Tanečná skupina TARANA pod vedením Zuzany Durcovej už niekoľko rokov dokazuje, že orientálny tanec nemusí byť cudzí ani Stredoeurópankám.
HOLÍČ. Orientálny tanec – čo všetko evokujú tieto slová v mysliach žien i mužov – uhrančivé tanečnice typu rozprávkovej Šeherezády, ladné pohyby, zvodné krivky.
V skutočnosti je filozofia orientálneho tanca oveľa zložitejšia. Nestačí len sa vlniť, trblietať a triasť, treba si uvedomiť, že tento tanec je súčasťou inej kultúry, ktorú nemožno z tanca vynechať.
Štýlov orientálneho tanca je niekoľko. Líšia sa hudbou, na ktorú sa tancuje, kostýmami i jednotlivými tanečnými prvkami, môžu byť rozdielne i v rámci jednej krajiny.
Pohybový slovník orientálneho tanca je nepochybne veľmi starý, ale samotný orientálny alebo ak chcete brušný tanec, prezentovaný v súčasnosti, vznikol na prelome 19. a 20. storočia.
TARANA
„O orientálne tance som sa začala zaujímať začiatkom roku 2005. Nikde naokolo nebol kurz, kde by som sa im mohla venovať a tak sa zo mňa stal samouk. Poznatky o tanci som čerpala zo všetkých možných dostupných zdrojov. Mnohé som konzultovala s poprednými lektorkami orientálneho tanca ako sú Mila el Kral, Layla Abdel, Katka Krejčová, Aini a Najla,“ spomína na svoje prvé skúsenosti Zuzana Durcová alias Sabnam (Kvapka rosy), umelecká vedúca skupiny TARANA, venujúcej sa orientálnemu tancu.
Po dôkladnom naštudovaní prvkov a pohybov otvorila kurz orientálnych tancov, aby mohla svoje skúsenosti odovzdávať všetkým ženám a dievčatám, ktoré majú o tento druh tanca záujem.
Raqs Sharqi
Skupina TARANA prezentuje orientálny tanec Raqs Sharqi, čo v arabčine znamená Tanec východu. Jeho korene sú v Egypte. Prelínajú sa v ňom jemné pohyby s dynamickými, dôležitá je izolácia hornej a dolnej časti tela, dôraz sa kladie samozrejme na panvu a oblasť bruška či hrudníka, ale „vo finále“ vznikne jeden celok, kedy sa pridajú aj pohyby paží a tanečné kroky. Pri tomto druhu tanca je najdôležitejšie splynutie s hudbou a vyjadrovanie pocitov aj pomocou mimiky.
Dnes sa v ňom stretávame aj s baletnými prvkami, ktoré do tohto štýlu vniesla Mahmoud Reda. Pre spestrenie svojho repertoáru má skupina choreografie aj na hudbu egyptského popu a plánuje zaradiť skladby na drum sólo (bubienkové sólo), kde sa využívajú najmä trasy a akcenty a dôkladnejšie je zviditeľnená izolácia jednotlivých častí tela. Dá sa povedať, že ide o najnáročnejšiu časť brušných tancov, ktorá si vyžaduje veľa skúseností.
Osobnosť tanečnice je dôležitá
Pri každom druhu orientálneho tanca je veľmi významná osobnosť tanečnice, ktorá sa odráža priamo v tanci. Nezanedbateľnou súčasťou je vizuálny dojem, výzor. Make-up a upravené vlasy sú samozrejmosťou, rovnako ako dobrý kostým, ktorý v žiadnom prípade nie je lacnou záležitosťou. Je farebný a bohato zdobený, jeho súčasťou je podprsenka, pás na boky a dlhá sukňa.
Najrôznejšie flitre, triasne, gorálky a peniažky zdôrazňujú najmä shimmy pohyby a akcenty. Egyptské tanečnice nesmú nosiť kostýmy odhaľujúce brušká, preto niekedy bývajú podprsenky so sukňou spojené priehľadnými textíliami.
Každý začiatok je ťažký
Sabnam – Zuzana Durcová vyučuje orientálny tanec od roku 2006, svoj prvý kurz otvorila vo Veľkých Levároch a v Holíči. Po vynikajúcich referenciách a na žiadosť pribúdajúcich dievčat a žien otvorila kurzy v Senici a v Skalici. Veľa pozitívnych ohlasov od absolventiek kurzov ju dennodenne presviedčajú o tom, že orientálny tanec poňala s nemalou dávkou profesionality, ale najmä srdcom a citom preň.
Kurz pre začiatočníčky trvá spravidla štyri mesiace. Účastníčky si osvoja základné tanečné prvky a na jeho konci si vyskúšajú jednoduchú choreografiu.
„Na prvý pohľad to vyzerá, že naučiť sa orientálny tanec nie je nič zložité a musím povedať, že v tomto omyle som bola aj ja, ale už pri prvých základných pohyboch som zistila, že to vôbec nie je také jednoduché,“ rozpráva Zuzana Durcová, ktorá na tento fakt upozorní ženy už na začiatku kurzu, aby ich podporila vo výdrži a chuti učiť sa.
Aj pri domácich prácach
V našich končinách na mnohé konkrétne pohyby nie sme vôbec zvyknutí, takže spočiatku môže aj „bolieť telo“, je to normálne, pretože každá fyzická činnosť, ktorú nie sme zvyknutí robiť, sa prejaví. Treba na sebe pracovať.
„Pohybové prvky orientálneho tanca sa nedajú porovnať s ničím iným,“ pokračuje Zuzana Durcová, „už pri prvých stretnutiach poznám, ktorá žena má iné tanečné skúsenosti alebo cvičí aerobik, tieto sa trocha dlhšie dostávajú do pohybov orientálneho tanca, pretože svoj „pôvodný pohyb“ majú veľmi zažitý. Väčšina základných prvkov sa dá trénovať aj pri domácich prácach, čoho som sama živím príkladom, pri žehlení, pri umývaní riadu, ale aj pri pozeraní televízie: dýchanie bruškom a hrudníkom, správne držanie tela, podsadzovanie a vysadzovanie panvy,“ dodáva s úsmevom Zuzana Durcová.
Orientálne tance sa dokáže naučiť každá žena či dievča bez ohľadu na vek a tanečné dispozície, jedna skôr, iná neskôr, dlhodobým tréningom sa dá dosiahnuť určitá zručnosť a v súvislosti s orientálnymi tancami platí, že tanečnica sa má čo učiť doslova celý život.
Prečo záujem Stredoeurópaniek
Za zvyšujúcu sa popularitu a obľúbenosť orientálneho tanca u nás isto môžu aj jeho jedinečné účinky na telo i dušu ženy. Čo všetko sa dá dosiahnuť a docieliť vďaka orientálnemu tancu?
Zlepší sa držanie tela, môžu ustúpiť alebo celkom vymiznúť bolesti chrbta v krížovej oblasti, krčných stavcov, upravia sa problémy s trávením a „prečistia“ vnútorné orgány, môžu sa upraviť menštruačné problémy alebo problémy v období klimaktéria, zvýraznia sa ženské krivky. Po dohode s lekárom je vhodný aj pre tehotné ženy.
Čo sa týka psychických pozitív, môže celkove zvýšiť sebavedomie ženy, ktorá bude spokojná sama so sebou, čím bude priaznivo vplývať na okolie, zjemnia sa jej pohyby, ustúpi nervozita. Prioritou však naďalej zostáva radosť z jedinečného tanca a prenesenie sa do celkom iného kultúrneho sveta, než je ten náš. Túto skutočnosť oceňujú nielen samotné tanečnice, ale aj diváci.
„V minulom roku sme naposledy vystupovali na obecnom podujatí v Smrdákoch, nechýbali ani súkromné akcie, predovšetkým oslavy narodenín. V tomto roku sme zatiaľ absolvovali ples v Sološnici či I. reprezentačný ples Jozef II. v Holíči,“ priblížila Zuzana Durcová s tým, že v prípade záujmu zvažuje otvoriť ďalší kurz brušných tancov v Holíči.