SENICA. V Senici je znovu počuť hlas verejnosti, tento krát v súvislosti s navrhnutým dopravným riešením Hurbanova ulica - autobusová stanica a vjazd do obchodnej zóny. Pokiaľ príde k uskutočneniu zámeru, doprava v meste sa úplne zmení. Aktivisti navrhujú počkať do vybudovania obchvatu.
Radnica sa odvoláva, že o plánovaných zmenách v doprave verejnosť vedela, tak „prečo sa ozýva až teraz“.
Investor svoj zámer v areáli bývalej hodvábky považuje za najväčšie oživenie brownfieldu na Slovensku.
Deň voľna na prejazd mestom
Aktivisti upozorňujú na celkové zhoršenie pomerov, zaťaženie hlukom, splodinami a prachom všetkých, ktorí v tejto lokalite bývajú. „Výsledkom tohto riešenia bude absolútna nepredajnosť bytov v bytovke Hurbanova 523/16, ďalšie zhoršenie priepustnosti 1/51 cez hlavnú križovatku a zhoršenie podmienok pre cestujúcich autobusmi,“ uvádza sa na facebookovej stránke komunity Nová Senica.
„Teraz aby som si na prejazd Senicou zobral deň voľna,“ poukázal jeden z respondentov na fakt, že situácia v doprave sa ešte viac skomplikuje.
„Senica už dávno nie je mesto pre peších - skúste prejsť ako chodec cez hlavnú križovatku. Senica už nie je ani mesto pre cyklistov - ak áno, tak jazdia po chodníkoch. Terajšie vedenie mesta vychádza v ústrety všetkým, len nie svojim občanom. Ak bude definitívne odsúhlasenie tohto riešenia na "pere" primátora, tak územné rozhodnutie a stavebné povolenie je už dávno podpísané,“ píše ďalší.
Výrazné zmeny
Napojenie z budúcej obchodnej zóny, ktorá má vyrásť v areáli bývalej hodvábky, povedie cestou, kadiaľ dnes autobusy obchádzajú autobusovú stanicu - teda medzi parkoviskom LIDL a dnešnými nástupnými ostrovčekmi.
„Súčasná jednosmernosť sa zmení na obojsmernú premávku, zrušia sa niektoré nástupištia zo strany od LIDLu. Vyústenie na I/51 bude úplne zmenené, nie ako je to dnes, ale presne naopak - zo strany od mesta bude najskôr výjazd z autobusovej stanice a až za ňou bude vjazd do stanice a do obchodnej zóny,“ priblížil jeden zo senických aktivistov Pavol Kalman.
Okrem toho pribudnú ďalšie priechody pre chodcov a dlhý odbáčací pruh z hlavnej križovatky, ktorý odoberie veľa miesta z dnešného odbáčacieho pruhu smerom na mestský úrad a ďalej na Prietrž, dodal.
V Senici sa už nedá bývať
Veľkým problémom sa javí najmä nová cesta okolo bytovky Hurbanova 523/16. Na plánovanom mieste výstavby majú dnes ihrisko a kľudovú zónu, ktorá je jedinou pri tomto dome.
„Bývam na tejto ulici v danej bytovke, stále nám tu niečo budujú a stavajú a barak o chvíľu padne. Pred pár rokmi nám tu postavili Tetris pred nosom a tak sa pozeráme cez okná na šedú stenu namiesto pekných stromov.
A teraz chcú zase cestu pri detskom ihrisku... Naša bytovka sa otriasa v základoch... Určite s tým súhlasiť nebudeme a pripravujeme opatrenia, petíciu, veď v Senici sa bývať už nedá!“ vyjadrila sa jedna z priamo dotknutých obyvateliek.
Precedentná stavba
Aktivisti v zámere vidia pokračovanie predaja senickej autobusovej stanice do rúk investorov z bývalej hodvábky. Podľa nich stanicu kupovali len preto, aby mali možný výjazd na cestu prvej triedy. „
Inak by žiadny rozumný človek autobusovú stanicu nekupoval, jediným dôvodom je vjazd do obchodnej zóny, čo je pre investora životne dôležité, aby jeho projekt vôbec fungoval. Starý hlavný vjazd do hodvábky vedľa bývalého kina – dolu kopcom cez Továrenskú ulicu, je nebezpečný, neprehľadný a výjazd na Hviezdoslavovu hore kopcom je zle priepustný, ale vyriešiť sa dá všetko,“ uviedol Pavol Kalman s tým, že z hľadiska verejného záujmu ide o precedentnú stavbu v Senici a pravdepodobne aj na Slovensku.
„Podľa mňa je vo verejnom záujme, aby táto stavba nebola postavená minimálne do doby, pokiaľ nebude mat Senica obchvat a miestna komunikácia okolo Hurbanovej 523/16 musí byť preriešená. Investor chce okolo 160 parkovacích miest pri svojich obchodných prevádzkach, pričom tu má byť aj čerpacia stanica pohonných hmôt. Navrhované predajné plochy sú násobne väčšie ako je LIDL, z toho možno usudzovať, že aj dopravné zaťaženie bude násobné,“ podotkol Pavol Kalman.
V textovej časti zámeru sa ako pozitívum uvádzajú nové pracovné príležitosti. „Nie je predpoklad ovplyvnenia kvality pohody života obyvateľov z dôvodov znečisťovania ovzdušia, hluku, zápachu a vibrácií. Navrhovaná činnosť bude mať pozitívny vplyv na sociálne a ekonomické aspekty daného regiónu " píše sa ďalej.
Seničania sú však presvedčení, že aj keď chce investor čo najskôr svoju investíciu späť (mestu za autobusovú stanicu zaplatil pol milióna eur, odhadnutá bola na milión), neznamená to, že môže situáciu riešiť ako chce bez toho, aby sa k tomu vyjadrili obyvatelia.