SENICA. Okrem búrlivej atmosféry pri prerokovaní o predaji akcií Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, bolo horúco aj počas schvaľovania zmluvy so spoločnosťou Plast Energy. Aktivisti držali transparenty s nápisom, že zmluvy s firmou Plast Energy sú tunel.
Firma plánuje v mestskej časti Čáčov postaviť fabriku na spracovanie a recykláciu plastov. „Je to technológia, ktorá vracia plastom ich pôvodnú hmotu, z ktorej boli vytvorené. Keď plast skončí svoju životnosť, stáva sa z neho odpad, ktorý je environmentálnou záťažou,“ vysvetľoval podstatu fungovania fabriky autor projektu Stanislav Renka. Niektorým poslancom sa však nepozdávali okolnosti, za ktorých má byť zmluva podpísaná. Jej znenie prišli na mestské zastupiteľstvo vysvetliť aj zástupcovia firmy.
Fabriku dostanú za milión
Prvý problém nastal pri finančnej stránke projektu. Spoločnosť Plast Energy bude prevádzkovať fabriku 20 rokov. Po uplynutí tejto lehoty spoločnosť fabriku odkúpi za milión eur. Mesto Senica pritom žiada od Európskej únie (EÚ) dotáciu na tento projekt vo výške 10 miliónov eur. „Nevidím zmysel v tom, že aká je investícia do tohto projektu z vašej strany. Všetko bude hradiť mesto cez EÚ,“ reagoval na zástupcov firmy a znenie zmluvy poslanec Roman Sova.
Primátor Senice Ľubomír Parízek reagoval, že mesto sa takto snažilo komplexne riešiť vlastnícke vzťahy. „Je to tam spomenuté preto, aby sme my nemali v budúcnosti žiadne riziko, že budeme musieť robiť nejaké opravy na fabrike alebo likvidáciu,“ dodal. Pre mesto je podľa neho dôležité, aby takto zbytočne nevynakladali ďalšie finančné prostriedky. Mesto bude od prevádzkovateľa dostávať paušálny poplatok 2180 eur mesačne.
Odpad budú musieť zháňať
Produktom úpravy plastov, by mala byť hmota, ktorá sa dá použiť na ďalšie spracovanie v stavebných prácach. Na tento účel bude ročne firma spracovávať 4000 ton plastového odpadu, ktoré jej má zabezpečiť mesto Senica. Primátor však priznal, že mesto má k dispozícií iba okolo 1500 ton plastového odpadu.
„My si trúfame na 1000 a 1500 ton. To dokážeme v regióne zvládnuť,“ hovorí Parízek. Podľa neho hranica 4000 ton musela byť v zmluve zakotvená, aby bol projekt odsúhlasený. Viacero poslancov sa zaujímalo práve o to, ako mesto zabezpečí zvyšných 2500 ton odpadu, nakoľko za každú nedodanú tonu je sankcia 100 eur.
„Neviem ako to budeme riešiť, či bude mesto skupovať z iných obcí, alebo to tam budú ľudia voziť. A taktiež, či to tam mesto bude voziť za vlastné prostriedky,“ reagoval Sova. Podľa primátora však už nejaké zmluvy na dodávku odpadu existujú. „Spravili sme si analýzu, na akých skládkach v okolí sa tieto mäkké plasty nachádzajú. Tak sme si zabezpečili, že dodávatelia nám ho dovezú,“ reaguje primátor.
Náklady spojené s dovozom odpadu si bude hradiť jeho dodávateľ.
Technológiu už odskúšali
S dovozom odpadu do fabriky súvisí aj zvýšenie frekvencie nákladných áut. Primátor odhaduje ich počet na 3 až 4 kamióny denne. „Bolo povedané, že kamióny budú chodiť po ceste, ktorá je na to vyčlenená, len kto to bude kontrolovať,“ reagoval opäť poslanec Sova. Podľa právneho zástupcu firmy Petra Gromu ešte nie je celkom jasné, po ktorých cestách budú kamióny s odpadom prechádzať. „Formulácie v zmluve je taká, že mesto nám môže nariadi, po ktorých trasách môžu vozidlá chodiť,“ hovorí Grom.
Otázky padli aj smerom k ochrane životného prostredia v okolí fabriky. „V rámci projektovej dokumentácie boli urobené maximálne bezpečnostné opatrenia, ktoré sú v našich podmienkach možné,“ reagoval Renka.
Podľa Parízka aj technológia, ktorá by sa tu mala používať, je už vo svete odskúšaná. „Bola to jedna z našich podmienok, aby tu bolo zariadenie, ktoré už vo svete beží, je vyskúšané,“ dodal primátor.
Poslanci nakoniec zmluvy schválili. Z 23 prítomných bolo 17 za a a šiesti boli proti.