V Malackách tento fenomén vyvolali výrazné zľavy výrobkov.
MALACKY. Zakliesnené vozíky, strkanica, rev. Hitom na internete sa stalo video nákupného šialenstva v Malackách. Jeden z veľkých obchodov tu zareagoval na príchod vážnej konkurencie dočasným znížením cien až do päťdesiat percent. Letáky s ponúkanými zľavami a súťažou o auto prilákali k hypermarketu davy zákazníkov v nočných hodinách. Konkurenčný obchod otváral na druhý deň ráno.
Napriek pokročilej hodine sa do obchodu nahrnuli v jednej chvíli stovky kúpychtivých zákazníkov. Nie na každého sa však v Malackách dostalo. Niektorým sa ušlo len čakanie v zápche. Prispievatelia na internete píšu o tom, že vybraný tovar ako napríklad rastlinný olej či šunka zmizol z regálov za pár desiatok sekúnd. O polovicu zlacnela napríklad aj hruškovica. Tlačenica pripomínala film Český sen o fiktívnej predajni s výrazne zľavneným tovarom.
Krátkozraké rozhodnutie
„To, čo som na videu videl, je jednoducho strašné,“ zareagoval marketingový expert Marián Timoracký. Podľa neho boli zľavy deň pred otvorením konkurencie krátkozrakým rozhodnutím.
„Čo tým chceli docieliť? Aby na druhý deň ráno prišlo pred druhý hypermarket čo najmenej ľudí? Aj tak sa neubránia tomu, že ľudia sa sem zo zvedavosti prídu pozrieť. Je iluzórne domnievať sa, že spotrebiteľ s možnosťou voľby bude tvrdošijne nakupovať iba v jedinom obchode. Napokon, rovnakú zbraň môže použiť aj konkurencia. V konečnom dôsledku na takúto akciu doplatí samotný obchodník, zásobení zákazníci už neprídu, kazí sa obchod a znižuje sa lojalita zákazníkov,“ povedal Timoracký.
Sociologička: Je to prirodzené
Sociologička Zuzana Kusá si myslí, že podobná situácia ako v Malackách by sa stala kdekoľvek na svete, nielen u nás. „Je to jednoducho premyslená obchodná stratégia, ľudia sú schopní kúpiť aj to, čo nepotrebujú. Hlavne keď idú sviatky zosnulých, blížia sa Vianoce.“ Podľa nej sa nedá uvažovať v tom smere, že by obchod konal neeticky. „Obchodníci sa správajú logicky podľa organizačného princípu. Racionalita velí upriamiť sa na zákazníkov a zisk. Súper v podobe vážnej konkurencie sa blíži, tak konajú.“
Na Slovensku sa podľa Kusej asi 70 percent obyvateľstva hlási k strednej alebo nižšej strednej triede, ale 60 až 65 percent ľudí zarába menej ako 500 eur na mesiac.
„Samozrejme, že spotrebitelia sa snažia zabezpečiť svoj životný štýl a podnikajú nákupné stratégie. Takej výhodnej ponuke podľahne aj vysokoškolsky vzdelaný človek, koniec koncov bol by hlúpy, keby nie,“ myslí si Kusa.
Dôležité podľa nej je, aby takéto tvrdé dumpingové správanie fungovalo iba vo svete obchodu. „Dúfajme, že sa to nerozšíri do iných oblastí ľudského života,“ dodala.
Hovorca obchodného reťazca sa nám do uzávierky novín nestihol vyjadriť.
Autor: (len)