Ranné vozenie detí pred senické základné školy čoraz častejšie sprevádzajú dramatické situácie. Radnica pristúpila k nutnému riešeniu bezpečnosti v podobe obslužných plôch pre nakladanie alebo vykladanie žiakov.
SENICA. Rodičia ani samospráva už nechcú riskovať nebezpečné pracovné rána pred bránami senických základných škôl. Spomedzi štyroch zariadení sa situáciu zatiaľ podarilo vyriešiť na Mudrochovej, najkomplikovanejšie to bude pri škole na Komenského ulici.
Nebezpečné lokality
Pokriky, upozornenia či piskot bŕzd – aj taká je realita rannej dopravnej špičky pred senickými základnými školami, kedy sa rodičia snažia čo najrýchlejšie vyložiť svoje dieťa. „Neraz uviazneme v zápche a zmeškáme do práce, kde nám to samozrejme netolerujú,“ posťažuje si jeden z nich.
Ďalší poukáže na paradox: „Ja vozím syna až pred školu preto, lebo sa ho za daných okolností bojím pustiť pešo.“ Obdobná situácia je podľa tohto otecka pred väčšinou slovenských základných škôl. S nárastom počtu automobilov či trendom hromadného vozenia žiakov do škôl sa v minulosti nerátalo. Chýbajú tak parkoviská a celkove bezpečný priestor.
Senická radnica musí situáciu riešiť urgentne. Na zámere zlepšiť bezpečnosť detí pracuje trištvrte roka. „Prichádzalo k rôznym kolíziám, či už medzi chodcami alebo autami. Rozhodli sme sa, že krok za krokom urobíme také dopravné riešenia pre všetky školy, aby sme tomu zamedzili,“ potvrdil primátor Senice Ľubomír Parízek.
Vedúci oddelenia výstavby, životného prostredia a dopravy Ján Sališ podotýka, že postupný, ale dosť dramatický nárast vozenia detí do škôl platí ako pred začatím vyučovania, tak aj po, lebo mnohí žiaci chodia na záujmové krúžky.
„V niektorých lokalitách je to naozaj dosť nebezpečné, preto sme sa rozhodli vytvoriť také podmienky, aby sa rodičia aj samotné deti pri pohybe v areáloch škôl alebo pri školách neobávali o svoju bezpečnosť,“ povedal.
Mudrochovu vyriešili minulý mesiac
Prvá etapa rieši všetky základné školy v rámci možností, ktoré lokalita a oplotený areál dovoľuje - či už ide o parkoviská alebo obslužné plochy pre nakladanie a vykladanie žiakov s možnosťou zastaviť osobné auto, vyložiť dieťa a odísť.
Z hľadiska dopravného riešenia bola situácia najjednoduchšia na Mudrochovej ulici, kde celý zámer prebehol v novembri a momentálne sa čaká už len na vodorovné a zvislé dopravné značenie. Potom bude plocha plne funkčná a daná do užívania.
Iba v tomto prípade je obslužná plocha mimo areálu školy, je však hneď vedľa chodníka pri vstupe do školy. „Na existujúcej komunikácii mesto vybudovalo päť nových parkovacích miest s regulovaným státím. V pondelok až v piatok od 7. do 16. hodiny je táto plocha vyhradená pre spomenuté účely, v ostatnom čase ju môžu využívať iní motoristi,“ informovala Viera Barošková, tlačová hovorkyňa Senice.
Najkomplikovanejšia je Komenského
Projekt na riešenie situácie je vypracovaný aj pre základnú školu na Sadovej ulici, ktorá bude druhou v poradí. Prekládku telekomunikačných sietí už urobili. Po verejnom obstarávaní na dodávateľa prác sa bude podľa poveternostných podmienok pokračovať v jarných mesiacoch budúceho roku.
„K existujúcemu vchodu do areálu školy pribudne ešte jedna brána, ktorou budú rodičia s deťmi na autách vchádzať dnu a súčasnou budú vychádzať von. Vnútri areálu sa na zokruhovanie využije súčasná spevnená plocha,“ vysvetlila hovorkyňa.
V prípade ZŠ na Ulici V. Paulínyho-Tótha a na Komenského ulici prebehne verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu, pretože rozsah prác a technické riešenie je tu zložitejšie. Po jej spracovaní bude nasledovať súťaž na dodávateľa prác.
„Ak všetko pôjde dobre predpokladáme, že počas letných prázdnin 2014 by mohli mať aj tieto dve školy situáciu vyriešenú,“ informovala Viera Barošková s tým, že na V. Paulínyho. Tótha využijú existujúcu spevnenú plochu v areáli školy a na zokruhovanie pribudne ešte jeden vchod.
Najkomplikovanejšia situácia vyvstala pri ZŠ na Komenského ulici, kde je treba vykonať viacero stavených úprav.
Ján Sališ sa nádeja, že po výberovom konaní bude možné v priebehu budúceho roku vyriešiť situáciu pred všetkými tromi zostávajúcimi školami. Následne prostredníctvom zástupcov škôl, najmä ich riaditeľov, bude nutné zabezpečiť informovanosť rodičov tak, aby si naozaj vžili novú situáciu a prispôsobili sa novým podmienkam.
„Celkové náklady predpokladáme medzi 70 až 80 tisíc eur pre všetky štyri senické základné školy,“ uzavrel vedúci oddelenia výstavby.
PROJEKT BEZPEČNÉHO PRECHODU
Projekt bezpečného prechodu pre žiakov v rannej dopravnej špičke začínalo mesto Senica v roku 2005 cez ľudí zamestnaných na verejnoprospešné práce. Bolo ich šesť. Keďže sa vec v danej podobe neosvedčila, od roku 2006 prijalo mesto 14 dôchodcov, ktorí výborne plnia úlohy a prispievajú k bezpečnému prechodu detí i ostatných chodcov v dopravnej špičke.
„Na priechodoch v blízkosti štyroch základných škôl aktuálne máme 24 ľudí - 23 starobných a jedného invalidného dôchodcu. Popoludní sú tieto služby zabezpečené pri Základnej umeleckej škole,“ informovala Viera Barošková, tlačová hovorkyňa Senice.
(IS)