SENICA. Za prechod cez koľaje pri ceste na vodné plochy môže ľuďom Železničná polícia SR udeliť pokutu až 300 eur. Podľa hovorkyne Železničnej polície Ľubice Zoňovej sa tomuto konaniu úplne zabrániť nemôže. "Zvýšený dohľad sa vykonáva od tohto týždňa na železničnej stanici Šaštín-Stráže," povedala.
Neporušujú len predpisy, ohrozujú aj bezpečnosť
"Nie je v našich silách zakázať ľuďom prechod cez koľaje. Môžeme na nich len apelovať, že vstupom do vyhradeného obvodu ŽSR, a tým pádom aj prechádzaním cez trať, porušujú nielen predpisy, ale najmä ohrozujú svoju bezpečnosť a hazardujú so svojím životom," povedala hovorkyňa ŽSR Zuzana Chalupová. Prechod cez trať mimo vyhradeného priestoru je pritom zakázaný a pre ľudí mimoriadne nebezpečný.
Za prechod cez koľaje hrozí aj 300 eur
Tento rok nevykonala Železničná polícia žiadne špeciálne akcie zamerané na tieto miesta, uvedenému konaniu zabraňuje bežným hliadkovaním. V letných mesiacoch sa však zameriava aj na prechod chodcov cez koľaje.
"Za tento priestupok možno uložiť pokutu do výšky 300 eur, v blokovom konaní do 50 eur, pričom priestupky objasňuje ako aj prejednáva Železničná polícia," uviedla Zoňová.
Vybudovanie zátarás nie je reálne
ŽSR majú vo svojej správe približne 7-tisíc kilometrov tratí normálneho, širokého či úzkeho rozchodu.
"Nie je reálne vybudovať zátarasy, bariéry alebo ploty po celej dĺžke tratí. Treba mať na mysli to, že železnica tu bola skôr, ako mnohé mestá, ktoré postavili svoje sídliská alebo mestské časti "na druhej" strane železničnej trate," uviedla Chalupová.
Mimoúrovňové kríženia sú bezpečnejšie
V miestach, kde je častejší pohyb osôb alebo kde je väčšia intenzita železničnej a cestnej dopravy existujú úrovňové, alebo mimoúrovňové kríženia trate, takzvané železničné priecestia, nadjazdy či podjazdy. Práve tie slúžia ľuďom na prechádzanie cez železničnú trať.
"Ku koncu roku 2009 evidujú ŽSR 2 220 železničných priecestí a ich počet každým rokom klesá. V súčasnosti je tendencia v rámci modernizácie železničných tratí rušiť úrovňové kríženia a nahrádzať ich mimoúrovňovými - bezpečnejšími," uviedla Chalupová.