Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Dokonalé makety Jozefa Kuruca pripomenú históriu aj dobu počítačov

„Doba, ktorú žijeme, bude raz nenávratne preč, nech je akokoľvek počítačová. Zostanú len veci, ktoré môžu veľa pripomenúť. Možno medzi nimi budú aj moje makety,“ hovorí modelár z Holíča.

Jozef Kuruc sa modelárstvu venuje od detstva.Jozef Kuruc sa modelárstvu venuje od detstva. (Zdroj: INGRID SOCHOROVÁ)

HOLÍČ. Miniatúrne domy, kostoly, chalúpky, mlyny, mašinky. Stromy a vežičky, studne, lávky, okienka. Do posledného detailu vypracované makety budov, strojov či prostredia, v ktorom žili a žijú ľudia.

Človek sa pri pohľade na ne cíti ako Gulliver na ostrove Liliput. Ešteže pomedzi tieto verné minikópie nebehajú maličkí ľudkovia, to by všetko bolo až príliš dokonalé.

Ako takmer každého malého chlapca svojej doby, zaujímali aj Jozefa Kuruca modely železnice, lietadiel, lodí. Už na prvom stupni základnej školy navštevoval modelársky krúžok v rodnom Trenčíne, kde získaval cenné skúsenosti a začal stavať prvé modely.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie na úplnom začiatku boli z plastu, bežne dostupné v modelárskych a hračkárskych obchodoch. Boli spravidla našej alebo východonemeckej výroby.

„Jeden model stál od deväť do tridsaťtri korún československých,“ spomína s úsmevom Jozef Kuruc.

Modelovaniu sa venoval aj v rokoch dospievania. Po dvojročnej vojenčine prišla rodina, deti a nádejný modelár od svojej záľuby na niekoľko rokov upustil. No na koníček z detstva nezabudol.

Koncom 90-tych rokov začína Jozef Kuruc vyrábať vlastné modely. Prvou lastovičkou je maketa železničnej stanice v Stupave, kde ako strojvodca pravidelne jazdil s nákladnými vlakmi.

Modely motorového rušňa 742039-1 (T466.2), motorového vozňa 810065 (M 152.0), parného rušňa 310 a iných „mašiniek“ mu rovnako pripomínajú toto obdobie. V železničnej spoločnosti Carbo Bratislava pracuje ako rušňovodič od ukončenia strednej školy dodnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Osudové mesto

Dôležitým medzníkom v modelárskej činnosti Jozefa Kuruca bolo jeho presťahovanie sa na sever Záhoria, do Holíča.

„Tu som počas prvých troch rokov objavil a spoznal mnoho krásnych kultúrnych a historických pamiatok. Samozrejme, chcel som ich zvečniť v podobe makiet či modelov. Moja práca začala pri Loretánskej kaplnke v roku 1999,“ vyznáva sa svojmu trvalému bydlisku Jozef Kuruc.

Nasledoval Mestský úrad – niekdajší Obecný dom a Vodný mlyn. Formou makiet vytvoril aj strážnu mýtnu vežu zo 14. storočia, pohrebisko a sídlo Slovanov neďaleko Kopčian z 10.storočia a kostol svätej Margity Antiochijskej, jedinú zachovalú pamiatku z čias Veľkej Moravy.

Všetky svoje modely venoval Mestskému múzeu v Holíči, kde sú inštalované v priestoroch Holíčskeho zámku . V expozícii sa taktiež nachádza maketa rodného domu Jaroslava Prílučíka, zakladateľa múzea.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechýbajú ani makety všetkých miestnych kostolov či budovy rímsko-katolíckej školy. Jednou z najväčších je Cisársko-kráľovský žrebčín v Kopčanoch.

Po ňom prišla na rad maketa ďalšej z barokových pamiatok – Tereziánskej sýpky v Holíči. Dejovo rovnako zapadá do obdobia vládnutia Márie Terézie a jej manžela Františka Štefana Lotrinského, za panovania ktorých mesto Holíč dosiahlo veľkého rozmachu aj v hospodárstve.

Najpriestrannejšou stále zostáva zmenšenina Holíčskeho zámku – letného sídla Habsburgovcov, s priľahlými bastiónmi, záhradnými parkmi a vodnou priekopou. Jej zhotovenie Jozefovi Kurucovi trvalo celý rok a osem mesiacov.

pri praci na modeli zrebcina v kopcanoch

Pri výrobe modelu Cisársko-kráľovského žrebčína v Kopčanoch.

detail maleho kastiela v zrebcine

detail studne

Detaily modelu.

zrebcin hotova maketa

Hotový model ...

skutocny c.k. zrebcin v kopcanoch

... a skutočný c. k. žrebčín v Kopčanoch. Plechová hospodárska budova tam za čias Františka Štefana Lotrinského nebola.

FOTO: INGRID SOCHOROVÁ, ARCHÍV ŽREBČÍN KOPČANY

Srdcom železničiar

Pri príležitosti 120. výročia sprevádzkovania železničnej trate Holíč – Hodonín v roku 2011 vznikla maketa železničnej stanice v Holíči.

„Podľa dobovej kroniky bola trať medzi Holíčom a Hodonínom otvorená 16. mája 1891. V októbri toho istého roku sa začalo jazdiť aj na trati z Devínskej Novej Vsi do Holíča nad Moravou, cez Skalicu na Slovensku až do Veselí nad Moravou,“ priblížil modelár.

Návštevníci osláv a výstavy mali vďaka jeho makete možnosť vidieť, ako vyzerala budova železničnej stanice v Holíči v roku 1902. Jozef Kuruc predstavil tiež svoje modely najstarších mašiniek, vyrábaných v Rakúsku od roku 1879.

Každá maketa v presnej mierke

Zatiaľ poslednou maketou milovníka modelárstva a histórie je verná kópia holíčskej požiarnej zbrojnice, ktorá bola v roku 2012 súčasťou výstavy okresných hasičov.

„Výroba akéhokoľvek modelu vôbec je časovo veľmi náročná, trvá minimálne tri mesiace,“ podotkne modelár. Unikátna je maketa dreveného veterného mlyna.

„Medzi najnáročnejšie modely patria aj také, ktoré sú zároveň funkčné,“ vysvetľuje Jozef Kuruc.

„Model tohto mlyna sa otáča okolo svojej osi ako pôvodná stavba, pretože v mlyne sa dalo mlieť za každého smeru vetra. Lopatky veterného kolesa sú pod určitým uhlom a pri pôsobení sily, vetra, sa roztočia. Priamo na hriadeli veterného kolesa je umiestnené palcové koleso, ktoré poháňa cez ozubený priechod mlynský kameň a otvorom v strede sa privádza obilie, ktoré tento kameň drví na múku.“

Samotnej realizácii makety alebo modelu predchádza nevyhnutná obhliadka miesta, niektoré náčrty – ak nie sú k dispozícii pôvodné plány –prípadne kompletné nameranie a zakreslenie stavby. Dôležité je aj jej odfotenie so všetkými detailmi. Každá maketa Jozefa Kuruca je vyhotovená v presnej mierke.

A čo všetko k svojej mravčej práci potrebuje? „Materiály na výrobu makiet používam rôzne, od plastových doštičiek, dreva, sololitu až po tvrdený papier. Moja modelárska výbava zahŕňa ostré skalpely, nožíky, pilníky, štetce, brúsky, brúsne papiere, spony, upínadlá, držiaky, lupienkové pílky, lepidlá, farby a množstvo ďalších pomôcok a náradí.“

Šťastná životná filozofia

Výnimočný človek - ľudomil, ochotný pomôcť, pochopiť, podporiť. Aj takýmito slovami charakterizujú Jozefa Kuruca ľudia z jeho okolia.

„Okrem modelovania je mojou veľkou záľubou aj hudba. Sprevádzam deti na gitaru v holíčskom centre voľného času. Chcem zužitkovať všetko, čo som sa za päťdesiatosem rokov svojho doterajšieho života naučil. Popri práci, ktorá nie je jednoduchá, vyžadujú si aj moje záľuby stabilný, vyrovnaný spôsob života, ktorý vďaka svojej Olinke aj mám,“ nezabudne Jozef Kuruc vyzdvihnúť tolerantnú partnerku, ktorá má pre jeho koníčky obrovské pochopenie.

Za prácu s deťmi a mládežou bez nároku na finančnú odmenu, rovnako ako aj za venovanie svojich makiet múzeu, získal Jozef Kuruc cenu za filantropiu.

A čo ho vedie k vytváraniu miniatúr, ktoré raz pripomenú ďalším generáciám našu súčasnosť a vlastne i minulosť?

„Rovnako ako je v nenávratne preč doba jednoduchých nástrojov, odevov, zámkov, kráľov a poddaných, takisto bude v nenávratne preč doba, ktorú žijeme, nech je akokoľvek počítačová. Zostanú len veci, ktoré môžu veľa pripomenúť. Možno medzi nimi budú aj moje makety.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 432
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 811
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 329
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 061
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 769
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 303
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 440
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 499
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 230
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

M. Klus: Na prechod cez hranice by sa mohol použiť covid certifikát

Obsahovať by mal buď výsledok negatívneho testu na ochorenie COVID-19, potvrdenie o prekonaní infekcie, alebo o zaočkovaní proti ochoreniu.

Štátny tajomník Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Martin Klus.

Očkovanie proti COVID-19 sa bude realizovať v 11 fázach

Ľudia starší ako 18 rokov sa môžu dať zaočkovať až v poslednej, jedenástej fáze.

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.

V Senici skríningové testovanie potrvá od štvrtka do pondelka

Na testovanie sa bude potrebné objednať, starší ľudia sa budú môcť dať otestovať aj bez potreby registrácie.

Ilustračné foto.

Nemocnica získala v minulom roku od darcov 568 litrov krvi

V uplynulom roku klesol počet dobrovoľníkov, ktorí do nemocnice prišli darovať krv.

Ilustračné fot

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?