Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Bezpečnosť priecestia by mohlo vyriešiť mimoúrovňové križovanie

Malacká radnica pripravuje projektovú dokumentáciu k návrhu na osadenie zábrany na problematickom železničnom priecestí.

Železničné priecestie na Kollárovej ulici v Malackách.Železničné priecestie na Kollárovej ulici v Malackách. (Zdroj: TATIANA BÚBELOVÁ)

V súčasnosti pripravuje malacká radnica projektovú dokumentáciu k návrhu na osadenie mechanickej zábrany na problematickom železničnom priecestí na Kollárovej ulici. Stavbu musí schváliť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.

MALACKY. So železničným priecestím na Kollárovej ulici, ktoré miestni nazývajú „pri Gajdárovi“, sa spája ďalšia tragická nehoda. Koncom júla pri nej zomrel mladý cyklista. Muž zrejme nerešpektoval zvukovú a svetelnú signalizáciu, no vyššej bezpečnosti by mohla pomôcť mechanická zábrana.

Opäť žiadajú zvýšenie bezpečnosti

Začiatkom augusta sa za primátorom Jozefom Ondrejkom vypravili aj miestni aktivisti. Primátor ich podľa hovorkyne mesta Malacky Michaely Janotovej informoval o krokoch, ktoré už mesto v tejto otázke uskutočnilo a o tom, aké sú ďalšie možnosti.

„Pozitívne zhodnotil činnosť aktivistov v tejto veci a vyjadril nádej, že ak železnice dostanú okrem oficiálnej žiadosti od mesta aj žiadosť od občanov, zvýši to vážnosť a naliehavosť tejto žiadosti o riešenie situácie.“

Ako povedal pre agentúru TASR vedúci oddelenia územného rozvoja a životného prostredia MsÚ v Malackách Dušan Prokop, už vlani po sérii smrteľných nešťastí žiadali mestskí poslanci osadenie prekrývajúcich sa kovových zábran po oboch stranách železničného priecestia, ktoré by pre cyklistov plnili aj funkciu kvázi spomaľovačov.

Po júlovom nešťastí sa mestská samospráva opäť obrátila na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a to na Generálne riaditeľstvo a Oblastné riaditeľstvo ŽSR. „Mesto opätovne žiada vykonanie bezpečnostných opatrení na tomto priecestí,“ povedala hovorkyňa. Dodala, že v súčasnosti sa spracúva dokumentácia a prebiehajú rokovania na jednotlivých odboroch ŽSR.

Zrušenie priecestia nehrozí

Na stretnutí s aktivistami primátor vyjadril obavy, že by mohli železnice priecestie uzatvoriť, keďže je to v ich právomoci. Mesto ho však chce zachovať. Podľa hovorkyne to deklaruje aj na rokovaniach, no zároveň žiada zvýšenie jeho bezpečnosti.

„Zrušenie priecestia by značne skomplikovalo pohyb občanov po meste, keďže v danej časti Malaciek sa nachádzajú iba dve železničné priecestia. Zrušením priecestia by sa bezpečnosť mohla naopak zhoršiť, keďže ľudia by si skracovali cestu prechodom cez koľajnice,“ povedala Michaela Janotová.

Podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie ŽSR zrušenie priecestia nehrozí. Keďže od konca minulého roku pripravujú ŽSR v spolupráci s mestom Malacky realizáciu návrhu na osadenie mechanickej zábrany, neuvažujú, že by priecestie uzavreli. „Finálnou inštitúciou, ktorá musí celú stavbu odobriť, je Úrad pre reguláciu železničnej dopravy,“ povedala Zuzana Chalupová.

V budúcnosti by však mohlo byť priecestie riešené mimoúrovňovým križovaním. „ŽSR podpísali memorandum, že všetky priecestia, kde bude zavádzaná rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, majú byť nahradené mimoúrovňovým križovaním,“ prezradila pracovníčka odboru komunikácie.

Doba signalizácie sa skrátiť nedá

Ako povedala Tatiana Búbelová z oddelenie marketingu MsÚ pre agentúru TASR signalizácia na priecestí býva zapnutá pred príchodom vlaku aj päť minút. „Chodci i cyklisti to vedia. Často strácajú trpezlivosť a riskujú. Pokúsime sa iniciovať u ŽSR skrátenie intervalu na reálne nevyhnutný čas pred prejazdom vlaku.“

Ako povedala Zuzana Chalupová, dĺžka výstražnej doby sa vypočítava podľa platnej normy a závisí od traťovej rýchlosti, vypočítanej dĺžky priecestia a od toho, či je priecestie so závorami celými, polovičnými alebo bez závor.

„Takto vypočítaná doba sa nesmie skracovať. U priecestia v 25. kilometri je to asi 48 sekúnd. Je to doba vyrátaná pre najväčšiu traťovú rýchlosť. Pri vlakoch idúcich menšou rýchlosťou sa táto doba úmerne predlžuje,“ vysvetlila Zuzana Chalupová. U priecestí v blízkosti železničných staníc sa k tomu musí podľa nej pripočítať pri jazdách k priecestiu zo smeru od stanice ešte aj dĺžka trvania nevyhnutných dopravných úkonov (asi 1-2 minúty), ktoré sa vykonávajú pri stavaní jazdných ciest vlakov v železničnej stanici dopravným zamestnancom. "Je povinnosťou dopravného zamestnanca túto dobu zbytočne nepredlžovať.“

ico

ÚMRTIA A ZRANENIA NA ŽELEZNIČNOM PRIECESTÍ

Železničným priecestím na Kollárovej ulici môžu v súčasnosti prechádzať len peší a cyklisti. Cestné motorové vozidlá majú podľa Zuzany Chalupovej z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky na prechod cez priecestie vybudované mimoúrovňové križovanie. Podľa štatistiky ŽSR sa na danom priecestí stalo od roku 2003 sedem nehôd. „Z tohto počtu boli tri nehody s následkom vážneho zranenia a štyri nehody s následkom smrti,“ povedala pracovníčka ŽSR. Ako dodala, všetky nehody sa stali vinou chodcov a cyklistov, ktorí nerešpektovali výstražnú zvukovú (v rozmedzí 60-80 decibelov) a svetelnú signalizáciu (striedavo blikajúce dve červené svetlá). Vstúpili na priecestie v čase, keď to zákon o premávke na pozemných komunikáciách zakazuje. Železnice podľa jej slov pravidelne upozorňujú na železničné priecestia a na fakt, že vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od rýchlosti aj niekoľko sto metrov. „Účastníci cestnej premávky tento fakt podceňujú, za cenu par sekúnd riskujú svoje životy. Stret s takýmto kolosom máva pre chodca, ale aj pre vodičov áut fatálne následky.“

VÁŽNE ZRANENIA: 9.apríla 2006, 5.mája 2011, 26.decembra 2011

VÁŽNE ZRANENIA S NÁSLEDKOM SMRTI: 21.decembra 2007, 11.mája 2010, 4.októbra 2011, 29.júla 2012

(ŽAJA)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 576
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 173
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 181
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 819
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 264
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 324
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 884
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 966
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 795
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Polícia naďalej kontroluje dodržiavanie opatrení

Občanov žiada, aby sa nariadenia nesnažili obchádzať a aby nevymýšľali spôsoby, ako sa reštrikciám vyhnúť.

Policajná kontrola ľudí, ktorí mali byť v karanténe.

Kino v Malackách dostane novú strechu

Oprava bude stáť 49 755 eur a financovaná bude z mestského rozpočtu.

Kino Záhoran.

Na Slovensku pribudlo 2890 nakazených novým koronavírusom

V súvislosti s novým koronavírusom pribudlo 25 úmrtí, celkový počet úmrtí na ochorenie COVID-19 na Slovensku stúpol na 159.

Ilustračné foto.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?