Zo Záhoria sa zatiaľ nikto neozval. Samosprávy ho registrujú.
SENICA. SKALICA. MALACKY. Už to bude tri roky, čo funguje portál odkazprestarostu.sk. V projekte, ktorý umožňuje ľuďom adresovať samosprávam podnety a sledovať stav ich riešenia, je dodnes zapojených niekoľko miest a bratislavských mestských častí. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI), ktorý portál prevádzkuje, by chcel do projektu zapojiť postupne aj ďalšie samosprávy na Slovensku. Ako sa uvádza na webe odkazprestarostu.sk, vyriešiť sa podarilo už viac ako 530 podnetov.
Rozbiehajú to aktivisti
O administráciu portálu sa v konkrétnom meste starajú spočiatku aktivisti. „Chceme, aby sa tak okolo neho vytvárala komunita aktívnych ľudí so záujmom o svoje okolie. Až po nájdení človeka, ktorý je ochotný venovať pár hodín spravovaniu portálu v danom meste, oslovujeme samosprávu,“ vysvetľuje Ctibor Košťál, šéf projektu a riaditeľ SGI. Potom samospráve oznámia, že idú spúšťať portál aj v ich meste. Snažia sa pritom vysvetliť, čo to obnáša zo strany samosprávy a aké to bude mať pre nich výhody.
„Ak chce niekto, aby sme fungovali aj v jeho meste, stačí sa nám ozvať a my mu so všetkým pomôžeme. Ak má záujem samotná samospráva, aj tu vieme poskytnúť naše služby,“ hovorí Ctibor Košťál. Keďže je projekt neziskový, obyvateľov ani samosprávu nič nestojí. Snahu o spoluprácu majú podľa šéfa projektu skôr aktivisti. „Dobré skúsenosti so samosprávou pri spúšťaní portálu sme mali v Šali,“ prezrádza Ctibor Košťál.
Nakoniec uznali výhody
Tvorcovia projektu sa už stretli aj s odmietnutím. Samosprávy svoj nezáujem väčšinou zdôvodnili tým, že majú vlastné prostriedky pre komunikáciu s ľuďmi. „Stretli sme sa s tým v Žiline, v Prešove a aj v niektorých bratislavských mestských častiach. Vždy sme so samosprávou hovorili a nakoniec uznali výhody, ktoré náš portál pre nich má.“ Prax podľa Košťála ukazuje, že dobre spravované samosprávy dokážu využiť potenciál novej komunikácie a zlepšujú svoj imidž u ľudí aj touto aktivitou. To, ako zodpovedne pristupujú samosprávy k riešeniu podnetov od ľudí prostredníctvom portálu, závisí podľa Košťála od vedenia a hovorcov samospráv.
„Sú úspešnejšie a ústretovejšie, no sú aj také, kde si ešte neuvedomili význam tohto typu komunikácie a zjavne ho podceňujú.“ Väčšina samospráv sa podľa šéfa projektu učí za pochodu a ich prístup je zodpovedný. V prípade niektorých samospráv sa stáva, že sa s vyriešením podnetu zabudnú na portáli pochváliť a neinformujú ľudí, že tak urobili. „Tým sa ukracujú o pozitívne body u ľudí. Snažíme sa ich preto viesť k tomu, aby sa k svojej aktivite prihlásili.“
Záhorie projekt registruje
Ako Ctibor Košťál hovorí, samosprávy sami neoslovujú. „Ľudia sa majú zaujímať o lokálne problémy vo svojom mieste života, preto sa vyhýbame centralizácii z Bratislavy.“ My sme sa opýtali troch najväčších miest na Záhorí, či už o projekte počuli.
„Stránku sme si pozreli, aby sme získali predstavu o tom, čo je cieľom projektu. V Senici myšlienka projektu funguje tým, že občania spontánne nahlásia problém na mestskom úrade (MsÚ) alebo mestskej polícii alebo prostredníctvom mestských výborov. Vo vstupných priestoroch MsÚ je k dispozícii schránka na vloženie podnetu, pripomienky,“ hovorí Viera Barošková, hovorkyňa mesta Senica.
Projekt je známy aj v Skalici. „Počuli sme o tom, ale nemáme záujem. Máme svoje spôsoby, ako môžu naši obyvatelia komunikovať svoje podnety,“ vyjadril sa prednosta Mestského úradu v Skalici Anton Bobrík. Odkazprestarostu.sk ako aj niekoľko podobných projektov na nahlasovanie sťažností zaregistrovali aj v Malackách. Momentálne ich zvažujú. „Sme za akékoľvek uľahčenie nahlasovania sťažností, čo najpriamejší kontakt s občanmi a spätnú väzbu od nich považujeme za základ efektívnej práce mestského úradu v prospech mesta a občanov.
Zatiaľ majú občania možnosť nahlasovať postrehy buď písomne alebo osobne v podateľni MsÚ alebo prostredníctvom webovej stránky mesta v sekcii otázky a podnety,“ hovorí Michaela Janotová, hovorkyňa mesta Malacky.
Zapojené samosprávy
Dnes je do projektu zapojených niekoľko samospráv miest a bratislavských mestských častí. „V Bratislave máme dve najúspešnejšie mestské časti - Nové Mesto a Vajnory, kde je riešenie podnetov stopercentné, čo je naozaj unikátne,“ hovorí šéf projektu Ctibor Košťál. Darí sa aj ďalším samosprávam: Bratislave -Starému Mestu, Kežmarku či Prešovu. „Momentálne sme spustili portál v Prievidzi a Žiline. Uvidíme, ako to pôjde tam.“ Tvorcovia projektu plánujú osloviť Piešťany, Trenčín, Spišskú Novú Ves a Zvolen, kde sa im hlásia dobrovoľníci so záujmom o portál.