Nový most do Rakúska bude, ak budú peniaze

Výstavba mosta v Záhorskej Vsi by sa podľa plánu mala začať už o rok. Či sa tak stane, je otázne, stále totiž nie je vyriešené financovanie projektu.

Od Bratislavy po Moravský Svätý Ján neexistuje žiadne cestné prepojenie Slovenska a Rakúska. Podľa niektorých historických záznamov bolo v tomto úseku Moravy viac než 20 drevených mostov.Od Bratislavy po Moravský Svätý Ján neexistuje žiadne cestné prepojenie Slovenska a Rakúska. Podľa niektorých historických záznamov bolo v tomto úseku Moravy viac než 20 drevených mostov. (Zdroj: MAREK BRNA)

ZÁHORSKÁ VES. Hoci sa o výstavbe mosta v Záhorskej Vsi hovorí od začiatku 90. rokov minulého storočia, projektovú dokumentáciu dal vypracovať Bratislavský samosprávny kraj až v roku 2007, a to vďaka finančným prostriedkom z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa plánov sa jedná o regionálny pevný most oceľovej konštrukcie, ktorým bude prechádzať cesta II. triedy. Celková dĺžka mosta nad inundačným územím rieky Moravy je 390 metrov, vlastné premostenie nad riekou predstavuje dĺžku 75 metrov. Most bude široký 10,5 metra, na rozdiel od premostenia v Moravskom Jáne umožní obojsmernú premávku. Slúžiť má pre osobnú automobilovú dopravu, nákladnú dopravu do 7,5 t užitočnej hmotnosti a obmedzenú autobusovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

K výstavbe je ešte dlhá cesta

Zdĺhavosť procesu príprav nie je podľa hovorkyne BSK Ivety Tyšlerovej neprirodzená: „Bratislavský samosprávny kraj najskôr odoslal projektovú dokumentáciu mosta na Ministerstvo životného prostredia SR, z vyjadrenia ministerstva vyplynulo, že kraj musí zabezpečiť vypracovanie dokumentácie pre posudzovací proces EIA," povedala hovorkyňa BSK. Podľa rakúskych zákonov, na ich strane stavba mosta nepodlieha posudzovaniu vplyvov na životné prostredie. „Po uskutočnení procesu EIA vydalo Ministerstvo životného prostredia „Záverečné stanovisko k stavbe mosta" s odporúčaním realizácie stavby mosta pri splnení príslušných podmienok a opatrení pri jeho výstavbe," povedala hovorkyňa Tyšlerová.

Plán je stavať už na budúci rok

V rámci ďalšej fázy investičnej prípravy výstavby mosta, zabezpečovať ju má slovenská strana, je potrebné prerokovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie ešte s príslušnými dotknutými orgánmi. Hovorkyňa Iveta Tyšlerová hovorí, že kraj musí ešte vypracovať takzvaný stavebný zámer so žiadosťou o vykonanie štátnej expertízy, „Ďalej je potrebné požiadať o vydanie územného rozhodnutia, majetkoprávne vysporiadať pozemky, na ktorých bude stavba stáť, obstarať dokumentáciu pre stavebné povolenie, prerokovať ju a požiadať o vydanie stavebného povolenia," hovorí Tyšlerová. Až po vydaní stavebného povolenia a po dohode partnerov v projekte je možné podať žiadosť o investičný projekt na stavbu mosta s požiadavkou získať prostriedky z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu

Financovanie výstavby je zatiaľ v oblakoch

Predpokladané finančné náklady na výstavbu mosta Záhorská Ves - Angern sú približne 12 miliónov eur, z ktorých má byť na slovenskej strane vo vzťahu k dĺžke mosta preinvestované asi 4 milióny eur. Slovenská strana má v rámci slovensko-rakúskej cezhraničnej spolupráce pre prioritu doprava a regionálna dostupnosť možnosť čerpať finančné prostriedky pre výstavbu mostov z eurofondov. Celkovo je dostupných 2,89 milióna eur. Čerpanie sa však vzťahuje nielen na most, ale aj na cyklomost v Devínskej Novej Vsi.

„Aj pri čerpaní uvedených peňazí z Európskeho fondu regionálneho rozvoja nepokryjú celkové náklady na výstavbu. Zvyšné bude potrebné zabezpečiť na národnej úrovni," vysvetlila Tyšlerová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 139
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 909
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 508
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 110
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 099
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 392
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 325
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 318
  1. Rado Surovka: Tanec inkvizítorov
  2. Daniel Bíro: Ladislav Lahoda zo spoločnosti CMA sa podelil o jeho skúsenosti z prieskumov podzemných priestorov. Na čo všetko si musíme dávať pozor?
  3. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  4. Štefan Šturdzík: Vykašlite sa na politiku a šašov okolo nej.
  5. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera
  6. Peter Martinkovič: Zažil som goraikō na Fujisane
  7. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 980
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 135
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 954
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 851
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 357
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 651
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 530
  8. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 7 847
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Diskusia z druhého panelu s názvom Kvalitná príprava – základ úspešného priebehu stavby.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


Vakcíny s obsahom hliníka sú bezpečné, tvrdí nová dánska štúdia.

Prihlasovanie je spustené do 17. októbra.


TASR
Dôkladná hygiena rúk je základnou prevenciou proti šíreniu vírusu žltačky A.

Hygienici hovoria aj o prevencii.


Čaká na vás lahodný tekvicový krém s karamelizovanými semiačkami.

Vysoký štandard, ktorý poznáte z dobrých reštaurácií, je bežný aj v reštauračných vozňoch Železničnej spoločnosti Slovensko.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu