Viaceré železničné trate na Záhorí chátrajú

Na Záhorí sa niektoré železničné trate nevyužívajú. Možno z nich vzniknú cyklotrasy.

Staničná budova a nástupište v Sološnici sú v dezolátnom stave.Staničná budova a nástupište v Sološnici sú v dezolátnom stave. (Zdroj: MAREK MAČICA)

Na Záhorí sa niektoré železničné trate nevyužívajú. Možno z nich vzniknú cyklotrasy.

SOLOŠNICA. Opustené staničné budovy či železničné koľaje, ktoré končia v húštine trávy.

Aj tak vyzerajú niektoré železničné trasy na Záhorí. V minulosti však boli s nimi iné plány. Trasa zo Zohora do Plaveckého Mikuláša je dnes využívaná iba na trase medzi Zohorom a Rohožníkom. Premávajú tu najmä nákladné vlaky, ktoré jazdia do neďalekej cementárne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Dany Hurtovej z Odboru komunikácie Železníc slovenskej republiky už osobné vlaky na trase nejazdia.
„V súčasnosti sa regionálna železničná trať využíva mimoriadne na osobnú dopravu - nostalgické jazdy," vysvetľuje Hurtová. Nevyužívaná trasa má dĺžku okolo 12 kilometrov.
Podobne je to aj s traťou na trase Jablonica - Brezová pod Bradlom. Aj tu jazdia vlaky už len sporadicky.

SkryťVypnúť reklamu

Plány boli iné

Podľa Miroslava Kožucha z Katedry kartografie, geoinformatiky a diaľkového prieskumu Zeme Univerzity Komenského boli plány so spomínanými železničnými trasami iné. „Plánovali ich napojiť na existujúce trasy a dokonca sa so stavbou začiatkom minulého storočia aj začalo," hovorí Kožuch.

Prepojiť sa mala trasa z Plaveckého Mikuláša do Jablonice. Dnes sú na trase vybudovaná mosty či násypy, na ktoré mali byť položené koľaje. K tomu však už neprišlo.

„Stavba trate sa začala v roku 1943, prebiehala do roku 1949. Vtedy definitívne zastala," vysvetľuje Kožuch. Stavbu vraj ukončili preto, že po roku 1947 už nebola pre štát potrebná. Zaujímavosťou je, že ešte v roku 2003 sa dostalo spojenie trás do nariadenia vlády.

Podobne dopadla aj trasa z Jablonice do Brezovej po Bradlom. Koľaje boli naplánované až do Myjavy, kde by sa napojila na existujúcu trať.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvyšujúce sa ceny stavebného materiálu a ľudskej prace spôsobili, že po dostavbe trate Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom sa stavba trate Brezová pod Bradlom-Myjava hneď neuskutočnila," vysvetľuje Kožuch.

Budovy chátrajú

V obci Sološnica majú aj staničnú budovu. Dostať sa k nástupišťu je však problém. Všetko je zarastené burinou.

Budovu zvnútra využívajú väčšinou vandali. Vidno posprejované steny, či porozbíjané okná. Podľa obyvateľov obce sa budova už nevyužíva.

„Pamätám si, že tam v minulosti niekto býval, ale dnes tam už asi nikto nie je. Pustne to," hovorí jedna z miestnych.

Na stanici v Plaveckom Mikuláši, ktorá je zároveň konečnou stanicou, to vyriešili ináč. Podľa starostky Márie Jeklovej dnes budovy slúžia ako chaty.

SkryťVypnúť reklamu

Možno z nich budú cyklotrasy

Budúcnosť nevyužívaných tratí je neistá. „Kvalita železničnej infraštruktúry oboch tratí nebráni obnove pravidelnej osobnej dopravy," hovorí Hurtová.

Je to však málo pravdepodobné, železnice takýto krok v najbližšej dobe neplánujú.

trava.jpg


Doprava sa zastavila na oboch tratiach ešte v roku 2003. Do roku 2005 na trase Zohor - Plavecký Mikuláš zabezpečovala železničnú dopravu Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, ktorá taktiež ukončila spojenie v roku 2005.

Podľa Hurtovej do úvahy pripadá úplné zrušenie nevyužívaných železničných tratí. Zrušenie pritom zahŕňa vytrhanie koľajníc. Zrušené železničné trasy sa však podľa Hurtovej dajú využiť aj inak.

„Z praktického hľadiska by sa však zrušené železničné trate v prípadne záujmu regiónov mohli na ich náklady prebudovať napríklad na cyklistické chodníky a tým by sa do regiónov pritiahol cestovný ruch," dodáva.

Vlaky im nechýbajú

Pani Mináriková zo Sološnice chodila vlakovým spojom pravidelne do práce.

Dnes už využíva autobusové spoje. „Výhodou napríklad bolo, že posledný vlakový spoj prišiel niečo pred polnocou. Čiže ak ste chceli ísť niekam za kultúrou bolo to výhodné." Dnes podľa jej slov príde posledný autobus do obce okolo desiatej.

pozor.jpg

V Jablonici si už na vlakovú dopravu ani nespomenú. Podľa Marty ľudia využívali vlak hlavne na cestu za prácou do fabriky. Dnes už chodia autousom. „Vôbec to nechýba," hovorí. Dana je podobného názoru.

„Ľudia si vôbec nespomenú na vlak," reaguje. Podľa nej občas po trati prejde nákladný vlak a to je všetko.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  2. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  3. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  6. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  7. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  8. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 264
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 694
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 203
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 588
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 196
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 817
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 725
  1. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  2. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  3. Nika Göthová: Ako jeleň budeš si tam chodiť – O čom to vlastne je?
  4. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  5. Simona Koršňáková: Osem typov učenia – cesta ku kvalitnejším vedomostiam
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Miroslav Ferkl: Fico a Masaryk
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 646
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 465
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 318
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 181
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 137
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 619
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 893
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 311
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Do Bratislavy denne dochádzajú za prácou desaťtisíce ľudí.

Dopravu zlepšil nový diaľničný úsek.


Víkend plný zdravia, zábavy a výhodných ponúk pre celú rodinu!


UCED, energetická divízia skupiny CREDITAS, oslávila 1. apríla 2025 desiate výročie od založenia.


1
Martin Mikovič sa teší z gólu v derby proti Slovanu Bratislava.

Ako dieťa nevynikal, teraz je kapitánom Spartaka.


  1. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  2. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  3. Nika Göthová: Ako jeleň budeš si tam chodiť – O čom to vlastne je?
  4. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  5. Simona Koršňáková: Osem typov učenia – cesta ku kvalitnejším vedomostiam
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Miroslav Ferkl: Fico a Masaryk
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 646
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 465
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 318
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 181
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 137
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 619
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 893
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 311
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu