Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Cesta železnej opony povedie aj Záhorím

Medzinárodná cyklotrasa s príznačným názvom „Cesta železnej opony“ pretne slovensko-rakúsku hranicu na priechode Moravský Svätý Ján – Hohenau a vyústi v bratislavskej Petržalke.

Cyklistické trasy prepoja sever a juh Európy.Cyklistické trasy prepoja sever a juh Európy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ-TASR)

Medzinárodná cyklotrasa s príznačným názvom „Cesta železnej opony“ pretne slovensko-rakúsku hranicu na priechode Moravský Svätý Ján – Hohenau a vyústi v bratislavskej Petržalke.

MORAVSKÝ SV. JÁN. Mimoriadna cyklotrasa, ktorá bude začínať pri Barentsovom mori a končiť v obci Carevo na bulharsko-tureckých hraniciach povedie aj cez Slovensko. Asi osemdesiatkilometrový úsek z celkových sedemtisíc kilometrov z Cesty železnej opony bude práve na Záhorí.

„Veľmi si vážim hlavnú myšlienku projektu, teda urobiť pozdĺž železnej opony niečo pre šport. Možno som na to povolaný človek z pohľadu generácie, z ktorej pochádzam, lebo presne jednu polovicu života som prežil v komunizme a polovicu v slobodnej spoločnosti,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.

Skryť Vypnúť reklamu

Plánovaná cyklotrasa bude predmetom viacerých workshopov, ktoré sa uskutočnia v júni v Magdeburgu a v októbri v Soproni. Záverečné hodnotiace stretnutie k „Ceste železnej opony“ sa bude konať v novembri v Bruseli.

Slovenskú časť vybudujú skôr, cyklisti si nerobia ilúzie

Vlastné budovanie cyklotrasy je plánovaná na roky 2014-2020. Náklady na vypracovanie štúdie budú hradené z fondu Európskej cyklistickej federácie. Slovenská strana dostane na vypracovanie štúdie približne 20-tisíc eur.
Časť cyklotrasy na našom území bude hotová v predstihu, pravdepodobne v roku 2012, cyklotrasa z Moravského Svätého Jána popri rieke Morava smerom na Bratislavu existuje už v súčasnosti.

„Už v roku 2005 vyznačili nadšenci ŠK Inter úsek Devín – Moravský Svätý Ján pod názvom Greenways Europan Greenbelt – Zelený pás okolo „železnej opony“. Tento úsek je pravidelne kontrolovaný a spravovaný“, hovorí Milan Hollý, predseda občianskeho združenia Zahorie region a hodnotiteľ v projekte "Vitajte cyklisti".

Skryť Vypnúť reklamu

V otázke projektu realizovaného cez Vyšší územný celok (VUC) je skôr skeptický. „Ako cyklista si zatiaľ nerobím žiadne ilúzie, nakoľko projekty tohto typu zatiaľ nič konkrétne nepriniesli. V porovnaní s Českou republikou chýba akákoľvek koncepcia zo strany štátu a koordinácia projektov na úrovni VUC a to už nehovorím o spoločnom riešení medzi mestami a obcami,“ hovorí Hollý.

Na Slovensku podľa neho chýba najmä metodika na nemotorovú dopravu. „Zatiaľ čo v Čechách digitalizujú kraje celé územia a na základe získaných informácii vedia kde riešiť povrch, u nás sa len neúčelovo míňajú peniaze. Preto aj súčasný stav cyklotrás je taký, aký je. Aj keď je v regióne pomerne hustá sieť spevnených povrchov, ktoré by mohli byť využívané na cyklotrasy, do máp sa značia úseky, ktoré bežia po cestách I. a II. triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto osobne radšej jazdím na Moravu a využívam Moravské vinne stezky. Je to sieť bezpečných cyklotrás, ktoré vedú cez vinohrady a v ponuke majú turistické ciele a kvalitné služby. Musím však dodať, že v Skalickom okrese máme digitalizovanú sieť možných cyklotrás v 22 obciach zameranú na povrchy a hlavne bezpečnosť. A tiež dvanásť zariadení certifikovaných pre služby cyklistom pod značkou Vítajte cyklisti,“ povedal Hollý.

Cyklotrasa zdôrazní filozofiu oblasti

Záhorie je vzhľadom na pomerne rovinatý ráz krajiny ideálne práve pre rozvoj a budovanie cyklotrás. Práve tu je jeho hodnotenie na úrovni TOP región. Euro Velo je sieť dvanástich hlavných diaľkových európskych cyklistických koridorov, ktorú spravuje Európska cyklistická federácia. V súčasnosti je v Európe vyznačených 45-tisíc z plánovaných 60-tisíc kilometrov a dva najvýznamnejšie koridory prechádzajú v tesnej blízkosti Záhoria.

Euro Velo 6. Nantes - Costanta (3 653 km) spája Atlantický oceán a Čierne more. Smeruje zo západu na východ a v úseku Viedeň - Budapešť sa dotýka regiónu Záhorie pri Devíne. U nás je známa ako Dunajská cyklomagistrála.

Euro Velo 9. Gdaňsk - Pula (1 930 km) spája Severné more a Baltické more. Smeruje zo severu na juh a úsek Brno - Viedeň je neďaleko Záhoria.
Plánovaná cyklotrasa Euro Velo 13. - Cesta železnej opony bude zároveň symbolom pre ľudí, ktorí v rámci Slovenska žili na hranici so „Západom“ odjakživa. Preto je hlavná myšlienka projektu tunajším obyvateľom veľmi blízka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 792
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 795
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 880
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 269
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 843
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 382
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 958
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 798
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 563
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 149
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ušla z domova bez liekov. Pátra po nej polícia

Senickí pátrači vás žiadajú o pomoc verejnosť. Žena môže byť v ohrození.

V okrese Skalica je na testovanie pripravených 44 odberových miest

Menšie obce budú na testovanie využívať predovšetkým kultúrne domy.

Ilustračná fotografia.

Senica má pripravených sedemnásť miest na plošné testovanie

Ide o rovnaký počet miest ako pri voľbách.

Prímestské autobusy v kraji začnú jazdiť v prázdninovom režime

Opatrenie je reakciou na zníženie mobility obyvateľstva.

ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Trnava pripravuje 55 odberových miest pre plošné testovanie

Navrhnuté odberové miesta zväčša kopírujú umiestnenie volebných miestností.

Už ste čítali?