Obchvat Holíča: Kátov sa obáva o bezpečnosť chodcov

Prvá etapa výstavby obchvatu Holíča sa blíži. Dotknutý Kátov projektu vytýka, že nerieši bezpečnosť chodcov. Druhá etapa by navyše mohla obec z jednej strany uzavrieť.

Časť obce Kátov.Časť obce Kátov. (Zdroj: ANDREJ IRŠA)


KÁTOV. Rok 2014 priblížil realizáciu dlho očakávaného a nutného cestného obchvatu Holíča. Mesto je už niekoľko rokov ťažko skúšané komplikovanou, až nebezpečnou dopravou. Túto skutočnosť si do dôsledku uvedomujú aj dotknuté obce, vrátane Kátova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Avšak Kátovčania sa v rámci obchvatu rovnako dožadujú svojich práv. Tvrdia, že cestná obchádzka podľa daného projektu skomplikuje život obyvateľom nielen Kátova, ale aj cez cestu ležiaceho Vrádišťa.

V druhej etape výstavby obchvatu navyše hrozí zrušenie jednej z dvoch prístupových ciest do obce, čo sa podľa samosprávy vymyká základným zákonným bezpečnostným predpisom.

SkryťVypnúť reklamu

Kátovčania: Nikto s nami nediskutuje

Proti projektovému riešeniu vzniesli obyvatelia Kátova viaceré námietky. Podľa informácií obecnej samosprávy sa projekčná kancelária odvoláva na vyjadrenia bezpečnostných zložiek, ktoré boli pozitívne.

„Vyjadrenia sa týkajú štandardného stavu – teda bez prihliadnutia k špecifickým situáciám, ktoré sa pravidelne opakujú. Každý projekt však musí byť v zmysle noriem nadimenzovaný tak, aby zohľadňoval najvyššiu reálnu záťaž, čo v prípade Kátova nie je urobené,“ priblížil obecný poslanec Andrej Irša s tým, že podľa dodatočných informácií bezpečnostných zložiek by pozitívne vyjadrenie pri plnom objasnení stavu veci a následných dopadov vydané nebolo.

„Dodávatelia projektu však zotrvávajú v jedinom pohľade na vec - svojom. Nevyjadrili najmenší záujem na riešení, čo podčiarkuje fakt, že na posledný podnet obce, tentoraz so stanovením parametrov terénneho prieskumu, nereagovali. Nielen v zákonnej lehote, ale pre istotu vôbec,“ informoval poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Blízke obce

Z Kátova do Vrádišťa sa prechádza cez cestu I. triedy. Kruhový objazd majú v rámci projektu vybudovať práve na križovatke, kde sa stretajú cesty zo Skalice, Kátova, Vrádišťa a Holíča - pribudnúť má smer na Senicu.

Cestu už dlhodobo využívajú obyvatelia z oboch obcí, ktorí tu denne pešo prechádzajú z rôznych dôvodov. „V projekte sa vôbec nikto nezamyslel nad tým, že my, Kátovčania, máme poštu vo Vrádišti. V Kátove je zasa železničná stanica, odkiaľ sa ľudia dostanú do Skalice, Holíča a cez Kúty až do hlavného mesta, teda Vrádišťania za týmto účelom prichádzajú k nám,“ priblížil Andrej Irša.

Dodal, že kátovské deti chodia do Vrádišťa na futbalové tréningy, pričom rodičia sa ich prirodzene boja púšťať, nakoľko komunikácia je veľmi nebezpečná. V konkrétnych situáciách, napríklad v čase príchodu či odchodu tisícov zamestnancov z niekoľkých fabrík v Skalici, je pre nekonečné kolóny áut veľmi náročné prejsť cez cestu, pričom chodec nie je vždy schopný dostatočne odhadnúť rýchlosť blížiaceho sa auta. V mieste sa už stalo niekoľko tragédií.

SkryťVypnúť reklamu

Andrej Irša zároveň poukázal aj na prípadné zlučovanie menších obcí, ktoré avizuje súčasná vláda. „To znamená, že náš obecný úrad by teoreticky mohol byť vo Vrádišti. Navyše sa pre blízkosť obcí využívajú spoje autobusov tak, že pokiaľ spoj nejde zo Skalice priamo do Kátova, Kátovčania idú z Vrádišťa domov pešo.

To platí aj pre spoje zo Senice, ktoré idú do Skalice len cez Vrádište. Teda päťramenný kruhový objazd, kde sa s ohľadom na dané fakty neuvažuje s chodníkom - to je skutočne „vizitka kvality" projektu,“ myslí si poslanec.

obce

Kátov (v popredí) a Vrádište majú k sebe blízko - cez cestu I. triedy, ľudia sa tu často presúvajú aj pešo.

stanica

Zdeľajú napríklad jednu železničnú stanicu - v Kátove.

Projekt priechody pre chodcov nerieši

Pod petíciu , iniciátorom ktorej je Kátovčan Felix Sloboda, sa podpísalo vyše 350 obyvateľov Kátova a Vrádišťa. Petičný výbor oslovil viaceré inštitúcie a poukázal na problémy, ktoré vyvstanú Kátovčanom po vybudovaní obchvatu podľa daného projektu.

Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Senici sa okrem iného vyjadril: „Dopravná situácia predmetnej križovatky sa podstatne zlepší po zrealizovaní stavby "Cesta I/2 a I/51 Holíč - obchvat". Predmetná križovatka v rámci uvedenej stavby bude prestavaná na okružnú križovatku.“

Kátovčania však poukazujú na skutočnosť, že projekt nerieši bezpečné prechádzanie chodcov cez cestu.

„Pokiaľ tu nie je vyznačený prechod pre chodcov, vinný je vždy chodec. Tvrdenie Okresného dopravného inšpektorátu v Senici, ktoré je súčasťou vyjadrenia Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Senici, že je tu nízka intenzita chodcov, nie je z vyššie uvedených dôvodov celkom namieste,“ argumentuje Andrej Irša.

Zdôrazní, že ako občania dotknutej obce považujú za správne upozorniť na nedostatky projektu, v ktorom sú odvolania na celý rad noriem, smerníc a podobne - pričom výsledkom je tak či tak nežiaduci stav už na prvý pohľad.

Poukazuje na skutočnosť, že obchvat Holíča nadväzuje na obchvat Skalice nielen cestným telesom, ale aj rovnakou projekčnou kanceláriou, respektíve riešiteľom.

„Preto by sme mohli spomenúť realizované nebezpečné pripojenie k podniku INA, haváriami exponované pripojenie obchvatu na Skalicu a pre celistvosť otázky bezpečnosti je treba pripomenúť aj pomerne rizikové pripojenie na obec Vrádište - za ktoré však súčasní projektanti nemôžu. Predpokladám, že aj tieto rizikové body boli riešené s ohľadom k nejakým predpisom. To sú však chyby minulosti, z ktorej by malo vzísť ponaučenie," vyjadril sa Andrej Irša.

Správa ciest: Kátov mlčal

V oficiálnom stanovisku Slovenskej správy ciest k veci sa uvádza, že predmetná križovatka, pracovný názov „Vrádište“, je navrhnutá mimo zastavaného územia obcí.

„Pri úrovňových križovatkách ciest, ktoré nie sú vzhľadom na nízku pešiu alebo cyklistickú premávku vybavené cyklistickými komunikáciami a chodníkmi, upúšťa sa od označenia priechodov (STN 73 61 02), z čoho vyplýva, že pri návrhu križovatky sa neuvažovalo so zriadením priechodu pre peších. Podotýkame, že ani počas spracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie a dokumentácie pre stavebné povolenie nebola zo strany zainteresovaných obcí a štátnej správy vznesená požiadavka na zriadene priechodu,“ píše správa ciest.

Ďalší kátovský poslanec Ján Horný síce nepopiera, že obec Kátov vo svojom písomnom vyjadrení k realizácii projektu nespomenula riziká riešenia kruhového objazdu, to však podľa neho neznamená, že tieto pripomienky nezazneli.

„Dôvodom našej počiatočnej, takpovediac diplomatickej zdržanlivosti, bola priorita zachovania pripojenia na cestu prvej triedy v blízkosti Holíča. No pretože je táto prvoradá vec aj tak riešená v neprospech obce a sú uvádzané „bezpečnostné riziká a zníženie plynulosti cestnej premávky“, považujeme za nutné pripomenúť, že k otázke bezpečnosti projekt pristupuje pomerne laxne už vo svojej prvej etape," povedal poslanec Horný.

Druhá etapa môže uzavrieť obec

Obyvatelia Kátova teda namietajú aj proti tomu, že v druhej etape projekt ráta so zrušením jednej z dvoch cestných prípojok k existujúcej komunikácii. Zrušením kátovskej prípojky príde ku zmene organizácie cestnej dopravy v obci a následne aj trasy osobných vozidiel a autobusu, ktorý Kátovčanov vozí za prácou, či deti do školy v Holíči.

„Všetka doprava bude presmerovaná na zostávajúcu, o viac než kilometer vzdialenejšiu prípojku od mesta. To podľa obyvateľov okrem iného spôsobí vyššie náklady na dopravu a bude smerovať záujmy občanov na Skalicu, predovšetkým pokiaľ ide o školy, zdravotníctvo, úrady a služby, pretože Holíč sa de facto vzdiali,“ myslí si Andrej Irša.

Kátov preto navrhuje zachovať existujúce napojenie na cestu I/51 a v dotknutej oblasti vybudovať nadjazd.

Vedenie holíčskej radnice informuje, že obe cesty zostanú v rámci I. etapy zachované. Druhá etapa, ktorá by mala riešiť obchvat mesta od Kopčian smerom cez Kátov na privádzač na Skalicu a Sudoměřice, bude podľa mesta Holíč prebiehať najskôr o dvadsať, tridsať rokov. Kátovčania však od svojich požiadaviek neupúšťajú a avizujú vznik občianskeho združenia, ktoré bude záujmy obyvateľov obce brániť .

Ukončenie prvej etapy vybudovania cestného obchvatu mesta Holíč sa predpokladá v roku 2015.

Z OFICIÁLNEHO STANOVISKA OBCE KÁTOV K DIELU

Okrem uvedenej častej migrácii ľudí medzi Kátovom a Vrádišťom, obec Kátov na čele so starostkou Teréziou Kučerovou vo svojom oficiálnom vyjadrení k dielu uvádza:

„Úsek cesty v blízkosti Kátova zvádza vodičov k rýchlejšej jazde, predbiehaniu a vzniku nebezpečných situácií, čo je príčinou častých dopravných nehôd aj mimo zmienenú križovatku. Uvedomujeme si, že plynulosť cestnej premávky je dôležitým faktorom, ale je nutné zabezpečiť aj jej bezpečnosť.

Zároveň žiadame, aby boli šetrenia stavu a následné vyjadrenia úradov vykonané aj v čase najvyššej prevádzky, napríklad počas podujatia Kvetinové dni obec navštívi cca 5 000 návštevníkov (najvhodnejší čas je od 10.00 hod do 13.00 hod). Vo vyjadreniach žiadame jasne uviesť dátum, čas a meno zodpovednej osoby v súvislosti s vykonaním kontroly.

Taktiež žiadame o jednoznačné stanovisko projektanta, či s uvedenými skutočnosťami pri zhotovení projektu pracoval, alebo nie (stav veci je dlhodobou charakteristikou obce a bol všeobecne známy aj v čase prípravy projektu).

Toto stanovisko sa týka aj zámeru zrušenia jedného z pripojení obce na hlavnú cestu. Stanoviská budú použité pre ďalšie kroky, vrátane vyvodenia zodpovednosti v prípade naplnenia predpokladov, ktorých si je Obec Kátov vedomá.

Obec Kátov zároveň prehlasuje, že argumentom nemôže byť ani neexistencia chodníka. Chodník hodlá obec vybudovať, avšak pre finančnú náročnosť a logiku krokov sa táto vec dá vykonať až po výstavbe diela (kruhového objazdu).

Predpokladáme výstavbu kruhového objazdu s priľahlými chodníkmi a prechodmi pre chodcov ako súčasť diela, aby sa zamýšľané vybudovanie chodníka zo strany obce malo na čo napojiť. Žiadame vykonanie (dočasných) krokov, ktoré povedú k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky a ochrane zdravia občanov.“

Ako informoval Andrej Irša, predsa len bolo na podnet niečo urobené - a to označenie cesty.

(IS)

kable

Pri Kátove už pre obchvat prebieha nutná prekládka káblov inžinierskych sietí. FOTO: ANDREJ IRŠA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 171
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 148
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 954
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 015
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 704
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 092
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 963
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ilustračná snímka.

Leteckí záchranári zasahovali v Malackách.


10

Polícia zverejnila štatistiku za uplynulý týždeň.


TASR
Rakúsky tím dezinfikuje nákladné vozidlá prichádzajúce na Slovensko z Maďarska.

Otvorený list podpísali desiatky predstaviteľov regionálnej a miestnej samosprávy.


TASR 1
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu