V týchto dňoch si pripomíname 40. výročie úmrtia významného slovenského maliara Martina Benku. Zakladateľ moderného slovenského prejavu v maľbe a kresbe patrí medzi najväčších záhoráckych rodákov.
KOSTOLIŠTE. Významný maliar, grafik, ilustrátor, nadšený hudobník, husliar a esperantista Martin Benka sa narodil v Kostolišti neďaleko Malaciek 21. septembra 1888. „Rád maľujem hory a vrchy, ale najradšej mám ten rodný rovinatý kraj Záhorie,“ vyznal sa vo svojom poslednom rozhovore, ktorý poskytol Novému slovu niekoľko týždňov pred svojou smrťou.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Zomrel v malackej nemocnici 28. júna 1971 a pochovaný je na Národnom cintoríne v Martine, kde je aj jeho socha.
Bol pyšný na rodákov z Kiripolca
Rodný dom Martina Benku stojí blízko hlavnej komunikácie, ktorá pretína Kostolište. V roku 1973 bol sprístupnený návštevníkom. „Som pyšný na svojich rodákov, že sa tak o Kiripolec starajú. Sám im rád pomôžem a rád sa tam vždy vrátim,“ povedal ďalej Benka vo svojom interview.
Práve jeho rodný dom sa v roku 2008 stal základným bodom pre revitalizáciu centra obce. Aj po svojej smrti teda zostal pevne vrastený do prostredia, z ktorého vyšiel, a svojou príťažlivou silou prispieva naďalej k rozvoju dedinky. V kostole zvečnil na oltárnom obraze patróna obce svätého Martina. V Spoločenskom dome je zriadená Benkova pamätná izba so stálou expozíciou jeho diel.
Správcom izby je Eduard Chmela, nadšený obdivovateľ a pamätník Martina Benku. „Spolu s deťmi sme sa rozhodli, že v rámci školského výletu navštívime Kostolište. Skontaktovala som sa preto s pánom Chmelom. Až pri jeho výklade som pochopila veľkosť osobnosti Martina Benku,“ povedala Anna Šeniglová zo Základnej školy v Sekuliach, ktorá do umelcovej pamätnej izby zavítala so svojimi žiakmi.
Uznávali ho za každého režimu
Martin Benka vychodil v rodnej obci ľudovú školu a po ukončení štátnej školy v Malackách sa stal maliarskym učňom v Hodoníne. Ako tovariš pracoval vo Viedni, ale túžil stať sa umelcom. Bol prijatý na štúdium u akademického maliara, krajinárskeho majstra Aloisa Kalvodu. Spolu s ním v roku 1910 po prvý krát vystavoval. V Prahe žil dvadsať rokov.
Po rozdelení prvej Československej republiky v roku 1939 odišiel na Slovensko do Martina. Keď ho o rok neskôr vymenovali za mimoriadneho profesora kreslenia na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave, profesúry sa zakrátko vzdal a nasledujúce tri desaťročia sa v plnej miere venoval len umeniu.
Prvým skutočným ocenením Benkovho umenia bola strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži v roku 1936 za osobitný prínos slovenského umenia pre modernú európsku maľbu. Martin Benka získal vďaka významu diela a zobrazovaným témam uznanie všetkých režimov, ktoré sa počas jeho života vystriedali na našom území.
V roku 1937 Štefánikovu krajinskú cenu, 1940 Štátnu cenu, 1963 Rád republiky za celoživotné dielo. V októbri 1953 bol ako prvý slovenský výtvarník ocenený titulom Národný umelec.
Pieseň roviny je poctou domovine
„U nás doma sú lúky. Vylezieš na strom a dovidíš až k rieke. Vidíš topole na brehu. Dokázal by som to namaľovať so zavretými očami,“ spomína vo filme Zastretý farebný svet, ktorý hovorí o umelcových začiatkoch. Martin Benka ako poctu rodnému kraju namaľoval obraz Pieseň roviny.
„Žiara slnka v ňom pretepľuje, osvetľuje celú šíru rovinu môjho domova. Mal som vždy pocit, akoby táto rovina dávala duši rozlet, akoby ju oslobodzovala, akoby uvoľňovala v človeku nadšenie. A veľa priestoru bolo i na to slnko, na teplo, svetlo, jar. Myslím si, že záhorácka nátura je veselá, bodrá, dobromyseľná – to z toho pocitu šíravy a svetla,“ vyjadril sa k svojmu dielu.
Väčšinu života strávil v Martine, no pred jeho koncom sa na niekoľko posledných týždňov vrátil k príbuzným do svojho rodiska. „Moja láska k rodnému kraju neustále rastie, ako roky pribúdajú, ona sa zväčšuje. Je to večná istota, je to prameň sily a je to kút, kde ťa ľudia poznajú, poznali už tvojich rodičov a dedov, a preto ti všetko odpustia a vždy ťa privítajú,“ zneli umelcove slová krátko pred smrťou.
Benkove dielo patrí do zlatého fondu výtvarných dejín. Národu zanechal takmer desaťtisíc výtvarných diel a približne rovnaký počet jednotlivín vo vzácnej písomnej a literárnej pozostalosti, ktoré sú z väčšej časti uložené v depozitoch Slovenského národného múzea – Etnografického ústavu v Martine. Vystavoval po celom svete. Jeho obrazy sú trvalou súčasťou viacerých domácich a zahraničných múzeí a galérií a majetkom súkromných zberateľov umeleckých diel.