MALACKY. Ulica bola kedysi prejazdná, no už v minulosti tu často prichádzalo k zrážkam áut s vlakmi. Preto železničné priecestie pre autá zablokovali a priechod je umožnený len chodcom a cyklistom. Napriek svetelnej a zvukovej signalizácii však ľudia naďalej riskujú. Že sa to nevyplatí potvrdzuje ostatná smrteľná nehoda 29-ročného muža v nedeľu 29. júla, keď mladík na bicykli pravdepodobne pre slúchadlá na ušiach prvý vlak síce zaregistroval, no druhý, idúci oproti už nie a vošiel mu priamo do jazdnej dráhy.
Už vlani po sérii smrteľných nešťastí mestskí poslanci žiadali osadenie prekrývajúcich sa kovových zábran po oboch stranách železničného priecestia, ktoré by pre cyklistov plnili aj funkciu kvázi retardérov. Technické riešenie máme pripravené. Uskutočnila sa séria rokovaní s predstaviteľmi rozličných sekcií Železníc SR, máme vysúťaženého dodávateľa, no riešenie má háčik. Asi 15 metrov pozemku za železničným priecestím v smere k hostincu Gajdár a ďalej k nemocnici je vo vlastníctve ŽSR a tie so stavbou na ich pozemku predbežne nesúhlasia, uviedol vedúci oddelenia územného rozvoja a životného prostredia MsÚ v Malackách Dušan Prokop.
Treba dodržať zložité úradnícke postupy, na ktorých ŽSR trvajú. Preto sa v súčasnosti vypracúva projektová dokumentácia a inžiniering. Dodávateľská firma musí komunikovať so všetkými príslušnými sekciami ŽSR, zapracovať do projektu ich požiadavky a zabezpečiť ich formálne odsúhlasenie. Potom musí projekt schváliť aj špeciálny stavebný úrad Úrad pre reguláciu železničnej dopravy, dodal Prokop.
Bude to ešte zdĺhavý proces. Pod akú ďalšiu ľudskú tragédiu sa tento zložitý proces medzi tým podpíše? Otázne je, či je naozaj povinnosťou mesta starať sa o bezpečnosť občanov na rizikovom železničnom priecestí na vlastné náklady? pýta sa Tatiana Búbelová z MsÚ v Malackách.
Signalizácia na frekventovanom priecestí býva pred príchodom vlaku zapnutá aj päť minút. "Chodci i cyklisti to vedia, preto nečakajú, alebo často strácajú trpezlivosť a riskujú. Pokúsime sa iniciovať u ŽSR skrátenie intervalu na reálne nevyhnutný čas pred prejazdom vlaku," dodala Búbelová.