Pondelok, 13. júl, 2020 | Meniny má MargitaKrížovkyKrížovky

Dakota z "Kameňáku": Na dobroty zo záhoráckych plodín neprišlo

Pri motoreste Kamenný mlyn pri Plaveckom Štvrtku roky stálo vyradené lietadlo. Poznáte jeho príbeh?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

ZÁHORIE. Na unikátne zariadenia na Záhorí – letecké svetlené otočné majáky – nás pred časom upozornil Štefan Horský z Bratislavy. Bývalý redaktor Slovenského rozhlasu tak podnietil stretnutie v Malackách na mieste, kde kedysi stál malacký maják, po ktorom roky pátral.

Zariadenie už neexituje, ale spoločná debata zanietených poodhalila jeho históriu. No nielen to. Pri lietacej, lietajúcej a lietadlovej téme prišla reč aj na lietadlo, ktoré roky stálo pri motoreste Kamenný mlyn pri Plaveckom Štvrtku. Pamätáte si naň? Máte jeho alebo pri ňom fotografiu? Napíšte nám svoju spomienku, príbeh.

Skryť Vypnúť reklamu

V lietadle jeden čas predávali zmrzlinu, ako deti sme ho mali prechodené Kým naši rodičia pili kávu v reštaurácii, my sme nasadli, „naštartovali a leteli“.

Nie je náhoda, že v súvislosti s Dakotou – Lisunovom-2 z Kamenného mlyna pri Plaveckom Štvrtku znovu spomíname unikátne letecké majáky na Záhorí a Štefana Horského. Bol to práve on, kto stál za myšlienkou a následným pristátím tohto lietadla v našom regióne po tom, čo sa okružným letom a zoskokom parašutistov nad Košicami rozlúčilo so svojou kariérou.

A tu už je príbeh Dakoty z Kamenného mlyna.

Pracoval som v tom čase v Československom rozhlase, v roku 1965 som bol pri zrode relácie Dobré ráno. Keďže sme chceli získať čo najväčšiu priazeň poslucháčov, vymýšľali sme. Jedného dňa vravím kolegovi Ferkovi Skovajsovi: Kde by sa v našej republike dalo zohnať staré, vyradené lietadlo? V Československých aerolíniách, na Ministerstve národnej obrany, vo Zväzarme – uvažovali sme.

Skryť Vypnúť reklamu

Napíšeme, vravím, inšpirovala ma noticka o novej kaviarničke pre mládež v Hämenlite neďaleko Helsínk. Majiteľ si urobil v lietadle nezvyčajné bistro, senzácia.

Zo záhoráckych zemiakov a černíc

Pripravoval som si vysielanie na pondelok 4. apríla 1966. Odrazu sa rozleteli dvere a Zuzka Koláriková, celá vzrušená, spustí: „Preboha, Ministerstvo národnej obrany v Prahe toť píše: Věc: Žádost o vyřazený letoun. Na vaši značku DR/Sko/Ach zděluji: Vyřazený letoun Li-2 si múžete převzít od VÚ 3999 Košice. Spúsob převzetí projednejte s dústojníkem Šefčíkem v Košicích!“

Zuzku sme upokojili, ona nemusí lietadlo previať. Vo vysielaní som ho ponúkol ako náš pozdrav a darček mestu Bratislave k výročiu jej slobody. O dáky čas môže kaviarnička vo vyradenom lietadle fungovať nielen v Helsinkách, ale aj pri Bratislave, napríklad na Kačíne, v lesoparku na niektorej lúčke, v starom kameňolome na Železnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Stačilo by, aby v tom nelietajúcom espresse predávali v zime čaj a najlepšiu haruľu zo záhoráckych zemiakov a v lete dobre studené nápoje a palacinky s černicovým záhoráckym lekvárom. Vzápätí, ihneď po vysielaní, sa ozvali radní páni, šéf komisie pre obchod aj s rozhodnutím. Aeroplán prevezme ľudové spotrebné družstvo Jednota a bude v ňom cukrárnička pre deti.

Lisunov Li-2

Li-2 je potomok predvojnového dvojmotorového veľmi úspešného amerického dopravného lietadla Douglas. Američania ho ako vojenské lietadlo vyrábali a vo veľkých sériách dodávali aj do Británie, kde dostalo meno Dakota. Toto meno zatienilo jeho pôvodné americké názvy.

F.D. Roosevelt korešpondoval s J.V.Stalinom aj o dodávkach týchto lietadiel do ZSSR. Napokon sa začalo vyrábať v sovietskych leteckých závodoch s označením Li-2, teda lietadlo, vyrábané v licencii a preto Li. Bolo určené pre dvadsaťosem až tridsať mužov alebo 18 až 24 nosidiel pre ranených.

Horský volá Horskému

Vo štvrtok 26. mája zvoní telefón. predstavím sa menom a na druhom konci sa ozve – aj tu je Horský. Prekvapený poznávam hlas môjho brata Milana. Vraví: „Tak sme vám doviezli jednu Dakotu, som na letisku, príď.“

Vzápätí na to otváram list, čo prišiel poštou, že sa mám spojiť s dôstojníkom Horským, vedúcim skupiny, ktorý nám lietadlo odovzdá. Brat bol celý život u vojenského letectva, jeho detský sen sa splnil, ale že by nás raz v živote spojila dáka zaslúžilá Dakota, to mi ani vo sne na um nezišlo. Jedným slovom v noci na 1. júna 1966 rozobranú Dakotu – trup a krídla osobitne – prevážali z letiska v Ivanke pri Dunaji do mesta.

Radní páni sa sporili - kam s ním. Alebo do „jamy“ uprostred mesta – dnes je tam hotel Fórum, alebo na priestranstvo na začiatku Februárky, neskôr dostalo to miesto názov Lakatošova križovatka, dnešné Račko. Alebo kamsi do pekla, kamkoľvek, len nech tá opacha nešpatí Bratislavu.

dakota

Letisko v Ivanke pri Dunaji. Posledný let Dakoty pred demontážou. Major Milan Horský a pracovníci Jednoty Bratislava, máj 1966. FOTO: ARCHÍV ŠTEFANA HORSKÉHO.

Ako zomiera lietadlo

Náš návrh nik nebral do úvahy. Lietadlo dlhé 20 metrov a s rozpätím krídel takmer 30 metov o výške 5 metrov len horko-ťažko priviezli nad ránom na trajleroch na kraj dnešného Račka.

Osemčlenná posádka lietadlo poskladala a brat ma pozval na nezvyčajný obrad vraviac: „V štyridsiatom štvrtom sme ako chlapci videli na vlastné oči, ako zomierajú lietadlá vo vojne. Americký liberátor, čo dymiaci zapikoval do zohorských pieskov, či nemecký Messerschmidt, čo nevybral strmhlavý let a zapichol sa do lúky pri Marcheggských mostoch. Pilot mal mozog vyliaty v lone. Dnes vidíš, ako zomiera lietadlo v mieri. V Košiciach sa s ním rozlúčili traja parašutisti, vyskočili a zakývali nám. Nalietalo si svoje, predpis vraví – do šrotu! Letecké valce boli obnažené, vedro piesku nachystané, sypali sme ho do valcov a Dakota pred našimi očami zomrela. „Nebyť toho piesku, spokojne by sme na tom stroji obleteli zemeguľu,“ vravel brat.

Dakotu museli strážiť

Dobré ráno v ten deň, keď si lietadlo zastalo na Račku, vysielala Anna Klímová. Poslal som jej správičku: Je v Bratislave, bude v ňom cukrárnička. Po obede už museli k nemu postaviť strážcu. Deti by ho boli naskutku schopné začať rozoberať.

Prešiel prvý týždeň, druhý, tretí, cukrárnička nikde. Články v novinách pribúdali, ba dozvedeli sme sa, že na nás žiarlia v Múzeu SNP v Banskej Bystrici, lebo vraj to lietadlo mali dostať oni a nie Bratislava. Z takýchto lietadiel skákali na povstalecké územie v štyridsiatom štvrtom naši chlapci, privážali v nich náklady a odvážali ranených, preto má byť exponátom múzea. Pravdaže, ministerstvo národnej obrany malo jedno lietadlo aj pre nich a zakrátko aj pri múzeu zaujalo svoje miesto.

Smotanu zlízala Jednota

Neodprisahám vám, koľko sme mali armáde zaplatiť, bolo to ako za šrot, tuším 60 halierov za kilogram. Po vrecku sa buchla Jednota. Novinári dokonca prišli aj na to, že otcom a realizátorom myšlienky je „Jednota“.

Ba Jednota ich aj presvedčila, že to videli vo francúzskom časopise a odvtedy sa o to aj usilovali. A my sme zasa bezúspešne chceli uviesť veci na pravú mieru a poučiť novinárov, že nejde o lietadlo IL, Iľjušin, ako to Li vytrvalo opravovali, ale o Li licenčné. Nuž, nevedeli sme sa predávať.

Všetko „dostalo nohy“

Začali sa spory a zvady. Taká špata v meste. Deložovať! Deti sa nedočkali. Riaditeľa Jednoty to nahnevalo, takže jedného pekného dňa, vlastne pod rúškom noci z Februárky zmizlo. Objavilo sa pred reštauráciou na Kamennom mlyne. Vraj v ňom bude „Múzeum SNP“. Do lietadla dali jeden padák, dva samopaly, pár fotografií a v kabíne nechali takmer všetko. Vstupné jedna koruna.

Zaiste, pre deti to atrakcia bola. Vedia krásne snívať, ale montovať a rozmontovať všetko na svete. Lenže ja som sa cítil celý život vinný. Z myšlienky, akurát v roku novej sústavy riadenia, nezostal kameň na kameni. A bolo neuveriteľné, ako rýchlo pilotnú kabínu návštevníci rozobrali. Vo vnútri nezostalo nič. Všetko dostalo nohy.

Dakota sa premenila na reklamný pútač. Nič viac a nič menej. A miesto „pri ktorom sa vyfotografujeme“. Tisíce turistov z NDR, keď ešte nebola diaľnica a valili sa k južnému moru, Čiernemu, inam nemohli, si hovorili: „A zastavíme sa pri tom lietadle v Československu, je tam výborný kemping.“

Preto sa cítim vinný. Rozhnevaná Perla Karvašová argumentovala „Máme právo trvať na tom, aby sa tá detská cukrárnička volala Dobré ráno. Cukrárnička nebola, a keby nás boli poslúchli, nemuseli byť nijaké problémy. Garantujem vám, že na haruľu a čaj s rumom by tam chodili dodnes. Ba neviem, či by sa to Ličko nebolo dostalo do privatizačného zoznamu, možno by ho aj predali vopred určenému záujemcovi – materskému Dobrému ránu. 4. apríla by som tam chodil čistiť zemiaky.

„Památníky na Rusú“, no bolo to inak

Preleteli roky, dve celé desaťročia. Aeroplán aj natreli, no šedivel a zovšednel. Stál tam a už nikto ani nevedel prečo. Kde sa vzal. Dnes ho niet. Pýtam sa novoprišlých, čo tam teraz podnikajú. Reku kde je to lietadlo, čo tu stálo?

„Kde by bolo, keď sa po nežnej revolúcii likvidovali tie - památníky na Rusú -, hen aj tank pri Kútoch, zmizlo aj to lietadlo. Skončilo voľakde v šrote.“

Vidíte, ako letia fámy. Lenže bolo to inak. Vydržalo tam do roku 1987. Dva razy vyhorelo, šafárili v ňom Rómovia z neďalekého Plaveckého Štvrtka. Vzápätí na to sa začali povážlivo nakláňať krídla a vrak už bol nebezpečný. Jednota rozhodla o jeho likvidácii. Jedného dňa skončilo v Kovošrote na Jarabinkovej ulici v Bratislave. A punktum.

Jeho posledná cesta nebola okolo sveta, ale do Plaveckého Štvrtka cez naše Záhorie rovno do neba. Keby som to bol pri čítaní článku o cukrárničke pri Helsinkách vedel, na môj dušu by som si bol zahryzol do jazyka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  2. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  3. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  4. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  5. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  6. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  7. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  9. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  1. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  2. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  3. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  4. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  5. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  6. Študijný program s uplatnením v automobilovom priemysle
  7. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  8. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  9. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  10. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 50 500
  2. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 15 754
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 821
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 12 824
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 11 959
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 647
  7. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 10 448
  8. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 10 328
  9. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 10 004
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 9 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Sezóna v znamení trénerských rošád a dominancie Slovana

Pri Senici sa vystriedali až štyria tréneri.

Ricardo Chéu a Michal Ščasný

Bratská rivalita ich posúva vpred

Dvojičky Filip a Jakub Buchelovci zbierajú skúsenosti vo Fortuna lige.

Dvojičky Filip a Jakub Buchelovci

Župa podporí nezriaďovanú kultúru. Vyhlásila výzvu

Má na to vyčlenených 100-tisíc eur.

Senica si nepriniesla domov žiadny bod

V Žiari nad Hromom sa hralo záverečné 5. kolo nadstavbovej časti našej najvyššej futbalovej ligy. V skupine o udržanie sa vyhrall FK Pohronie nad FK Senica 1:0. Pohronie tak obsadilo predposlednú priečku v tabuľke Fortuna ligy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Nitre padajú stromy, jeden zasiahol auto

Mesto opäť uzavrelo park aj cintorín.

V Suchej Hore horia dve humná, zasahujú desiatky hasičov

Z horiacich stavov vyviedli susedia zvieratá, stihli aj poľnohospodárske stroje.

Na väčšiu motorku nemal oprávnenie, hrozí mu vysoká pokuta

Vodičovi, ktorý jazdil na motocykli bez príslušného vodičského oprávnenia, hrozí pokuta až do 1300 eur.

Pri výkopových prácach našiel poklad, mince vystavili prvýkrát

Mince boli uložené v hlinenom krčahu. Najstaršou bol denár Mateja Korvína.

Už ste čítali?