Na Záhorí sa niektoré železničné trate nevyužívajú. Možno z nich vzniknú cyklotrasy.
SOLOŠNICA. Opustené staničné budovy či železničné koľaje, ktoré končia v húštine trávy.
Aj tak vyzerajú niektoré železničné trasy na Záhorí. V minulosti však boli s nimi iné plány. Trasa zo Zohora do Plaveckého Mikuláša je dnes využívaná iba na trase medzi Zohorom a Rohožníkom. Premávajú tu najmä nákladné vlaky, ktoré jazdia do neďalekej cementárne.
Podľa Dany Hurtovej z Odboru komunikácie Železníc slovenskej republiky už osobné vlaky na trase nejazdia.
„V súčasnosti sa regionálna železničná trať využíva mimoriadne na osobnú dopravu - nostalgické jazdy," vysvetľuje Hurtová. Nevyužívaná trasa má dĺžku okolo 12 kilometrov.
Podobne je to aj s traťou na trase Jablonica - Brezová pod Bradlom. Aj tu jazdia vlaky už len sporadicky.
Plány boli iné
Podľa Miroslava Kožucha z Katedry kartografie, geoinformatiky a diaľkového prieskumu Zeme Univerzity Komenského boli plány so spomínanými železničnými trasami iné. „Plánovali ich napojiť na existujúce trasy a dokonca sa so stavbou začiatkom minulého storočia aj začalo," hovorí Kožuch.
Prepojiť sa mala trasa z Plaveckého Mikuláša do Jablonice. Dnes sú na trase vybudovaná mosty či násypy, na ktoré mali byť položené koľaje. K tomu však už neprišlo.
„Stavba trate sa začala v roku 1943, prebiehala do roku 1949. Vtedy definitívne zastala," vysvetľuje Kožuch. Stavbu vraj ukončili preto, že po roku 1947 už nebola pre štát potrebná. Zaujímavosťou je, že ešte v roku 2003 sa dostalo spojenie trás do nariadenia vlády.
Podobne dopadla aj trasa z Jablonice do Brezovej po Bradlom. Koľaje boli naplánované až do Myjavy, kde by sa napojila na existujúcu trať.
„Zvyšujúce sa ceny stavebného materiálu a ľudskej prace spôsobili, že po dostavbe trate Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom sa stavba trate Brezová pod Bradlom-Myjava hneď neuskutočnila," vysvetľuje Kožuch.
Budovy chátrajú
V obci Sološnica majú aj staničnú budovu. Dostať sa k nástupišťu je však problém. Všetko je zarastené burinou.
Budovu zvnútra využívajú väčšinou vandali. Vidno posprejované steny, či porozbíjané okná. Podľa obyvateľov obce sa budova už nevyužíva.
„Pamätám si, že tam v minulosti niekto býval, ale dnes tam už asi nikto nie je. Pustne to," hovorí jedna z miestnych.
Na stanici v Plaveckom Mikuláši, ktorá je zároveň konečnou stanicou, to vyriešili ináč. Podľa starostky Márie Jeklovej dnes budovy slúžia ako chaty.
Možno z nich budú cyklotrasy
Budúcnosť nevyužívaných tratí je neistá. „Kvalita železničnej infraštruktúry oboch tratí nebráni obnove pravidelnej osobnej dopravy," hovorí Hurtová.
Je to však málo pravdepodobné, železnice takýto krok v najbližšej dobe neplánujú.
Doprava sa zastavila na oboch tratiach ešte v roku 2003. Do roku 2005 na trase Zohor - Plavecký Mikuláš zabezpečovala železničnú dopravu Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť, ktorá taktiež ukončila spojenie v roku 2005.
Podľa Hurtovej do úvahy pripadá úplné zrušenie nevyužívaných železničných tratí. Zrušenie pritom zahŕňa vytrhanie koľajníc. Zrušené železničné trasy sa však podľa Hurtovej dajú využiť aj inak.
„Z praktického hľadiska by sa však zrušené železničné trate v prípadne záujmu regiónov mohli na ich náklady prebudovať napríklad na cyklistické chodníky a tým by sa do regiónov pritiahol cestovný ruch," dodáva.
Vlaky im nechýbajú
Pani Mináriková zo Sološnice chodila vlakovým spojom pravidelne do práce.
Dnes už využíva autobusové spoje. „Výhodou napríklad bolo, že posledný vlakový spoj prišiel niečo pred polnocou. Čiže ak ste chceli ísť niekam za kultúrou bolo to výhodné." Dnes podľa jej slov príde posledný autobus do obce okolo desiatej.
V Jablonici si už na vlakovú dopravu ani nespomenú. Podľa Marty ľudia využívali vlak hlavne na cestu za prácou do fabriky. Dnes už chodia autousom. „Vôbec to nechýba," hovorí. Dana je podobného názoru.
„Ľudia si vôbec nespomenú na vlak," reaguje. Podľa nej občas po trati prejde nákladný vlak a to je všetko.