V súčasnosti pripravuje malacká radnica projektovú dokumentáciu k návrhu na osadenie mechanickej zábrany na problematickom železničnom priecestí na Kollárovej ulici. Stavbu musí schváliť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.
MALACKY. So železničným priecestím na Kollárovej ulici, ktoré miestni nazývajú „pri Gajdárovi“, sa spája ďalšia tragická nehoda. Koncom júla pri nej zomrel mladý cyklista. Muž zrejme nerešpektoval zvukovú a svetelnú signalizáciu, no vyššej bezpečnosti by mohla pomôcť mechanická zábrana.
Opäť žiadajú zvýšenie bezpečnosti
Začiatkom augusta sa za primátorom Jozefom Ondrejkom vypravili aj miestni aktivisti. Primátor ich podľa hovorkyne mesta Malacky Michaely Janotovej informoval o krokoch, ktoré už mesto v tejto otázke uskutočnilo a o tom, aké sú ďalšie možnosti.
„Pozitívne zhodnotil činnosť aktivistov v tejto veci a vyjadril nádej, že ak železnice dostanú okrem oficiálnej žiadosti od mesta aj žiadosť od občanov, zvýši to vážnosť a naliehavosť tejto žiadosti o riešenie situácie.“
Ako povedal pre agentúru TASR vedúci oddelenia územného rozvoja a životného prostredia MsÚ v Malackách Dušan Prokop, už vlani po sérii smrteľných nešťastí žiadali mestskí poslanci osadenie prekrývajúcich sa kovových zábran po oboch stranách železničného priecestia, ktoré by pre cyklistov plnili aj funkciu kvázi spomaľovačov.
Po júlovom nešťastí sa mestská samospráva opäť obrátila na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a to na Generálne riaditeľstvo a Oblastné riaditeľstvo ŽSR. „Mesto opätovne žiada vykonanie bezpečnostných opatrení na tomto priecestí,“ povedala hovorkyňa. Dodala, že v súčasnosti sa spracúva dokumentácia a prebiehajú rokovania na jednotlivých odboroch ŽSR.
Zrušenie priecestia nehrozí
Na stretnutí s aktivistami primátor vyjadril obavy, že by mohli železnice priecestie uzatvoriť, keďže je to v ich právomoci. Mesto ho však chce zachovať. Podľa hovorkyne to deklaruje aj na rokovaniach, no zároveň žiada zvýšenie jeho bezpečnosti.
„Zrušenie priecestia by značne skomplikovalo pohyb občanov po meste, keďže v danej časti Malaciek sa nachádzajú iba dve železničné priecestia. Zrušením priecestia by sa bezpečnosť mohla naopak zhoršiť, keďže ľudia by si skracovali cestu prechodom cez koľajnice,“ povedala Michaela Janotová.
Podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie ŽSR zrušenie priecestia nehrozí. Keďže od konca minulého roku pripravujú ŽSR v spolupráci s mestom Malacky realizáciu návrhu na osadenie mechanickej zábrany, neuvažujú, že by priecestie uzavreli. „Finálnou inštitúciou, ktorá musí celú stavbu odobriť, je Úrad pre reguláciu železničnej dopravy,“ povedala Zuzana Chalupová.
V budúcnosti by však mohlo byť priecestie riešené mimoúrovňovým križovaním. „ŽSR podpísali memorandum, že všetky priecestia, kde bude zavádzaná rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, majú byť nahradené mimoúrovňovým križovaním,“ prezradila pracovníčka odboru komunikácie.
Doba signalizácie sa skrátiť nedá
Ako povedala Tatiana Búbelová z oddelenie marketingu MsÚ pre agentúru TASR signalizácia na priecestí býva zapnutá pred príchodom vlaku aj päť minút. „Chodci i cyklisti to vedia. Často strácajú trpezlivosť a riskujú. Pokúsime sa iniciovať u ŽSR skrátenie intervalu na reálne nevyhnutný čas pred prejazdom vlaku.“
Ako povedala Zuzana Chalupová, dĺžka výstražnej doby sa vypočítava podľa platnej normy a závisí od traťovej rýchlosti, vypočítanej dĺžky priecestia a od toho, či je priecestie so závorami celými, polovičnými alebo bez závor.
„Takto vypočítaná doba sa nesmie skracovať. U priecestia v 25. kilometri je to asi 48 sekúnd. Je to doba vyrátaná pre najväčšiu traťovú rýchlosť. Pri vlakoch idúcich menšou rýchlosťou sa táto doba úmerne predlžuje,“ vysvetlila Zuzana Chalupová. U priecestí v blízkosti železničných staníc sa k tomu musí podľa nej pripočítať pri jazdách k priecestiu zo smeru od stanice ešte aj dĺžka trvania nevyhnutných dopravných úkonov (asi 1-2 minúty), ktoré sa vykonávajú pri stavaní jazdných ciest vlakov v železničnej stanici dopravným zamestnancom. "Je povinnosťou dopravného zamestnanca túto dobu zbytočne nepredlžovať.“
ÚMRTIA A ZRANENIA NA ŽELEZNIČNOM PRIECESTÍ
Železničným priecestím na Kollárovej ulici môžu v súčasnosti prechádzať len peší a cyklisti. Cestné motorové vozidlá majú podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky na prechod cez priecestie vybudované mimoúrovňové križovanie. Podľa štatistiky ŽSR sa na danom priecestí stalo od roku 2003 sedem nehôd. „Z tohto počtu boli tri nehody s následkom vážneho zranenia a štyri nehody s následkom smrti,“ povedala pracovníčka ŽSR. Ako dodala, všetky nehody sa stali vinou chodcov a cyklistov, ktorí nerešpektovali výstražnú zvukovú (v rozmedzí 60-80 decibelov) a svetelnú signalizáciu (striedavo blikajúce dve červené svetlá). Vstúpili na priecestie v čase, keď to zákon o premávke na pozemných komunikáciách zakazuje. Železnice podľa jej slov pravidelne upozorňujú na železničné priecestia a na fakt, že vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od rýchlosti aj niekoľko sto metrov. „Účastníci cestnej premávky tento fakt podceňujú, za cenu par sekúnd riskujú svoje životy. Stret s takýmto kolosom máva pre chodca, ale aj pre vodičov áut fatálne následky.“
VÁŽNE ZRANENIA: 9.apríla 2006, 5.mája 2011, 26.decembra 2011
VÁŽNE ZRANENIA S NÁSLEDKOM SMRTI: 21.decembra 2007, 11.mája 2010, 4.októbra 2011, 29.júla 2012
(ŽAJA)