Viaceré železničné trate na Záhorí chátrajú

Na Záhorí sa niektoré železničné trate nevyužívajú. Možno z nich vzniknú cyklotrasy.

Staničná budova a nástupište v Sološnici sú v dezolátnom stave.Staničná budova a nástupište v Sološnici sú v dezolátnom stave. (Zdroj: MAREK MAČICA)

Na Záhorí sa niektoré železničné trate nevyužívajú. Možno z nich vzniknú cyklotrasy.

SOLOŠNICA. Opustené staničné budovy či železničné koľaje, ktoré končia v húštine trávy.

Aj tak vyzerajú niektoré železničné trasy na Záhorí. V minulosti však boli s nimi iné plány. Trasa zo Zohora do Plaveckého Mikuláša je dnes využívaná iba na trase medzi Zohorom a Rohožníkom. Premávajú tu najmä nákladné vlaky, ktoré jazdia do neďalekej cementárne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Dany Hurtovej z Odboru komunikácie Železníc slovenskej republiky už osobné vlaky na trase nejazdia.
„V súčasnosti sa regionálna železničná trať využíva mimoriadne na osobnú dopravu - nostalgické jazdy," vysvetľuje Hurtová. Nevyužívaná trasa má dĺžku okolo 12 kilometrov.
Podobne je to aj s traťou na trase Jablonica - Brezová pod Bradlom. Aj tu jazdia vlaky už len sporadicky.

SkryťVypnúť reklamu

Plány boli iné

Podľa Miroslava Kožucha z Katedry kartografie, geoinformatiky a diaľkového prieskumu Zeme Univerzity Komenského boli plány so spomínanými železničnými trasami iné. „Plánovali ich napojiť na existujúce trasy a dokonca sa so stavbou začiatkom minulého storočia aj začalo," hovorí Kožuch.

Prepojiť sa mala trasa z Plaveckého Mikuláša do Jablonice. Dnes sú na trase vybudovaná mosty či násypy, na ktoré mali byť položené koľaje. K tomu však už neprišlo.

„Stavba trate sa začala v roku 1943, prebiehala do roku 1949. Vtedy definitívne zastala," vysvetľuje Kožuch. Stavbu vraj ukončili preto, že po roku 1947 už nebola pre štát potrebná. Zaujímavosťou je, že ešte v roku 2003 sa dostalo spojenie trás do nariadenia vlády.

Podobne dopadla aj trasa z Jablonice do Brezovej po Bradlom. Koľaje boli naplánované až do Myjavy, kde by sa napojila na existujúcu trať.

SkryťVypnúť reklamu

„Zvyšujúce sa ceny stavebného materiálu a ľudskej prace spôsobili, že po dostavbe trate Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom sa stavba trate Brezová pod Bradlom-Myjava hneď neuskutočnila," vysvetľuje Kožuch.

Budovy chátrajú

V obci Sološnica majú aj staničnú budovu. Dostať sa k nástupišťu je však problém. Všetko je zarastené burinou.

Budovu zvnútra využívajú väčšinou vandali. Vidno posprejované steny, či porozbíjané okná. Podľa obyvateľov obce sa budova už nevyužíva.

„Pamätám si, že tam v minulosti niekto býval, ale dnes tam už asi nikto nie je. Pustne to," hovorí jedna z miestnych.

Na stanici v Plaveckom Mikuláši, ktorá je zároveň konečnou stanicou, to vyriešili ináč. Podľa starostky Márie Jeklovej dnes budovy slúžia ako chaty.

SkryťVypnúť reklamu

Možno z nich budú cyklotrasy

Budúcnosť nevyužívaných tratí je neistá. „Kvalita železničnej infraštruktúry oboch tratí nebráni obnove pravidelnej osobnej dopravy," hovorí Hurtová.

Je to však málo pravdepodobné, železnice takýto krok v najbližšej dobe neplánujú.

trava.jpg


Doprava sa zastavila na oboch tratiach ešte v roku 2003. Do roku 2005 na trase Zohor - Plavecký Mikuláš zabezpečovala železničnú dopravu Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, ktorá taktiež ukončila spojenie v roku 2005.

Podľa Hurtovej do úvahy pripadá úplné zrušenie nevyužívaných železničných tratí. Zrušenie pritom zahŕňa vytrhanie koľajníc. Zrušené železničné trasy sa však podľa Hurtovej dajú využiť aj inak.

„Z praktického hľadiska by sa však zrušené železničné trate v prípadne záujmu regiónov mohli na ich náklady prebudovať napríklad na cyklistické chodníky a tým by sa do regiónov pritiahol cestovný ruch," dodáva.

Vlaky im nechýbajú

Pani Mináriková zo Sološnice chodila vlakovým spojom pravidelne do práce.

Dnes už využíva autobusové spoje. „Výhodou napríklad bolo, že posledný vlakový spoj prišiel niečo pred polnocou. Čiže ak ste chceli ísť niekam za kultúrou bolo to výhodné." Dnes podľa jej slov príde posledný autobus do obce okolo desiatej.

pozor.jpg

V Jablonici si už na vlakovú dopravu ani nespomenú. Podľa Marty ľudia využívali vlak hlavne na cestu za prácou do fabriky. Dnes už chodia autousom. „Vôbec to nechýba," hovorí. Dana je podobného názoru.

„Ľudia si vôbec nespomenú na vlak," reaguje. Podľa nej občas po trati prejde nákladný vlak a to je všetko.

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 703
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 946
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 741
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 003
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 808
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 101
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 532
  1. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  2. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  4. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  5. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  6. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  7. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  8. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 528
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 483
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 807
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 352
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 952
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 418
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  2. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  4. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  5. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  6. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  7. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  8. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 528
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 483
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 807
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 352
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 952
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 418
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu