Na Záhorí sa črtá vízia veľkého dopravného terminálu

Do roku 2050 by sa mal v takzvanom zlatom trojuholníku stredoeurópskych miest vybudovať terminál.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ (TASR))

Do roku 2050 by sa mal v takzvanom zlatom trojuholníku stredoeurópskych miest Viedeň Bratislava Brno vybudovať transkontinentálny tranzitný terminál. Ide o megaprojekt logisticko-dopravného uzla.

MALACKY. Významná časť vodného a leteckého uzla by sa mala nachádzať v blízkosti okresného mesta Malacky na Záhorí. "Ide o vybudovanie päťmodulárneho uzla, ktorý nie je bytostne potrebný pre daný región, ale mimoriadne významný pre potreby eurázijskej a celosvetovej výmeny tovarov. Ide o unikát v oblasti projektov a má možnosť posunúť vnímanie a postavenie Slovenska do úplne inej roviny nielen v rámci Európskej únie," uviedol autor projektu Juraj Jančin. Päť druhov dopravy by sa časom mohlo stretávať v dopravnom uzle na Záhorí s kapacitou 200 miliónov ton tovarov ročne. Projekt Transkontinentálneho tranzitného terminálu počíta najskôr v roku 2020 s vybudovaním letiska, prístavu či železničnej stanice. Stretávať by sa tu tiež mal široký a normálny rozchod železnice. Jeho hlavným cieľom je zvýšiť impulz pre tranzit, distribúciu tovarov a logistiku v strednej Európe v spolupráci so susednými krajinami a krajinami mimo Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvá etapa v roku 2014

Práve strategická poloha predurčila Záhorie a blízke okolie Bratislavy na tento projekt ako optimálne. Projekt má slovensko-zahraničné pozadie a jeho financovanie je zatiaľ plánované zo súkromných zdrojov a eurofondov. Ide o 37 miliárd eur. Vyžaduje si prerokovať a pripraviť dokumenty potrebné na jeho realizáciu na regionálnych a lokálnych úrovniach. Ďalej by mali nasledovať zmeny v územných plánoch a s tým všetky súvisiace kroky. Prvá funkčná etapa by sa mala spustiť v roku 2014 a ukončiť v roku 2020. Bol by to jediný päťmodulárny terminál svojho druhu v strednej Európe v takejto veľkosti.

Vplyv na obyvateľstvo

Transkontinentálny tranzitný terminál prináša aj niektoré riziká v regióne. Primátor Malaciek Jozef Ondrejka objasnil, že "časť plánovaného územia sa nachádza vo vojenskom priestore, sú tu nezanedbateľné zásobníky zemného plynu a predovšetkým veľká časť patrí do chráneného územia európskeho významu, o zásobníkoch pitnej vody nehovoriac. Takýto projekt úplne zmení nielen okolie, ale bude mať obrovský vplyv na obyvateľstvo, infraštruktúru, ekonomiku". Nezanedbateľný je aj vznik nadväzujúcich ďalších odvetví súvisiacich s expanziou lokality, akými sú služby, logistika. "Preto bude nutné, aby autori najprv vypracovali dopadové štúdie, a to nielen na životné prostredie, ale aj na obyvateľstvo, sociálny systém, školstvo a ďalšie oblasti. S výnimkou projektovej vízie mesto Malacky však dosiaľ nikto neoslovil v súvislosti s realizačnými plánmi," uviedol Ondrejka.

SkryťVypnúť reklamu

Realizačné termíny dosiaľ nepozná ani Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Ako argumentuje predseda BSK Pavol Frešo pri plánoch veľkých investičných projektov v regióne, súkromné investície pribrzdila kríza a kraj je až do roku 2013 prakticky vylúčený z možnosti čerpania eurofondov, bez ktorých sa projekt na Záhorí nedá realizovať. "Vyvíjame veľkú iniciatívu, aj na medzinárodnej úrovni, aby sa tento nepriaznivý stav po roku 2013 zásadne zmenil," dodal Frešo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 067
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 999
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 670
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 903
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 153
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ilustračný obrázok

Hoci išlo o najzápadnejšie lokality Slovenska, predsa to neboli posledné oslobodené lokality Slovenska.


TASR
Martin Škrtel je novým športovým riaditeľom Spartaka Trnava.Vedľa neho je prezident klubu Peter Macho.

Jozef Antošík bol dlho fanúšikom Trnavy.


4
Ilustračné foto.

Cieľom je vytvorenie vhodných podmienok pre študentov so zdravotným znevýhodnením či s obmedzenou schopnosťou pohybu.


TASR

Novú multifunkčnú športovú arénu otvorili 25. marca.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu