Plánovaná výstavba maloobchodu v stupavskej mestskej časti Mást sa stretla s vlnou odporu miestnych obyvateľov. Tí sa obávajú, že už teraz preťaženú dopravu takáto prevádzka ešte zhorší.
STUPAVA. Stupavská Hlavná ulica čelí každé ráno náporu vozidiel. Hlavná mestská tepna je podľa miestnych už niekoľko rokov ťažko prejazdná, niektorí dokonca hovoria o dopravnom kolapse. Na cestu sa napájajú aj obyvatelia nedávno vzniknutých štvrtí na uliciach Školská, Zdravotnícka, Mlynská či Nová. Odbočiť smerom na Bratislavu im v rannej špičke vraj trvá aj niekoľko desiatok minút.
Poslednou kvapkou je pre niektorých Stupavčanov plánovaná výstavba potravín Lidl. Investor, ktorý chcel do mesta prísť už v roku 2007, plánuje využiť areál bývalej konzervárne na vybudovanie svojej prevádzky.
„Absolútne s tým nesúhlasím. Tento obchod sem stiahne všetkých ľudí z okolia a Hlavná a Hviezdoslavova ulica budú už úplne neprejazdné," hovorí obyvateľka Jana Čevelová (pracuje vo vydavateľstve Petitpress). Tá spolu s ďalšími obyvateľmi neďalekých domov nesúhlasí ani s výstavbou plánovanej svetelnej križovatky. Tú má vybudovať investor a zabezpečiť tak príjazd k svojej predajni.
Komisiu zatiaľ neinformovali
Katastrofické predpovede obyvateľov potvrdzuje aj predseda dopravnej komisie a mestský poslanec Milan Gramblička (Smer). Ten tvrdí, že názory dopravnej komisie radnicu dlhodobo nezaujímajú a o oficiálne stanovisko k plánovanej prevádzke ich mesto zatiaľ nepožiadalo.
„Zatiaľ sme o tom s nikým nedebatovali. Môj názor je však taký, že to doprave viac uškodí, ako pomôže. Na úseku dvesto metrov by mali byť dve svetelné križovatky. Keď sa zapne červená, autá budú stáť až po kostol," povedal Gramblička.
Komisia sa v minulosti podľa jeho slov pokúsila v týchto miestach presadiť vybudovanie kruhového objazdu, na to, aby spĺňal predpisy, mu vraj chýbali dva metre. „Semafory nič nevyriešia, akurát to upchá Stupavu ešte viac. Problém treba riešiť komplexne," hovorí Gramblička.
Podľa neho by doprave pomohla stavebná uzávera, cesty totiž nezvládajú nápor vozidiel z neustále pribúdajúcich domov a bytov. „Ráno je lepšie zobrať auto do ruksaku a ísť pešo," uzavrel Gramblička.
Územné konanie je prerušené
O pripomienkach miestnych vie aj Michal Paulík zo stavebného úradu. „Územné konanie je momentálne prerušené. Stroskotalo to na majetkovo-právnom vysporiadaní časti pozemkov," povedal. Podľa neho zatiaľ úrad nedostal stanovisko všetkých dotknutých orgánov o vhodnosti či nevhodnosti umiestnenia stavby je preto ťažké hovoriť.
„Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie si vyžiadal doplňujúce informácie. Investor musí urobiť dopravnú štúdiu a prepočet križovatky, či je jej kapacita postačujúca," povedal Paulík. Územné konanie bude podľa neho pokračovať, keď investor doloží všetky požadované dokumenty.
Stavať chceli už v roku 2007
Oficiálnu informáciu o plánovanej výstavbe zatiaľ podľa Miroslava Foltína (SDKÚ), predsedu komisie územného plánovania a výstavby, nedostali iní poslanci. „Viem o tom len málo. V komisii sme sa Lidlu venovali zatiaľ len v roku 2007," povedal Foltín.
Vtedy komisia návrh nedoporučila s odôvodnením, že „predmetné pozemky sa nachádzajú v zmysle územného plánu mesta v zóne s osobitným režimom tzv. mestskej centrálnej zóne I. stupňa, kde nesmú byť umiestňované prevádzky veľkoplošného a veľkoobjemového charakteru, ktoré zvyšujú nároky na statickú dopravu, alebo ťažkú dopravu."
Podľa Foltína sa však pred tromi rokmi jednalo o iné pozemky a dnes by už zámer nemal územnému plánu odporovať.
Mesto investora podporí
Prednostka Mestského úradu v Stupave Elena Jaďuďová hovorí, že o sťažnostiach obyvateľov zatiaľ informáciu nemá. „Nemyslím si, že by to dopravu sťažilo. Je tam plánované veľké parkovisko a riadená križovatka. Kompetentní to určite nepustia, ak by tam mal byť nejaký problém," povedala Jaďuďová.
Podľa nej je celá výstavba ešte na začiatku a zatiaľ nič nie je povolené. „Dôvod na paniku podľa mňa nie je. Pre Stupavčanov bude táto prevádzka ďalším vylepšením služieb, najmä pre starších," povedala prednostka, podľa ktorej mesto nemá k prevádzke odmietavé stanovisko.