SENICA. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) chce v spolupráci s ministerstvom obrany sprístupniť cyklistické trasy cez vojenské obvody Záhorie a Turecký vrch.
Navrhované cyklotrasy riešia prepojenie jestvujúcich cyklotrás na Záhorí s Malými Karpatmi.
"V Malých Karpatoch zhusťujú a prepájajú jestvujúcu sieť cyklotrás. V oboch prípadoch boli navrhované cyklotrasy vyberané tak, aby boli účelne a logicky pospájané jednotlivé obce či významné miesta," povedal predseda BSK Pavol Frešo počas dnešného stretnutia s primátormi a starostami záhorskej oblasti v Senici.
Celková dĺžka navrhovaných cyklotrás vo vojenských obvodoch je 88,7 kilometra. Z toho 66,66 kilometra je vo Vojenskom obvode Záhorie a 22,05 kilometra vo Vojenskom obvode Turecký vrch.
Pre zatraktívnenie lokality Záhoria a pre rozvoj cykloturistiky bude slúžiť aj sedem revitalizovaných obranných bunkrov, ktoré boli vybudované pozdĺž štátnych hraníc v rokoch 1938 až 1939.
V súčasnosti sú bunkre vo vlastníctve ministerstva obrany. Minister Ľubomír Galko prisľúbil, že rezort prevedie pozemky a bunkre na župu, nakoľko ide o prebytočný majetok.
"Sedem vybraných bunkrov chceme revitalizovať cez eurofondy a zatraktívniť 52 km úsek pre cyklistov popri rieke Morava," povedal Frešo. Ide o projekt za 750-tisíc eur, z toho BSK uhradí päť percent.
Rieši aj prípravu infraštruktúry k cyklomostu v Devínskej Novej Vsi. Na slovenskej strane pôjde aj o parkovanie v Devínskej Novej Vsi, vybudovanie múzea v Lamači a mali by pribudnúť informačné stojany.
Ďalším pripravovaným projektom BSK pozdĺž rieky Morava je cyklotrasa s medzinárodným prepojením, ktorá bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves Schlosshof. Cyklotrasa s názvom Cesta Železnej opony bude dlhá 7-tisíc kilometrov.
"Projekt berieme veľmi vážne, pretože zapadá aj do celkovej filozofie kraja o rozvoji a budovaní cyklotrás," zdôraznil Frešo. Celková dĺžka slovenskej časti tejto cyklotrasy bude približne 80 kilometrov. Bratislavský kraj má v súčasnosti na svojom území 683 kilometrov legálnych cyklotrás.