BRATISLAVA. Jedna krajina, dva spôsoby slávenia Veľkej noci. Slovensko počas sviatkov jari rozdeľujú podľa etnológov korbáč a vedro so studenou vodou na dve veľké časti: stredozápadnú a severovýchodnú. Každá z nich prežíva Veľkú noc svojím spôsobom. Pre Záhorie je to šibačka s korbáčom.
„Pre západ a stredozápad Slovenska až po Liptov, podobne ako pre Čechy, Moravu, Rakúsko alebo Nemecko, je typické šibanie korbáčom, zatiaľ čo pre východ a Oravu, tak ako aj pre Poľsko, Maďarsko a Ukrajinu, je typické polievanie dievčat," hovorí etnologička Silvia Letavajová.
Pomyselná hranica rozdeľuje krajinu „na západnú a východnú kultúrnu oblasť". Hoci šibačka a oblievačka sú naoko odlišné, vychádzajú podľa etnologičiek Letavajovej a Zuzany Beňuškovej z rovnakých pohanských predstáv. Voda aj vŕbové prúty majú dievčatám dodávať sviežosť a zabezpečiť plodnosť.
Záhorácke korbáče v krčme
Šibačka je typická najmä pre Záhorie. Beňušková hovorí, že sa tam používajú až dva metre dlhé korbáče. Na šibačku, ale aj oblievačku, chodili chlapci v skupinkách. Platila zásada, že mohli vyšibať či vykúpať akékoľvek dievča, ale nemohli „obísť krstnú mamu a svoju milú", hovorí Letavajová.
Na Záhorí nosili mládenci po dedine akýsi skupinový korbáč, ktorý po obchôdzke zavesili na stenu krčmy alebo „vystavili priamo v nej", dodáva Beňušková. Západ a stred sa okrem šibačky vyznačovali aj pochodmi s Morenou a Detkom, ktoré symbolizovali zimu, a prinášaním letečiek, ktoré ohlasovali jar.
Dievčenská odplata
Na východe a severe Slovenska sa dievčatá najmä oblievajú. Polievanie malo podľa Letavajovej rôzne podoby. Chlapci ich vodou buď len kropili, alebo oblievali vedrami či kúpali priamo v potoku.
Pondelňajšia oblievačka a šibačka mala v utorok v niektorých regiónoch svoju dievčenskú odplatu. „Šibalo sa napríklad vo Vrábľoch, v Želiezovciach a v okolí Nových Zámkov, oblievalo sa v okrese Vranov nad Topľou," hovorí Letavajová.