obyvateľmi.

„Skutočnosť, že nás zastupuje pán Slávik, vnímam veľmi pozitívne. Bez jeho skúseností a prístupu ku zákonodarcom by naše šance na úspech boli minimálne,“ skonštatoval občan z Hurbanovej.

Nutnosť obchvatu

Primátor Senice Ľubomír Parízek povedal, že očakáva návrhy od ľudí, ktoré budú tlmočiť cez svojho zástupcu projektantovi. Na stretnutí niekoľkokrát zdôraznil, že mesto má teraz možnosť vyriešiť komplikovanú dopravu bez toho, aby do nej muselo investovať.

„Podľa mňa je vo verejnom záujme, aby táto stavba nebola postavená minimálne do doby, pokiaľ nebude mat Senica obchvat a miestna komunikácia okolo Hurbanovej 523/16 musí byť preriešená. Investor chce okolo 160 parkovacích miest pri svojich obchodných prevádzkach, pričom tu má byť aj čerpacia stanica pohonných hmôt. Navrhované predajné plochy sú násobne väčšie ako je LIDL, z toho možno usudzovať, že aj dopravné zaťaženie bude násobné,“ vyjadril sa pred časom miestny aktivista Pavol Kalman.

Na nutnosti obchvatu sa zhodujú úplne všetci: mesto, investor, architekt aj projektant. Riešenie je už jeden a pol roka predložené na Slovenskej správe ciest. Tá však zadala investorovi podmienku - vyriešiť katastrofálny stav dopravy v meste.

„Riešenie dopravy v Senici je pre nás vynútená investícia. Máme podmienku vyriešiť aj hlavnú križovatku,“ povedal projektant Vladimír Pančík s tým, že už súčasný stav nezodpovedá právnym normám.

Teda keby mala Senica obchvat, bolo by to jednoduchšie pre všetkých. Podľa vyjadrenia investora ten však nemôže čakať, lebo chce investované prostriedky čo najskôr späť.

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 489
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 405
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 767
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 454
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 299
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 589
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 562

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  2. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  3. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  4. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  5. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  6. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  7. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  8. Štefan Vidlár: Manky doba
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 046
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 697
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 6 356
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 989
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 964
  6. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 3 339
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 321
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 136
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Dopravní policajti vyšetrujú nehodu s ťažkou ujmou na zdraví, ktorá sa stala v piatok (24. 3.) v ranných hodinách v meste Senica.


TASR 19 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


22 h

Hľadajú aj takmer 90-ročnú pani, po niektorých pátrajú desaťročia.


24. mar

Od utorka 28. marca bude most uzavretý pre všetku dopravu aj chodcov.


SITA 24. mar

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Hadie úkryty...2022
  2. Rudolf Schütz: Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
  3. Peter Kubica: Kniha o nenávisti k behu
  4. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  5. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  6. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  7. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  8. Štefan Vidlár: Manky doba
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 046
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 697
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 6 356
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 989
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 964
  6. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 3 339
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 321
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 136
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu