Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Bezpečnosť priecestia by mohlo vyriešiť mimoúrovňové križovanie

Malacká radnica pripravuje projektovú dokumentáciu k návrhu na osadenie zábrany na problematickom železničnom priecestí.

Železničné priecestie na Kollárovej ulici v Malackách.Železničné priecestie na Kollárovej ulici v Malackách. (Zdroj: TATIANA BÚBELOVÁ)

V súčasnosti pripravuje malacká radnica projektovú dokumentáciu k návrhu na osadenie mechanickej zábrany na problematickom železničnom priecestí na Kollárovej ulici. Stavbu musí schváliť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.

MALACKY. So železničným priecestím na Kollárovej ulici, ktoré miestni nazývajú „pri Gajdárovi“, sa spája ďalšia tragická nehoda. Koncom júla pri nej zomrel mladý cyklista. Muž zrejme nerešpektoval zvukovú a svetelnú signalizáciu, no vyššej bezpečnosti by mohla pomôcť mechanická zábrana.

Opäť žiadajú zvýšenie bezpečnosti

Začiatkom augusta sa za primátorom Jozefom Ondrejkom vypravili aj miestni aktivisti. Primátor ich podľa hovorkyne mesta Malacky Michaely Janotovej informoval o krokoch, ktoré už mesto v tejto otázke uskutočnilo a o tom, aké sú ďalšie možnosti.

„Pozitívne zhodnotil činnosť aktivistov v tejto veci a vyjadril nádej, že ak železnice dostanú okrem oficiálnej žiadosti od mesta aj žiadosť od občanov, zvýši to vážnosť a naliehavosť tejto žiadosti o riešenie situácie.“

Ako povedal pre agentúru TASR vedúci oddelenia územného rozvoja a životného prostredia MsÚ v Malackách Dušan Prokop, už vlani po sérii smrteľných nešťastí žiadali mestskí poslanci osadenie prekrývajúcich sa kovových zábran po oboch stranách železničného priecestia, ktoré by pre cyklistov plnili aj funkciu kvázi spomaľovačov.

Po júlovom nešťastí sa mestská samospráva opäť obrátila na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a to na Generálne riaditeľstvo a Oblastné riaditeľstvo ŽSR. „Mesto opätovne žiada vykonanie bezpečnostných opatrení na tomto priecestí,“ povedala hovorkyňa. Dodala, že v súčasnosti sa spracúva dokumentácia a prebiehajú rokovania na jednotlivých odboroch ŽSR.

Zrušenie priecestia nehrozí

Na stretnutí s aktivistami primátor vyjadril obavy, že by mohli železnice priecestie uzatvoriť, keďže je to v ich právomoci. Mesto ho však chce zachovať. Podľa hovorkyne to deklaruje aj na rokovaniach, no zároveň žiada zvýšenie jeho bezpečnosti.

„Zrušenie priecestia by značne skomplikovalo pohyb občanov po meste, keďže v danej časti Malaciek sa nachádzajú iba dve železničné priecestia. Zrušením priecestia by sa bezpečnosť mohla naopak zhoršiť, keďže ľudia by si skracovali cestu prechodom cez koľajnice,“ povedala Michaela Janotová.

Podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie ŽSR zrušenie priecestia nehrozí. Keďže od konca minulého roku pripravujú ŽSR v spolupráci s mestom Malacky realizáciu návrhu na osadenie mechanickej zábrany, neuvažujú, že by priecestie uzavreli. „Finálnou inštitúciou, ktorá musí celú stavbu odobriť, je Úrad pre reguláciu železničnej dopravy,“ povedala Zuzana Chalupová.

V budúcnosti by však mohlo byť priecestie riešené mimoúrovňovým križovaním. „ŽSR podpísali memorandum, že všetky priecestia, kde bude zavádzaná rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, majú byť nahradené mimoúrovňovým križovaním,“ prezradila pracovníčka odboru komunikácie.

Doba signalizácie sa skrátiť nedá

Ako povedala Tatiana Búbelová z oddelenie marketingu MsÚ pre agentúru TASR signalizácia na priecestí býva zapnutá pred príchodom vlaku aj päť minút. „Chodci i cyklisti to vedia. Často strácajú trpezlivosť a riskujú. Pokúsime sa iniciovať u ŽSR skrátenie intervalu na reálne nevyhnutný čas pred prejazdom vlaku.“

Ako povedala Zuzana Chalupová, dĺžka výstražnej doby sa vypočítava podľa platnej normy a závisí od traťovej rýchlosti, vypočítanej dĺžky priecestia a od toho, či je priecestie so závorami celými, polovičnými alebo bez závor.

„Takto vypočítaná doba sa nesmie skracovať. U priecestia v 25. kilometri je to asi 48 sekúnd. Je to doba vyrátaná pre najväčšiu traťovú rýchlosť. Pri vlakoch idúcich menšou rýchlosťou sa táto doba úmerne predlžuje,“ vysvetlila Zuzana Chalupová. U priecestí v blízkosti železničných staníc sa k tomu musí podľa nej pripočítať pri jazdách k priecestiu zo smeru od stanice ešte aj dĺžka trvania nevyhnutných dopravných úkonov (asi 1-2 minúty), ktoré sa vykonávajú pri stavaní jazdných ciest vlakov v železničnej stanici dopravným zamestnancom. "Je povinnosťou dopravného zamestnanca túto dobu zbytočne nepredlžovať.“

ico

ÚMRTIA A ZRANENIA NA ŽELEZNIČNOM PRIECESTÍ

Železničným priecestím na Kollárovej ulici môžu v súčasnosti prechádzať len peší a cyklisti. Cestné motorové vozidlá majú podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky na prechod cez priecestie vybudované mimoúrovňové križovanie. Podľa štatistiky ŽSR sa na danom priecestí stalo od roku 2003 sedem nehôd. „Z tohto počtu boli tri nehody s následkom vážneho zranenia a štyri nehody s následkom smrti,“ povedala pracovníčka ŽSR. Ako dodala, všetky nehody sa stali vinou chodcov a cyklistov, ktorí nerešpektovali výstražnú zvukovú (v rozmedzí 60-80 decibelov) a svetelnú signalizáciu (striedavo blikajúce dve červené svetlá). Vstúpili na priecestie v čase, keď to zákon o premávke na pozemných komunikáciách zakazuje. Železnice podľa jej slov pravidelne upozorňujú na železničné priecestia a na fakt, že vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od rýchlosti aj niekoľko sto metrov. „Účastníci cestnej premávky tento fakt podceňujú, za cenu par sekúnd riskujú svoje životy. Stret s takýmto kolosom máva pre chodca, ale aj pre vodičov áut fatálne následky.“

VÁŽNE ZRANENIA: 9.apríla 2006, 5.mája 2011, 26.decembra 2011

VÁŽNE ZRANENIA S NÁSLEDKOM SMRTI: 21.decembra 2007, 11.mája 2010, 4.októbra 2011, 29.júla 2012

(ŽAJA)

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  2. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  3. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  4. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 625
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 040
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 296
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 868
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 435
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 829
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 585
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 489

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: O mlčanlivosti istej dámy
  2. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  3. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  4. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  5. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  6. Ľubomír Maretta: Riadenie
  7. Viera Spišáková: Trapas technický
  8. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 85 321
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 135
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 299
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 111
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 893
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 340
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 089
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 013
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Aktuálne vydanie je už v predaji.


1 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


2 h
Momentka zo zápasu Moravský Svätý Ján - Sobotište

Zloženie ani model najvyššej oblastnej ligy sa mužstvám nepozdáva.


13 h
Futbalisti FK Senica.

Sezóna 2021/22 bola pre FK Senica posledná fortunaligová sezóna. Klub nedostal licenciu pre III. ligu a mužský futbal na Záhorí skončil. Mesto Senica chce založiť nový mestský futbalový klub. Poďme sa spolu pozrieť, kde pôsobia hráči FK Senica.


Juraj Hertel 18 h

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: O mlčanlivosti istej dámy
  2. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  3. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  4. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  5. Věra Tepličková: Chcete osviežiť váš imunitný systém? Prihláste sa na 4. dávku
  6. Ľubomír Maretta: Riadenie
  7. Viera Spišáková: Trapas technický
  8. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 85 321
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 135
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 299
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 111
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 6 893
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 340
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 089
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 013
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu