Sobota, 20. január, 2018 | Meniny má Dalibor
Pridajte si svoje mesto

Integrovaná doprava: Zdravotne postihnutým zmeny zatiaľ nepriniesla

Cestovanie na jednotný cestovný lístok v rámci integrovanej dopravy je pre mnohých podstatne drahšie. Problémy stále majú aj zdravotne postihnutí ľudia.

(Zdroj: TASR)


ZÁHORIE. Integrovaná doprava je od 1. júna 2013 realitou na území mesta Bratislavy, ako aj v okrese Malacky. Cestujúci si postupne zvykli na možnosťvyužiť jednotný cestovný lístok, po zakúpení ktorého môžu ľubovoľne kombinovať viaceré druhy dopravy bez ohľadu na to, ktorý dopravca ich prevádzkuje.

Podľa vyjadrení niektorých však pri danom spôsobe dopravy preplatia. V rámci systému zároveň treba doriešiť zjednotenie tarifných podmienok pre držiteľov preukazov ŤZP/ŤZP-S, teda zdravotne ťažko postihnutých a ich sprievodcov.

Cestujúci: Bez BID je to lacnejšie

Projekt integruje viaceré druhy dopráv – mestskú hromadnú dopravu, prímestské vlaky i autobusy. Zapojili sa do neho spoločnosti Dopravný podnik Bratislava, a.s., Slovak Lines, a.s., Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. a Železnice Slovenskej republiky. Všetci dopravcovia ponúkajú integrované dopravné pásma od Bratislavy počnúc až po Záhorie.

Ako uviedla Margaréta Gačková, hovorkyňa BID, pri zavedení Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja IDS BK vedenie BID, a.s., zapojení dopravcovia, aj ich zriaďovatelia zohľadňovali rôzne kritéria. Výsledkom bola postupná integrácia cenových taríf, ostatných tarifných podmienok (napr. zľavy pre rôzne skupiny cestujúcich, vrátane ŤZP) ako aj vytvorených pásiem IDS BK smerom na Záhorie.

Niektorí cestujúci však po určitých skúsenostiach cestovanie na jeden lístok prehodnocujú, respektíve o používaní integrovanej dopravy s ohľadom na výšku celkových nákladov neuvažujú.

Z Bratislavy na Záhorie

Kontaktovala nás cestujúca, ktorá dochádza do práce z Bratislavy na Záhorie.

„Musieť cestovať do roboty len preto, že som si tam zabudla mobil - to je teda terno. Aspoň som pritom zistila, že integrovaná doprava na jednu kartičku je len medový motúz, ktorým sa opäť ktosi pokúša vyťahovať peniaze z našich peňaženiek. To, že ma s ňou cestovanie na tri mesiace vyjde o 50 eur drahšie ako na bežný vlakový lístok, som zistila už dávno. Ale to, že ma za kúpený trojmesačný lístok, platný do 11. septembra, za vyše 200 eur odmietne odviezť medzimestský autobus, to som nečakala,“ vyjadrila sa.

Vysvetlila nám, žebez BID ju cestovanie vyjde oveľa lacnejšie.

„Ako Bratislavčanka mám električenku na Bratislavskú kartu s 10-percentnou zľavou, na 3 mesiace stojí 64,71 eur. S tou môžem cestovať aj vlakom až po Devínske Jazero - je to v cene, keďže električenka je integrovaná bez možnosti výberu lacnejšieho variantu. Na cestovanie z Bratislavy do Malaciek a späť teda potrebujem ešte bežný predplatný vlakový spiatočný lístok na trasu Devínske Jazero - Malacky. Je to na mesiac 28,60 eur, teda na tri mesiace 85,80 eur. Na tri mesiace ma teda bežné cestovanie do práce dovedna vyjde 150,51 eur, zatiaľ čo pri kúpe integrovanej dopravy zaplatíte na rovnaké obdobie až 206,90 eur!“ priblížila.

Ako ďalej uviedla, BID by sa mala dať nahrať na električenku, na vlakovú kartu aj na Bratislavskú mestskú kartu.

„Ja som ju mala nahratú na električenke. Vo vlaku to čítajú bez problémov. Raz som však potrebovala ísť autobusom a tam mi po priložení predplatenej karty šofér oznámil, že tam nemám vložené peniaze! Zabudli teda povedať, čo všetko máme pobehať, kým raz využijem iný druh dopravy za tie nehorázne peniaze,“ rozhorčene opísala svoju skúsenosť.

Okrem toho dodala, že doprava – každý vlak – denne mešká 25 – 30 minút. Cestovanie sťažujú výluky, čo potrvá do konca októbra. Následne, podľa nového cestovného poriadku, zrušia zrýchlené REXy (regionálne expresy). „Takže aká integrácia? Všetko ide dolu vodou, k tomu sú dopravné prostriedky buď prekúrené alebo preklimatizované. Hrozné,“ uzatvorila nespokojná cestujúca.

Zo Záhoria do Bratislavy

Ďalšia cestujúca sa musí dopraviť do práce v opačnom smere - zo Záhoria do hlavného mesta.

„Cestujem denne na trase Závod – Bratislava-Lamač a využívam týždenný predplatný lístok na vlak a predplatný lístok na bratislavskú hromadnú dopravu, zóny 100 a 101. Táto kombinácia sa mi osvedčila. Nevyužívam dopravu regionálnymi autobusovými linkami. V porovnaní s integrovaným cestovným lístkom zakúpeným na príslušný počet precestovaných tarifných zón je môj spôsob výrazne lacnejší,“ vysvetlila.

Problém vidí v akceptovaní predplatného cestovného lístka na bratislavskú hromadnú dopravu vo vlakoch typu REX.

„Vediem dlhé rozhovory so sprievodcami jednotlivých liniek a ich postoj je rozdielny – jeden bez výhrady akceptuje predplatný lístok na tarifné zóny 100 a 101, druhý ma núti dodatočne si zakúpiť cestovný lístok na trase Bratislava–Devínska Nová Ves – Bratislava-Hlavná stanica. Pritom REXom cestujem nedobrovoľne. Výluka pri Devínskom Jazere spôsobuje denne meškanie hádam všetkých spojov a prípojný osobný vlak na trase Malacky – Bratislava – Hlavná stanica, ktorý stojí v každej stanici na trase, ráno pri prestupovaní v Malackách jednoducho nenájdem a som nútená pokračovať REXom na Hlavnú stanicu,“ hovorí o každodenných úskaliach cestovania Záhoráčka.

BID: Očakávame podnety cestujúcich

IDS BK sa spustil 1. 6. 2013. Na jeho začiatku platili ešte prechodné ustanovenia a preto je možné, že ak mal cestujúci zakúpený predplatný cestovný lístok pred zavedením IDS (napr. zakúpený mesačník do 30.5.2013) predmetný cestovný lístok nemohol využiť v IDS BK, informovala Margaréta Gačková.

„Naďalej platí, že si každý občan podľa toho ako frekventovane cestuje, kam presne smeruje jeho cesta, koľkokrát a na aký dopravný prostriedok prestupuje, si musí sám zvážiť po zrátaní nákladov, či sa mu oplatí viac využívať jednotlivé cestovné lístky dopravcov, alebo si zakúpiť integrovaný predplatný cestovný lístok,“ uviedla.

Podotkla, že stále sa môže stať, a to BID, a.s. nikdy nepopierala, že pre niektoré skupiny cestujúcej verejnosti bude výhodnejšie využiť duálnu tarifu.

V súvislosti s odmietnutím cestovania vysvetlila, že k tomu mohlo dôjsť pri už spomínanom prechodnom období, kedy postupne expirovali prv zakúpené lístky a už sa prechádzalo na tarifu IDS BK.

„Všetkým cestujúcim do budúcnosti odporúčame, aby akékoľvek nezrovnalosti ihneď riešili na mieste, či už s vodičom, alebo so samotným dopravcom, teda so ZSSK, Dopravným podnikom Bratislava alebo Slovak lines, ktorí sú do IDS BK zapojení. Podnety od cestujúcich dostávame často a sme za to vďační, lebo nám to v prvých dňoch zavedenia IDS BK pomohlo systém doladiť,“ vyjadrila sa Margaréta Gačková.

K cestovaniu zdravotne postihnutých prebehnú rokovania

Na mieste je ešte otázka zliav pre občanov s preukazom ŤZP/ŤZP-S. Hovorkyňa BID v tejto súvislosti uviedla, že tarifné podmienky sa u zapojených dopravcov postupne zlaďujú.

„V súčasnom období platí prechodné obdobie do 31. decembra 2013, kedy držitelia týchto preukazov majú vo vozidlách MHD na území zón 100+101 nárok na bezplatnú prepravu. Do konca prechodného obdobia, teda do 31. decembra 2013 prebehnú rokovania objednávateľov výkonov vo verejnom záujme vo veci zjednotenia tarifných podmienok držiteľov ŤZP/ŤZP-S v IDS BK,“ priblížila hovorkyňa.

Spustenie druhej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja je plánované na december tohto roka a bude zahŕňať prepravu na predplatné cestovné lístky v celom Bratislavskom regióne.

RIADITEĽKA ÚNSS: NIEKTORÉ POSTIHNUTIA NEVIDNO

Telo Zavedenie Bratislavskej integrovanej dopravy zatiaľ neprinieslo zmeny pre ľudí so zrakovým postihnutím – držiteľov preukazu ŤZP a ŤZP-S. Pôvodne hrozilo, že držitelia preukazu už od marca budú platiť polovičné cestovné. Mesto ustúpilo, oslobodenie predĺžilo najprv do júna, potom do konca roku.

Aj po spustení integrovanej dopravy majú ľudia so zdravotným postihnutím cestovanie bratislavskou hromadnou dopravou zadarmo. Táto možnosť neplatí v regionálnej autobusovej a železničnej doprave. Pri realizačných prípravách projektu BID všetky zainteresované strany: Slovak Lines, Dopravný podnik Bratislava, Železničná spoločnosť Slovensko, zistili, že majú rozličné prepravné podmienky pre držiteľov preukazy ŤZP a ŤZP-S.

Od pôvodného termínu spustenia integrovanej dopravy v marci po jeho odložený - reálny termín sa zaviazali vypracovať analýzy, aký to bude mať finančný dopad na ich rozpočet. Posledné informácie hovoria, že zdravotne ťažko postihnutí by mali od budúceho roka potrebovať na uplatnenie si zľavy v bratislavskej mestskej hromadnej doprave registračnú kartu, preukaz ZŤP už nebude stačiť.

Dokonca sú úvahy, aby boli od platenia cestovného oslobodení len viditeľne postihnutí ľudia. Neviem si to dosť dobre predstaviť, niektoré druhy postihnutia na prvý pohľad nevidno. Pri ceste vlakom umožňuje ťažké zdravotné postihnutie zľavu na cestu vlakom v druhej triede. Držiteľ jedného alebo druhého preukazu platí podstatne menej, sprievodca neplatí nič, takisto sa naplatí za prepravu vodiaceho psa. článku

Ivana Potočňáková, riaditeľka ÚNSS


  1. V Senici sa narodilo viac chlapcov, no žije tu Leticia, Leyla aj Noel 116
  2. Polícia pátra po mužovi z Jablonice, vydala na neho aj zatykač 104
  3. Zimná príprava: Senica si poradila s Dubnicou + FOTO Foto 77
  4. Auto dostalo šmyk na priecestí, zrazilo sa s vlakom 38
  5. Senica privítala vzácnu návštevu zo zahraničia 35
  6. V Malackách zrazilo auto ženu s kočíkom 28
  7. Hokejisti Skalice zvládli šláger na východe a vedú ligu 27
  8. Občania Senice môžu rozhodnúť o využití časti peňazí z rozpočtu 26
  9. Futbalista Martin Adamec: V Senici je skvelá akadémia pre mladých 13
  10. Viskupič prisľúbil zvýšenie peňazí pre obce a mestá Záhoria 12

Najčítanejšie správy

Záhorie

V Senici sa narodilo viac chlapcov, no žije tu Leticia, Leyla aj Noel

V Senici klesol oproti roku 2016 počet obyvateľov. V súčasnosti žije v okresnom meste na Záhorí 20 005 obyvateľov.

Polícia pátra po mužovi z Jablonice, vydala na neho aj zatykač

Polícia žiada občanov o pomoc pri pátraní po hľadanej osobe, Radomír Slíva.

Zimná príprava: Senica si poradila s Dubnicou + FOTO

Aj v druhom prípravnom zápase mali Seničania ako papierový favorit navrch, napriek tomu, že sa v zápase v mužstve domácich objavili až štyri nové tváre z Južnej Ameriky a aj Suchán z Plzne.

Auto dostalo šmyk na priecestí, zrazilo sa s vlakom

V utorok večer mala šťastie v nešťastí posádka Škody Fabia. Zo zrážky s vlakom v Skalici vyviazli len s ľahkými zraneniami.

Senica privítala vzácnu návštevu zo zahraničia

V Senici privítali delegáciu z partnerského mesta Pultusk. S poľským mestom má Senica dohodu o partnerstve a spolupráci od roku 2002.

Blízke regióny

Dieťa po infarkte: Nemocnica má zaplatiť za zlú diagnózu

Právnička nemocnice sa pýtala, či ochorenie spôsobili zamestnanci odporcu. „Odpoveď znie, nie,“ povedala a žiadala žalobu zamietnuť.

Padli tresty za vraždu zmenárnika, do basy má ísť aj Tony z Vyvolených

Zmenárnika Ladislava Kováča prepadli začiatkom roka 2008 pri Matúškove v okrese Galanta, keď viezol tržbu zo svojej trnavskej prevádzky. Páchatelia zazmätkovali, muža zastrelili a ušli bez peňazí.

Zomrel herec Vladimír Bartoň

Na doskách DAB vytvoril rad nezabudnuteľných postáv v mnohých inscenáciách, známy bol aj z televíznych inscenácií, seriálov a filmov.

Futbalové tamtamy

Zimný kolotoč zmien sa rozbieha, máme tu prvé novinky z piatej a šiestej ligy.

Rozhodnutie už nezmením, dušuje sa Martin Černáček

So Spartakom Myjava zažil mnohé úspechy. 38-ročný Martin Černáček s najväčšou pravdepodobnosťou už zavesí kopačky na klinec. Budúcnosť pri futbale si však vie predstaviť v pozícii manažéra.

Všetky správy

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

Dieťa po infarkte: Nemocnica má zaplatiť za zlú diagnózu

Právnička nemocnice sa pýtala, či ochorenie spôsobili zamestnanci odporcu. „Odpoveď znie, nie,“ povedala a žiadala žalobu zamietnuť.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.