SKALICA. Už takmer dvadsať rokov existuje projekt výstavby plavebnej komory, ktorá by predĺžila plavbu po Baťovom kanáli neďaleko Skalice.
Problémom sú pozemky
V súčasnosti vedie trasa plavby zo Skalice na Slovensku do 50 kilometrov vzdialeného českého mesta Otrokovice.
„Výstavba tejto plavebnej komory stojí najmä na vysporiadaní pozemkov v okolí toku," vysvetľuje člen predstavenstva Spolku na podporu Pomoravia Vladislav Horňák.
Už viac ako rok sa podľa neho rieši text medzivládnej zmluvy, ktorá by mala tieto pozemky vysporiadať.
„Keby boli obe strany ústretovejšie, dohoda by už bola na svete," myslí si Horňák. Podľa všetkého by však text zmluvy mal byť čoskoro uzatvorený.
„Ak sa to stihne ešte tento rok, je dosť možné, že stavebné práce by sa mohli začať v tom istom roku," hovorí Horňák. Celú stavbu by pritom financovala česká strana.
Viac atraktívna pre turistov
Ak sa výstavba komory zrealizuje, bude možné plavbu začať už v Hodoníne. Do budúcnosti sa plánuje aj splavnenie trasy z Hodonína do Dunaja. Horňák si myslí, že cestovnému ruchu by pomohlo aj splavnenie trasy z Otrokovíc do Kroměříža. „Ide o mesto, ktoré bolo v roku 1998 zapísané do zoznamu svetového dedičstva UNESCO," vysvetľuje Horňák.
Sezóna sa pomaly rozbieha
Predĺženie plavebnej trasy by pomohlo turistickému ruchu. Myslí si to aj Marián Tongeľ, ktorý prevádzkuje prístav v Skalici. Povodne na rieke Morava sa však tento rok podpísali aj pod prílev turistov. „Sezóna sa rozbiehala zle kvôli záplavám.
Máj a jún sme strávili odčerpávaním vody," vysvetľuje Tongeľ. No podľa neho by pokles turistov do konca sezóny mali dobehnúť.
Tongeľ ďalej dodáva, že o Baťov kanál majú záujem aj zahraniční turisti. Prístav dokonca navštívili aj turisti z Juhoafrickej republiky.
Kanál vznikol v tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia a slúžil na zavlažovanie priľahlého územie. Až v deväťdesiatych rokoch sa začal využívať na turistické účely.