Zatiaľ za nápadom stoja Slováci, investícia má prísť z Ázie. Rokovania s nimi už prebehli.
MALACKY. Doteraz projektoval napríklad Auparky, či bratislavské Busines centrum Apollo. Momentálne jeho spoločnosť T.T.T. - Transkontinentálny Tranzitný Terminál stojí za pripravovaným projektom, ktorý má neďaleko Malaciek spojiť lietadlá, železnicu či cestnú dopravu. Bratislavský architekt Juraj Jančina.
Z pohľadu laika váš projekt vyzerá až futuristicky. Bavíme sa o tom, že o desať rokov ešte určite nebude. Má takéto niečo perspektívu?
- Pokiaľ by sme nemali istotu alebo minimálne zámer, že to je reálne, alebo že to aspoň nie je v nejakej potrebe z nášho pohľadu to prezentovať, tak by sme tu naozaj neboli. Aktivít človek má toľko, že by to bola vzájomne vyhodená energia. Čiastočne sme odkomunikovali naše myšlienky s tým, že takýto projekt vznikne. Netvrdím, že práve tento a tuto, alebo práve takéhoto typu. Ale na mieste je podľa nás skôr otázka, kde vznikne, kedy vznikne a či budeme pri tom. Myslím teraz Slováci. Existujúca potreba, nezávisle od nás, je tak veľká, že podobný projekt bude skutočný. Nepredpokladám, že to bude dlhšie ako o desať rokov.
O desať rokov sa podľa vás bude niečo takéto stavať? Náklady sú odhadované na obrovskú sumu, ako si predstavujete financovanie?
- Zatiaľ v našich materiáloch uvádzame ako odborný odhad 37-miliárd eur . Táto investícia sú vyslovene prepočítané len časti súvisiace so sfunkčnením projektu v lokalite ktorú uvádzame. Samozrejme s ňou budú spojené aj ďalšie investície, teda nejde o konečnú sumu, ale aj tak je to samozrejme vysoké číslo. Investícia je navrhovaná z privátnych zdrojov, ktoré sa nenáchádzajú ani na Slovensku ani v Európe. Ide o globálne zdroje. Projekt je rozdelený na celky, ktoré budú samostatne optimalizované aj z dôvodov istých strategických rozhodnutí. Cena možno bude korigovaná až počas prípravy projektu. Dnes sa teda nedá povedať, že celá suma pôjde len zo súkromných zdrojov.
Máte to už predjednané? Sú už nejakí konkrétni investori?
- Konkrétne jednania už boli.
A majú záujem?
- O tento projekt vzhľadom k tomu, akú oblasť na trhu oslovuje, je záujem. Je to oblasť, ktorá je jedna z mála, ak nie jediná, ktorá má stabilitu a dlhodobú podporu, nezávisle od technológii, ktoré sú často nepredvídateľné, ako dlho budú ešte funkčné.
Vo vašom projekte sa spomína Ázia. Ide teda o záujem preniknúť k nám viac z Ruska alebo Číny?
- Poznáme zemepis, takže áno Euro-ázijská tovarová výmena logicky obsahuje aj tieto dve krajiny.
Čína teda áno alebo nie? Dá sa to takto povedať?
- Nie je to o tom, kto áno alebo nie. Medzinárodná deľba práce sa nerealizuje na základe rozhodnutia niekoho, že bude niekto niekde niečo vyvážať, alebo dovážať. Jednoducho tá sa robí nezávisle od národnosti, štátov a hraníc. Ľudia na celej planéte potrebujú pre existenciu podobné veci. My keď sa do toho zapojíme, tak to nie je s jednou krajinou.
Vždy to však funguje tak, že niekto konkrétny má nejaký zámer a ten financuje. Či ide o firmu, alebo krajinu. Čína má dlhodobo podobné záujmy.
- Súkromné zdroje nie sú komunikované odtiaľ, ale vzhľadom k tomu, že jedným z významných užívateľov, respektíve partnerov, ktorý využíva trankontinentálnu dopravu a tovarovú výmenu je samozrejme aj Čína. Do Európy odtiaľ prichádza tovar za miliardy eur. Je teda predpoklad, že jedným z partnerov by mohol byť aj čínsky trh.
Naše ministerstvo dopravy sa však už vyjadrilo, že nepočíta s nejakou podporou tohto projektu. Ako vnímate situáciu s podporou doma?
- Ide o veľmi veľký projekt, tak samozrejme názory a reakcie sú rôzne. V súčasnosti môžeme ako fakt konštatovať to, že na úrovni Slovenska bol projekt zapracovaný do národnej pozície k dunajskej stratégii, čo sú významné dokumenty. Dnes teda môžeme povedať, že je urobený istý základ k tomu, aby sme sa mohli pohnúť ďalej na regionálnej a miestnej úrovni. Samozrejme, ak by sme mali byť v rozpore s takýmito dokumentmi, tak by to boli komplikovanejšie.
Doteraz vaša architektonická kancelária navrhla bratislavský Aupark či biznis centrum Apollo. Prečo teraz takýto projekt, ktorý s týmito predošlými na prvý pohľad nemá nič spoločné?
- Architektúra je podľa mňa jediná profesia, ktorá je zodpovedná za tvorbu životného prostredia, hoci to môže znieť trošku silno. Inú dodnes nepoznám, teda okrem prírody, ktorá si sama postačuje. Architektúra súvisí s tvorbou životného prostredia a toto je niečo, čo je veľmi zodpovedné pre tvorbu prostredia na tomto území.
Aký zásadný dosah na región má mať váš projekt?
- Slovensko má strategickú polohu, ktorá v minulosti súvisela skôr s nejakými vojenskými aktivitami. Tá dnes už dúfam nie je zaujímavá. Verím, že dnes už je zaujímavá stránka spojená s obchodom, ktorá je reprezentovaná prostredníctvom dopravných tokov. To je to, čo je treba správne riešiť, aby to bolo v súlade so životným prostredím.
Bude treba niekoho kvôli tomuto projektu napríklad presťahovať?
- Našťastie nie sme v spoločenskom zriadení, v ktorom sa dá sťahovať celé dediny či mestá. V našom prípade to určite nehrozí. Návrh vychádza z daností územia, určite bude znamenať zmeny v prostredí, ale určite nebude znamenať sťahovanie niekoho či už Malaciek či ostatných obcí. Pri rešpektovaní územia vytvára využitie priestorových možností. Toto územie našťastie nie je v istých častiach urbanizované a je teda možné takýto projekt tu vytvoriť bez toho, aby sme museli pristupovať k podobným veciam.
Ako sa terminál má napojiť na dnešnú infraštruktúru?
- Väčšina transeurópskych koridorov do tohto územia zasahuje. Tento projekt ich využíva a dopĺňa jeden jediný, ktorým je koridor širokorozchodnej siete koľajníc. Ten bude vybudovaný nezávisle od toho, či tento náš projekt bude alebo nie. Pre dobré fungovanie Európy je potrebný. Ostatné siete už fungujú alebo sú odsúhlasené prioritné projekty Európskej únie.
Ide v momentálnom čase o vašu súkromnú iniciatívu alebo za ním stojí niekto iný?
- Za každým projektom vždy niekto konkrétny stojí.
Je to teda vaša súkromná iniciatíva?
- Je to privátny projekt.
Aspoň prezraďte, či ide o ľudí zo Slovenska, či zahraničia?
Momentálne je to slovenský privátny projekt, ale je v komunikácii so zahraničím.
Vy osobne ste v pozícii architekta?
Ja som v pozícii zastupujúceho aj architekta, teda autora aj firmy, ktorá projekt realizuje, ktorá je investorom a developerom projektu.
O koho ide?
Je to firma Transkontinetálny tranzitný terminál.
Rokovali ste na Mestskom úrade v Malackách. Ako ste sa dohodli alebo nedohodli? Aký máte pocit z toho, ako mesto na váš zámer reaguje?
- Veľmi ma potešilo, že sme sa na túto tému zhovárali. Tým, že sme prezentovali projekt doteraz viac v zahraničí ako doma, sme sa dostali do fázy, že by sme mali po verejnom odprezentovaní projektu prejsť už do komunikácie s miestnymi a regionálnymi zástupcami. Teda tých oblastí, ktoré budú priamo dotknuté týmto projektom.