SENICA. Zbierame podpisy na petíciu, aby sme mohli zvolať štrajk. Takto v piatok hodnotil situácia okolo vyjednávania novej kolektívnej zmluvy medzi zamestnancami a spoločnosťou Delphi Senica šéf Odborového zväzu Kovo Emil Machyna. Medzičasom sa so zamestnancami stretlo aj vedenie spoločnosti. Momentálne vo firme pracuje asi tisíc ľudí.
Riaditeľ Delphi si podľa informácii z fabriky v pondelok dvakrát zvolal zamestnancov a snažil sa im vysvetliť prečo im nemôže zvýšiť výplaty. Vraj sa to však nepodarilo a zamestnanci sú tak k štrajku stále bližšie.
Odborári podozrievajú firmu, že výrobky predáva dcérska firma zo Senice lacno materskej a zisk vraj potom vytvára firma inde, nie v Senici. „Domnievame sa, že naša požiadavka, teda dvojpercentný rast priemernej mzdy spojený s určitou garanciou zamestnanosti, je oprávnená a je minimalistická v súčastnej situácii, v akej sa firma nachádza," povedal Pavol Ondriš, člen predsedníctva Odborového zväzu Kovo.
„Situácia, pokiaľ sa týka priemyslu a miezd a zamestnanosti, je veľmi zlá a takéto tlaky to len zhoršujú. Ak by došlo k takému zvýšeniu platov, ako si odborári predstavujú, tak tá firma je veľmi blízka kolapsu aj tak, takže o čom budeme štrajkovať," povedal podľa STV Juraj Borgula, vyjednávač za Delphi Slovensko.
Závod v Senici sa špecializuje na výrobu káblových zväzkov a dodáva výrobky do rôznych európskych značiek automobilov. Závod v Senici je v súčasnosti zameraný na zavádzanie nových výrobných projektov.
Spolupracujeme s vedením ZO OZ KOVO a úradom práce na dosiahnutie riešenia pre Delphi a jej zamestnancov. Budeme aj naďalej spolupracovať priamo s príslušnými zástupcami, a nebudeme poskytovať ďalšie verejné komentáre k tejto záležitosti. Delphi bude poskytovať aktualizácie podľa potreby v súlade s predpismi a nariadeniami Slovenska.
Globálna recesia zasiahla automobilový priemysel veľmi tvrdo, ktorá negatívne ovplyvnila náš výkon. V minulom roku bol predaj áut stimulovaný vládami cez vyplácanie šrotovného aj na hlavných trhoch, ako je Nemecko, Francúzsko a Taliansko. V týchto krajinách nákupcom áut boli ponúknuté tisíce Eur v hotovosti ako bonus pri výmene starých automobilov za nové modely.
Predpokladá sa, že na trhu nových automobilov predaj pôjde dole, pretože väčšina vládnych stimulov v rôznych európskych krajinách skončila koncom roka 2009.
Analytici teraz predpokladajú zníženie predaja na automobilovom trhu v roku 2010 okolo 10%.
V dôsledku zníženia zákaziek sme prispôsobili našu výrobnú kapacitu, naše personálne potreby a štruktúru nákladov v záujme udržania konkurencieschopnosti v prostredí, ktoré sa rýchlo rozvíja.