Bilbordy, citylighty, facebook a letáky. To sú najčastejšie skloňované prostriedky, ktorými sa kandidáti na primátora vmestách na Záhorí snažia dostať do povedomia a priazne voličov. Neváhajú minúť aj niekoľko tisíc eur, aby bola ich tvár na očiach.
SENICA. Niekoľko dní pred komunálnymi voľbami sa mestá na Záhorí zaplnili bilbordmi, prevažne s tvárami kandidátov na primátorov. Záujemcovia o poslaneckú stoličku celoplošnú kampaň často nerobia, svoj hlas im totiž môžu odovzdať len obyvatelia konkrétneho obvodu. O priazeň voličov sa budúci primátori uchádzajú aj pomocou letákov, osvetlených plagátov vo vitrínach (tzv. citylightov) alebo na internete.
Stále populárnejšou sa stáva sociálna sieť Facebook, kde má svoju fanúšikovskú stránku viac ako tretina kandidátov na primátorov Senice, Skalice, Holíča a Malaciek.
Vlastnú webovú stránku majú podľa našich zistení piati z pätnástich kandidátov. Všetkých sme sa opýtali, aký spôsob kampane zvolili a koľko peňazí do nej plánujú investovať.
Virtuálna Senica
Nezávislý kandidát na primátora Senice, 51-ročný Branislav Grimm, je skôr tradicionalista. Na Facebooku jeho skupinu nenájdete, po zadaní jeho mena do googla vám ako prvý odkaz nájde webovú stránku spoločnosti T-Universe, ktorú vlastní. Spoločnosť sa zaoberá poradenstvom v oblasti financií, telekomunikácií, povinným zmluvným poistením áut i právnou ochranou. Na predvolebnú kampaň vyčlenil 415 eur, z ktorých časť získal od sponzora.
„Okrem predstavenia sa v mesačníku Naša Senica spolu s ostatnými kandidátmi som ešte zvolil i formu vydania informačných letákov do každej domácnosti a účasť na osobnom stretnutí s voličmi. Nemám bilbordy a ani sa nepropagujem na Facebooku," povedal Grimm.
Zvyšní štyria kandidáti sú vo virtuálnom svete činnejší. Pavol Kalman (KDH, SaS, SDKÚ) má kampaň rozdelenú do niekoľkých častí. Jednu z nich robí spolu s kandidátmi na poslancov do mestského zastupiteľstva, ktorí sa združili pod hlavičkou Nová Senica.
„Druhú časť robím sám. S mladými ľuďmi komunikujem prostredníctvom Facebooku, mám citylighty a bilbordy, vydáme aj dve vydania volebných novín," hovorí Kalman. Hlavným informačným kanálom sú podľa neho pre voličov noviny a sociálna sieť. Celá kampaň na Novú Senicu je kalkulovaná asi na 3900 eur, Kalmanova vlastná primátorská kampaň by mala stáť predbežne 1800 eur.
„Novú Senicu financuje dvadsať kandidátov na poslancov a ja alikvótnou čiastkou, na svoju kampaň som dostal príspevok od SaS a vložím aj vlastné zdroje," povedal Kalman s tým, že žiadnych iných sponzorov nemá.
Rozkol v Smere
Letáky, bilbord, Facebook, inzerciu v regionálnych novinách i osobné stretnutia s občanmi. To všetko pred voľbami pripravil nezávislý kandidát na senického primátora Jozef Kavecký. Ten napriek tomu, že je členom strany Smer, kandiduje ako nezávislý. Jeho materská strana sa rozhodla v komunálnych voľbách podporiť súčasného primátora Ľubomíra Parízka.
„Volebnú kampaň budem financovať z vlastných prostriedkov, koľko to presne bude, zatiaľ neviem, ale určite niekoľko tisíc eur," povedal Kavecký. Ten podľa vlastných slov zažil od Smeru sklamanie už pred štyrmi rokmi. Svoj plán kandidovať predostrel na okresnom sneme asi pred pol rokom, strana ho napriek tomu nepodporila.
„To, že podporujú pána Parízka, som vlastne očakával, lebo na to je viac dôvodov. Neriešim tento problém, ale verím vo vyspelosť a múdrosť radových členov strany Smer," povedal Kavecký.
Ľubomír Parízek (nezávislý), ani Vladimír Kostelný (nezávislý) nám na naše otázky neodpovedali. Na Facebooku
Na internete sa však Parízek prezentuje ako Srdcom Seničan, v meste je aj niekoľko jeho citylightov. Tvár Vladimíra Kostelného môžu Seničania vidieť na bilborde v meste.
Chovanec má na kampaň štyri tisícky
Súčasný primátor Skalice Stanislav Chovanec kandiduje ako nezávislý s podporou strany Smer. Peniaze na kampaň však má podľa vlastných slov zo svojich zdrojov, na bilbordy, letáky, spravovanie stránky na Facebooku a osobné stretnutia vyčlenil štyritisíc eur.
Polovicu tejto sumy investuje do predvolebného boja kandidát koalície KDH, MOST-HÍD, OKS a SDKÚ Roman Zahradník. „Využívam rôzne formy oslovenia voličov - bilbordy, volebné noviny do poštových schránok, letáky, Facebook, stretnutia s voličmi, predvolebný míting, alebo oslovenia voličov priamo v uliciach mesta," hovorí Zahradník.
Peniaze na primátorskú kampaň dá zo svojho, na spoločné marketingové materiály sa poslanci tejto koalície poskladali. Kampaň majú rozpočtovanú asi na 2500 - 3000 eur.
Tretiu kandidátku na primátorku, nezávislú Alenu Schopperthovú sa nám nakontaktovať nepodarilo. Právnička, ekonómka, výtvarníčka, súdna prekladateľka a autorka má na internete dostupný len kontakt do spoločnosti Fulier. Pevnú linku však ani po viacerých pokusoch nikto nezdvihol.
Stavili na osobné stretnutia
Protikandidáti súčasného primátora Holíča Zdenka Čambala, ktorý kandiduje za koalíciu Nová demokracia - Smer, stavili podľa vlastných slov na osobné stretnutia.
Ivanovi Polákovi (HZDS) dala na kampaň 600 eur jeho strana, použil ich na letáky a besedy.
Anna Rypáková (SDKÚ, KDH, SaS) bude kampaň financovať prevažne z vlastných zdrojov. „Počas volebnej kampane budú využité všetky prístupné formy médií, bilbordy, letáky, noviny, Facebook ako aj ďalšie, najmä však osobné stretnutia s občanmi nášho mesta," povedala Rypáková, ktorá konkrétnu utratenú sumu bude vedieť až po skončení kampane.
Čambal na naše otázky neodpovedal, podobne ako nezávislí kandidáti z Malaciek Daniela Hamarová, Jozef Ondrejka a Mária Rusňáková.
Nezávislý kandidát na primátora Malaciek, Marian Novota, plánuje využiť letáky, plagáty či bilbord. „Som pripravený s občanmi diskutovať, či už individuálne, alebo hromadne. Prístupná je aj diskusia na mojej internetovej stránke," povedal Novota. Kampaň financuje z rodinného rozpočtu, konkrétne čísla zatiaľ prezradiť nechcel.
Priemerný kandidát na primátora je na Záhorí 49-ročný vysokoškolsky vzdelaný muž. Najstaršou je 60-ročná kandidátka na primátorku Holíča Anna Rypáková (SDKÚ, KDH, SaS), najmladším uchádzačom o primátorské kreslo je 38-ročný Skaličan Roman Zahradník (KDH, MOST-HÍD, OKS, SDKÚ).