HLBOKÉ. Školská súťaž v ovládaní slovenského jazyka, ktorá tak veľmi chýbala deťom aj pedagógom v rámci primárneho vzdelávania, začala po minuloročnom pilotnom ročníku oficiálne písať svoju históriu. Príznačne v obci, kde sa rodila a napokon bola uzákonená spisovná slovenčina.
Úspešne tu prebehol 1. ročník Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry pre žiakov 3. a 4.ročníka základných škôl senického a skalického okresu. Organizátori veria, že sa k nim časom pridajú aj ďalšie regióny Slovenska.
Viac škôl, menej peňazí
Školy k súťaži pristúpili s veľkým záujmom, oproti minulému roku ich pribudlo. Pedagógovia tak uznali a privítali, že zápolenie v materčine sa nemusí týkať len žiakov druhého stupňa.
S rovnakým nadšením sa do príprav 1. ročníka olympiády pustili aj organizátori – základné školy zo Smrdák a Hlbokého spolu s obecnými samosprávami . A to aj napriek skutočnosti, že sa im minuloročný zámer – implementovať súťaž na celé Slovensko, nepodarilo uskutočniť.
„Koordinačná rada nám túto snahu, rovnako ako aj pre budúci ročník, neodsúhlasila. Dôvodom sú, ako inak, financie. No nevypovedaným dôvodom je možno aj frustrácia kompetentných z niekoľkoročného stavu školstva, nemožno sa čudovať, keď absentuje chuť na nové projekty. Dostáva sa nám odpovedí, že organizácia súťaží pre mladšie deti je zbytočná. Vraj je ich dosť na druhom stupni. Nezdieľame tento názor a evidentne nie sme samé,“ vyjadrila sa Petra Ondrčková, bývalá riaditeľka školy v Smrdákoch, momentálne na materskej dovolenke. Pretlmočila tým aj slová Vlasty Kuklišovej, riaditeľky Základnej školy v Hlbokom. Obe pred rokom stáli pri zrode súťaže.
Deti pracovali s nadšením
Obvodné kolo 1. ročníka Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry pre žiakov 3. a 4.ročníka základných škôl prebehlo v kultúrnom dome v Hlbokom. Zúčastnilo sa ho štyridsať osem žiakov. „V porovnaní s pilotným ročníkom to bol menší počet, pretože sa zmenili kritériá postupu do obvodného kola,“ informovala Vlasta Kuklišová.
Škôl sa zúčastnilo štyridsať sedem. Organizátori umožnili škole z Prieval poslať dvoch žiakov za ročník. „V jednom prípade išlo o šikovného integrovaného žiaka, ktorý má telesné postihnutie a športových súťaží sa zúčastňovať nemôže,“ vysvetlila riaditeľka.
Žiaci súťažili v prácach, ktoré mali tri časti. „Prvá časť bola zameraná na prácu s textom, druhá bola gramatická a v tretej bol žiakom daný priestor ku slohovej kreativite. Deti pracovali s nadšením, na prácu mali deväťdesiat minút,“ priblížila systém súťaže Vlasta Kuklišová.
Problémom je čitateľská gramotnosť
Po vyhodnotení prác sa porota uzniesla, že kameňom úrazu je pre žiakov čitateľská gramotnosť. „Otázky si často len rýchlo prečítali a tým strácali cenné body. Taktiež v slohovej časti sa od nich očakávalo viac kreativity. Tieto postrehy umožnia pedagógom zamerať sa na dané problémy a pre lepšiu úspešnosť v ďalších ročníkoch sa im venovať,“ zhodnotila Vlasta Kuklišová.
„Prvý ročník bol skutočne vydarený a to v mnohých smeroch,“ nadviazala na jej slová Petra Ondrčková. „Minuloročný nultý ročník nám ukázal, že môžeme zdvihnúť latku, čo sa týka náročnosti textu i samotných úloh. S pedagógmi sme sa zhodli, že takto postavené úlohy budú dobrým základom aj pre ďalšie ročníky. Samotné učiteľky zostali prekvapené z výsledkov, no je dobré poukázať na nedostatky, aby sme sa im mohli venovať intenzívnejšie. Zadania sme zámerne zostavovali podobne ako sú tvorené monitory. Tak ako u deviatakov, aj u nás sa potvrdilo, že deti čítajú povrchne. Majú pocit, že čím rýchlejšie, tým lepšie. Samotné úlohy teda neboli náročné, no pochopenie zadania bolo kľúčové pre získanie bodu,“ skonštatovala.
Aktivitu treba podporiť
Kto sa napokon stal najlepším najmenším olympionikom v slovenskom jazyku v rámci Horného Záhoria? Za senický okres si spomedzi tretiakov odniesla víťazstvo Lívia Vilková zo Základnej školy Šajdíkové Humence, za 4. ročník Samuel Krúžek zo Základnej školy s materskou školou Cerová.
Za okres Skalica sa najúspešnejšou tretiačkou stala Alexandra Macánková zo Základnej školy s materskou školou Gbely a spomedzi štvrtákov prvenstvo získala Adriana Pikartová zo Základnej školy Bernolákova v Holíči.
„Naše veľké poďakovanie patrí trnavskej krajskej metodičke Eve Valachovičovej, ktorá nám so svojou ohromujúcou energiou pomáha s organizovaním súťaže. Rovnako tak Janke Pokornej, ktorá sa podieľala na ilustráciách a grafickej úprave, ako aj sponzorom za knihy a iné vecné dary pre súťažiace deti,“ povedala na záver Petra Ondrčková.
V očakávaní II. ročníka Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry pre žiakov 3. a 4.ročníka základných škôl organizátori znovu skonštatovali, že súťaž má svoje veľké opodstatnenie. V dobe, kedy sa dôraz kladie na výučbu cudzích jazykov, neraz už počas absolvovania materskej školy, by sa rovnako v útlom veku malo prihliadať aj na osvojovanie si slovenského jazyka rôznymi aktivitami, akou je nepochybne aj olympiáda už na úrovni primárneho vzdelávania.
Šanca pre tretiakov a štvrtákov
Na Slovensku v tomto školskom roku prebehol už 4.ročník Olympiády zo slovenského jazyka a literatúry (OSJL). Súťaže, ktorej cieľom je prehĺbiť, rozširovať a upevňovať komunikačné zručnosti žiakov v slovenskom jazyku a tiež ich záujem o slovenský jazyk a literatúru, sa však doteraz nemohli zúčastňovať deti z prvého stupňa základných škôl, po novom – primárneho vzdelávania.
Vďaka iniciatíve vedenia škôl v Smrdákoch a Hlbokom sa práve pre ne uskutočnil v roku 2011 nultý ročník súťaže. Zo školských kôl postúpilo osemdesiat detí, ktoré sa prišli do Hlbokého zmerať sily v ovládaní materčiny. V utorok 5, júna v Hlbokom úspešne prebehol 1. ročník Olympiády slovenského jazyka a literatúry pre žiakov 3. a 4.ročníka základných škôl senického a skalického okresu. Organizátori sa nádejajú, že sa k okresom Senica a Skalica časom pridajú aj ďalšie regióny Slovenska.
(IS)