BRATISLAVA. „Pacienti sú spokojní, ale oproti minulému roku sa ich hodnotenie zhoršilo." Tak zhrnul výsledky skúmania kvality zdravotných zariadení Martin Kultan zo súkromnej poisťovne Dôvera. Na hodnotení sa zúčastnilo takmer 6800 pacientov. Tí posudzovali správanie a prístup personálu, spokojnosť s liečbou, stravou, ubytovaním a upratovaním. Práve posledné kritérium podľa Kultana dopadlo najhoršie. Z ich názoru vyšiel rebríček spokojnosti pacientov.
Poisťovňa však pripravila aj komplexné hodnotenie. Tam okrem názoru pacientov pribudli ďalšie kritériá. Medzi nimi napríklad úmrtnosť, priemerná dĺžka hospitalizácie, regionálna dôležitosť či kvalita operácií.
Rebríček má byť podľa Kultana pomocným kritériom pri rokovaniach o predlžovaní zmlúv so zdravotnými zariadeniami. Tie totiž vypršia k 1. júlu.
Asociácia nemocníc Slovenska chce cez nové zmluvy zvýšiť platy zdravotníkom. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa a súkromná Union už na to pristali. Dôvera však „nevidí priestor na plošné zvyšovanie" cien. Komunikuje preto s jednotlivými zariadeniami samostatne, aby podľa Kultana dosiahla „rozumné podmienky".
Asociácia za tým vidí snahu dohodnúť lepšie podmienky pre poisťovňu. „Z našej pozície už asi nie je priestor na rokovania. Môžeme akurát odporučiť nemocniciam nepodpísať zmluvy," povedal predstaviteľ asociácie Peter Ottinger.
Dôvera, myslí si, využije rebríček kvality vo svoj prospech. On sám ho považuje za zbytočný a subjektívny. Najvyššie hodnotenie Dôvery, teda päť hviezdičiek, nedostala žiadna nemocnica.