KÚTY. Zabezpečenie prípojných autobusových liniek na vlakovú stanicu v Kútoch by podľa predbežných výpočtov stálo obec ročne približne 32 tisíc eur.
Táto suma je však pre obec príliš vysoká. Obecné zastupiteľstvo preto vedeniu obce odporučilo, aby sa pokúsilo hľadať lacnejšiu alternatívu k mestskej hromadnej doprave. Do úvahy preto pripadá oslovenie súkromného dopravcu s mikrobusom.
Vysoký ročný doplatok
Vlaková stanica sa nachádza od stredu obce asi tri kilometre. „Z okrajových častí to môže byť aj päť či šesť kilometrov. To už je ďaleko,“ hovorí prednosta Obecného úradu v Kútoch Dalibor Holúbek.
K vlakovej stanici sa dá podľa neho dostať tromi spôsobmi: peši, na bicykli a autom. „Pred stanicou sa nachádzajú dve parkoviská. Pre bicykle sme tam asi pred tromi rokmi vybudovali krytý prístrešok“ ozrejmuje prednosta.
S požiadavkou na zabezpečenie autobusových spojov na vlakovú stanicu v rannej a poobednej dopravnej špičke prišlo na úrad podľa prednostu do desať ľudí.
Obec Kúty oslovila so žiadosťou o predbežnú kalkuláciu senickú dopravnú spoločnosť. Celkové náklady na spustenie a prevádzku mestskej hromadnej dopravy (MHD) vyčíslila spoločnosť na viac ako 47 500 eur ročne aj daňou z pridanej hodnoty.
„Kalkulácia obsahuje aj počiatočné náklady na spustenie MHD a zároveň by pri aktuálnych cenách mala byť maximálnou cenou,“ píše sa na webe obce. Tržby cestujúcich by pokryli maximálne tretinu nákladov, pravdepodobne štvrtinu. Cestujúci by však nemali žiadne zľavy. Obec by preto doplatila viac ako 32 tisíc ročne.
„Momentálne nie je reálne, aby obec vynaložila takúto výšku finančných prostriedkov,“ hovorí prednosta.
Kritické sú zimné mesiace
Náklady sú okrem toho vypočítané na modelovú situáciu, ktorá predpokladá sedem cestujúcich na jeden spoj. Tento počet by však mohol byť nižší najmä, ak bude dobré počasie. Ľudia vtedy môžu využívať bicykle. S menším počtom cestujúcich na jeden spoj by obec doplácala dopravnej spoločnosti viac.
Kúty sú železničnou križovatkou, kde sa zbiehajú trate zo štyroch smerov. „Ľudia, ktorí by prišli do Kútov najskorším z viacerých prichádzajúcich spojov, by na príchod autobusu čakali možno aj 20 minút. To by sa im v lete ani neoplatilo,“ myslí si prednosta. Kritickým obdobím zostáva podľa Dalibora Holúbka zima.
Obec chce preto osloviť súkromného dopravcu s mikrobusom. Pre obec by to bol v porovnaní s mestskou hromadnou dopravou lacnejší variant. Mikrobus by jazdil práve v kritickom období, od jesene do jari. Priestor pred stanicu by sa kvôli zastávke upravovať podľa prednostu nemusel.
„Bezprostredne pred budovou železničnej stanice sa nachádza autobusová zastávka, na ktorej zastavujú linkové autobusy.“