Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

Obchvat Holíča: Kátov sa obáva o bezpečnosť chodcov

Prvá etapa výstavby obchvatu Holíča sa blíži. Dotknutý Kátov projektu vytýka, že nerieši bezpečnosť chodcov. Druhá etapa by navyše mohla obec z jednej strany uzavrieť.

Časť obce Kátov.(Zdroj: ANDREJ IRŠA)


KÁTOV. Rok 2014 priblížil realizáciu dlho očakávaného a nutného cestného obchvatu Holíča. Mesto je už niekoľko rokov ťažko skúšané komplikovanou, až nebezpečnou dopravou. Túto skutočnosť si do dôsledku uvedomujú aj dotknuté obce, vrátane Kátova.

Avšak Kátovčania sa v rámci obchvatu rovnako dožadujú svojich práv. Tvrdia, že cestná obchádzka podľa daného projektu skomplikuje život obyvateľom nielen Kátova, ale aj cez cestu ležiaceho Vrádišťa.

V druhej etape výstavby obchvatu navyše hrozí zrušenie jednej z dvoch prístupových ciest do obce, čo sa podľa samosprávy vymyká základným zákonným bezpečnostným predpisom.

Kátovčania: Nikto s nami nediskutuje

Proti projektovému riešeniu vzniesli obyvatelia Kátova viaceré námietky. Podľa informácií obecnej samosprávy sa projekčná kancelária odvoláva na vyjadrenia bezpečnostných zložiek, ktoré boli pozitívne.

„Vyjadrenia sa týkajú štandardného stavu – teda bez prihliadnutia k špecifickým situáciám, ktoré sa pravidelne opakujú. Každý projekt však musí byť v zmysle noriem nadimenzovaný tak, aby zohľadňoval najvyššiu reálnu záťaž, čo v prípade Kátova nie je urobené,“ priblížil obecný poslanec Andrej Irša s tým, že podľa dodatočných informácií bezpečnostných zložiek by pozitívne vyjadrenie pri plnom objasnení stavu veci a následných dopadov vydané nebolo.

„Dodávatelia projektu však zotrvávajú v jedinom pohľade na vec - svojom. Nevyjadrili najmenší záujem na riešení, čo podčiarkuje fakt, že na posledný podnet obce, tentoraz so stanovením parametrov terénneho prieskumu, nereagovali. Nielen v zákonnej lehote, ale pre istotu vôbec,“ informoval poslanec.

Blízke obce

Z Kátova do Vrádišťa sa prechádza cez cestu I. triedy. Kruhový objazd majú v rámci projektu vybudovať práve na križovatke, kde sa stretajú cesty zo Skalice, Kátova, Vrádišťa a Holíča - pribudnúť má smer na Senicu.

Cestu už dlhodobo využívajú obyvatelia z oboch obcí, ktorí tu denne pešo prechádzajú z rôznych dôvodov. „V projekte sa vôbec nikto nezamyslel nad tým, že my, Kátovčania, máme poštu vo Vrádišti. V Kátove je zasa železničná stanica, odkiaľ sa ľudia dostanú do Skalice, Holíča a cez Kúty až do hlavného mesta, teda Vrádišťania za týmto účelom prichádzajú k nám,“ priblížil Andrej Irša.

Dodal, že kátovské deti chodia do Vrádišťa na futbalové tréningy, pričom rodičia sa ich prirodzene boja púšťať, nakoľko komunikácia je veľmi nebezpečná. V konkrétnych situáciách, napríklad v čase príchodu či odchodu tisícov zamestnancov z niekoľkých fabrík v Skalici, je pre nekonečné kolóny áut veľmi náročné prejsť cez cestu, pričom chodec nie je vždy schopný dostatočne odhadnúť rýchlosť blížiaceho sa auta. V mieste sa už stalo niekoľko tragédií.

Andrej Irša zároveň poukázal aj na prípadné zlučovanie menších obcí, ktoré avizuje súčasná vláda. „To znamená, že náš obecný úrad by teoreticky mohol byť vo Vrádišti. Navyše sa pre blízkosť obcí využívajú spoje autobusov tak, že pokiaľ spoj nejde zo Skalice priamo do Kátova, Kátovčania idú z Vrádišťa domov pešo.

To platí aj pre spoje zo Senice, ktoré idú do Skalice len cez Vrádište. Teda päťramenný kruhový objazd, kde sa s ohľadom na dané fakty neuvažuje s chodníkom - to je skutočne „vizitka kvality" projektu,“ myslí si poslanec.

obce

Kátov (v popredí) a Vrádište majú k sebe blízko - cez cestu I. triedy, ľudia sa tu často presúvajú aj pešo.

stanica

Zdeľajú napríklad jednu železničnú stanicu - v Kátove.

Projekt priechody pre chodcov nerieši

Pod petíciu , iniciátorom ktorej je Kátovčan Felix Sloboda, sa podpísalo vyše 350 obyvateľov Kátova a Vrádišťa. Petičný výbor oslovil viaceré inštitúcie a poukázal na problémy, ktoré vyvstanú Kátovčanom po vybudovaní obchvatu podľa daného projektu.

Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Senici sa okrem iného vyjadril: „Dopravná situácia predmetnej križovatky sa podstatne zlepší po zrealizovaní stavby "Cesta I/2 a I/51 Holíč - obchvat". Predmetná križovatka v rámci uvedenej stavby bude prestavaná na okružnú križovatku.“

Kátovčania však poukazujú na skutočnosť, že projekt nerieši bezpečné prechádzanie chodcov cez cestu.

„Pokiaľ tu nie je vyznačený prechod pre chodcov, vinný je vždy chodec. Tvrdenie Okresného dopravného inšpektorátu v Senici, ktoré je súčasťou vyjadrenia Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Senici, že je tu nízka intenzita chodcov, nie je z vyššie uvedených dôvodov celkom namieste,“ argumentuje Andrej Irša.

Zdôrazní, že ako občania dotknutej obce považujú za správne upozorniť na nedostatky projektu, v ktorom sú odvolania na celý rad noriem, smerníc a podobne - pričom výsledkom je tak či tak nežiaduci stav už na prvý pohľad.

Poukazuje na skutočnosť, že obchvat Holíča nadväzuje na obchvat Skalice nielen cestným telesom, ale aj rovnakou projekčnou kanceláriou, respektíve riešiteľom.

„Preto by sme mohli spomenúť realizované nebezpečné pripojenie k podniku INA, haváriami exponované pripojenie obchvatu na Skalicu a pre celistvosť otázky bezpečnosti je treba pripomenúť aj pomerne rizikové pripojenie na obec Vrádište - za ktoré však súčasní projektanti nemôžu. Predpokladám, že aj tieto rizikové body boli riešené s ohľadom k nejakým predpisom. To sú však chyby minulosti, z ktorej by malo vzísť ponaučenie," vyjadril sa Andrej Irša.

Správa ciest: Kátov mlčal

V oficiálnom stanovisku Slovenskej správy ciest k veci sa uvádza, že predmetná križovatka, pracovný názov „Vrádište“, je navrhnutá mimo zastavaného územia obcí.

„Pri úrovňových križovatkách ciest, ktoré nie sú vzhľadom na nízku pešiu alebo cyklistickú premávku vybavené cyklistickými komunikáciami a chodníkmi, upúšťa sa od označenia priechodov (STN 73 61 02), z čoho vyplýva, že pri návrhu križovatky sa neuvažovalo so zriadením priechodu pre peších. Podotýkame, že ani počas spracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie nebola zo strany zainteresovaných obcí a štátnej správy vznesená požiadavka na zriadene priechodu,“ píše správa ciest.

Ďalší kátovský poslanec Ján Horný síce nepopiera, že obec Kátov vo svojom písomnom vyjadrení k realizácii projektu nespomenula riziká riešenia kruhového objazdu, to však podľa neho neznamená, že tieto pripomienky nezazneli.

„Dôvodom našej počiatočnej, takpovediac diplomatickej zdržanlivosti, bola priorita zachovania pripojenia na cestu prvej triedy v blízkosti Holíča. No pretože je táto prvoradá vec aj tak riešená v neprospech obce a sú uvádzané „bezpečnostné riziká a zníženie plynulosti cestnej premávky“, považujeme za nutné pripomenúť, že k otázke bezpečnosti projekt pristupuje pomerne laxne už vo svojej prvej etape," povedal poslanec Horný.

Druhá etapa môže uzavrieť obec

Obyvatelia Kátova teda namietajú aj proti tomu, že v druhej etape projekt ráta so zrušením jednej z dvoch cestných prípojok k existujúcej komunikácii. Zrušením kátovskej prípojky príde ku zmene organizácie cestnej dopravy v obci a následne aj trasy osobných vozidiel a autobusu, ktorý Kátovčanov vozí za prácou, či deti do školy v Holíči.

„Všetka doprava bude presmerovaná na zostávajúcu, o viac než kilometer vzdialenejšiu prípojku od mesta. To podľa obyvateľov okrem iného spôsobí vyššie náklady na dopravu a bude smerovať záujmy občanov na Skalicu, predovšetkým pokiaľ ide o školy, zdravotníctvo, úrady a služby, pretože Holíč sa de facto vzdiali,“ myslí si Andrej Irša.

Kátov preto navrhuje zachovať existujúce napojenie na cestu I/51 a v dotknutej oblasti vybudovať nadjazd.

Vedenie holíčskej radnice informuje, že obe cesty zostanú v rámci I. etapy zachované. Druhá etapa, ktorá by mala riešiť obchvat mesta od Kopčian smerom cez Kátov na privádzač na Skalicu a Sudoměřice, bude podľa mesta Holíč prebiehať najskôr o dvadsať, tridsať rokov. Kátovčania však od svojich požiadaviek neupúšťajú a avizujú vznik občianskeho združenia, ktoré bude záujmy obyvateľov obce brániť .

Ukončenie prvej etapy vybudovania cestného obchvatu mesta Holíč sa predpokladá v roku 2015.

Z OFICIÁLNEHO STANOVISKA OBCE KÁTOV K DIELU

Okrem uvedenej častej migrácii ľudí medzi Kátovom a Vrádišťom, obec Kátov na čele so starostkou Teréziou Kučerovou vo svojom oficiálnom vyjadrení k dielu uvádza:

„Úsek cesty v blízkosti Kátova zvádza vodičov k rýchlejšej jazde, predbiehaniu a vzniku nebezpečných situácií, čo je príčinou častých dopravných nehôd aj mimo zmienenú križovatku. Uvedomujeme si, že plynulosť cestnej premávky je dôležitým faktorom, ale je nutné zabezpečiť aj jej bezpečnosť.

Zároveň žiadame, aby boli šetrenia stavu a následné vyjadrenia úradov vykonané aj v čase najvyššej prevádzky, napríklad počas podujatia Kvetinové dni obec navštívi cca 5 000 návštevníkov (najvhodnejší čas je od 10.00 hod do 13.00 hod). Vo vyjadreniach žiadame jasne uviesť dátum, čas a meno zodpovednej osoby v súvislosti s vykonaním kontroly.

Taktiež žiadame o jednoznačné stanovisko projektanta, či s uvedenými skutočnosťami pri zhotovení projektu pracoval, alebo nie (stav veci je dlhodobou charakteristikou obce a bol všeobecne známy aj v čase prípravy projektu).

Toto stanovisko sa týka aj zámeru zrušenia jedného z pripojení obce na hlavnú cestu. Stanoviská budú použité pre ďalšie kroky, vrátane vyvodenia zodpovednosti v prípade naplnenia predpokladov, ktorých si je Obec Kátov vedomá.

Obec Kátov zároveň prehlasuje, že argumentom nemôže byť ani neexistencia chodníka. Chodník hodlá obec vybudovať, avšak pre finančnú náročnosť a logiku krokov sa táto vec dá vykonať až po výstavbe diela (kruhového objazdu).

Predpokladáme výstavbu kruhového objazdu s priľahlými chodníkmi a prechodmi pre chodcov ako súčasť diela, aby sa zamýšľané vybudovanie chodníka zo strany obce malo na čo napojiť. Žiadame vykonanie (dočasných) krokov, ktoré povedú k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a ochrane zdravia občanov.“

Ako informoval Andrej Irša, predsa len bolo na podnet niečo urobené - a to označenie cesty.

(IS)

kable

Pri Kátove už pre obchvat prebieha nutná prekládka káblov inžinierskych sietí. FOTO: ANDREJ IRŠA


  1. Storočnú staničnú budovu v Kútoch čaká modernizácia Foto 151
  2. Zrazila dôchodkyňu, vodička už čelí trestnému stíhaniu 120
  3. Epidemiológovia varujú pred žltačkou v Trnavskom kraji 107
  4. Vodič z miesta nehody ušiel, polícia hľadá svedkov 54
  5. Stupava predstavuje aktuálny stav majetku 17
  6. Od pondelka uzavrú pre vodičov cestu v úseku Malacky - Pernek 15
  7. V. liga ObFZ BA-vidiek: Láb nečakane zakopol, využilo to Kostolište 9
  8. Polícia: Pri dopravnej nehode v Malackách utrpel muž ťažké zranenia 6
  9. Primátor Barát rok pred voľbami mení svojho zástupcu 5
  10. SKALICA: V obchode predávali fejky, colníci tovar zhabali 5

Najčítanejšie správy

Záhorie

Storočnú staničnú budovu v Kútoch čaká modernizácia

Budova čakárne pochádza ešte z dvadsiatych rokov minulého storočia, dominantou stanice je stará vodárenská veža.

Zrazila dôchodkyňu, vodička už čelí trestnému stíhaniu

Nehoda sa stala v blízkosti cintorína v Gbeloch, dôchodkyňa utrpela ťažkú ujmu na zdraví.

Epidemiológovia varujú pred žltačkou v Trnavskom kraji

Trnavský kraj susedí s Bratislavským, kde od začiatku roka zaevidovali viac ako dvesto prípadov. Veľa ľudí dochádza za prácou práve do hlavného mesta.

Vodič z miesta nehody ušiel, polícia hľadá svedkov

Polícia hľadá svedkov dopravnej nehody, ku ktorej došlo na ceste prvej triedy medzi Kútmi a obcou Sekule.

Stupava predstavuje aktuálny stav majetku

Materiál uvádza aktuálny kritický stav vybraných objektov a komunikácií v Stupave.

Blízke regióny

V prípade smrti trojročného Sebastiána dostala nemocnica pokutu 8 500 eur

Fakultná nemocnica Nitra podľa hovorkyne rozhodnutie akceptuje a pokutu zaplatí.

Zamestnanci FM Slovenská protestovali proti uprednostňovaniu srbských brigádnikov

Zamestnanci transparentmi i pokrikmi poukazovali na nedobrú atmosféru vo firme.

Townhill premenujú, anglický názov Nitrania nechcú

Hlasovalo vyše tritisíc ľudí. Anglický názov skončil na poslednom mieste.

Dávajte si pozor, epidemiológovia varujú pred žltačkou v Trnavskom kraji

Trnavský kraj susedí s Bratislavským, kde od začiatku roka zaevidovali viac ako dvesto prípadov. Veľa ľudí dochádza za prácou práve do hlavného mesta.

Moravce sú bez vody. Údajne pre výstavbu kruhovej križovatky

Radnica o výpadkoch dodávky vody nevedela. Situáciu preverila a podľa nej s výstavbou pred mestským úradom nesúvisí.

Všetky správy

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia proti Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

Chaos a ticho. Uniknutý dokument o brexite zahanbil Britov

Uniknutý írsky dokument popisuje, aké zdĺhavé a neproduktívne sú rokovania o brexite.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Kam vyraziť