TRNAVA. Pre agentúru SITA to uviedla Eva Pristašová z oddelenia komunikácie s verejnosťou Úradu Trnavského samosprávneho kraja. „Snahou župy je pokúsiť sa udržať ceny cestovného na súčasnej úrovni. V priebehu prvého štvrťroka 2010 budú analyzované dopady zavedenia mýta v prímestskej autobusovej doprave a následne zvážime ďalšie rozhodnutia týkajúce sa úpravy cestovného," spresnila Pristašová.
Dodala, že v súčasnosti bude musieť kraj zvýšené náklady spôsobené zavedením mýta zohľadniť vo svojom rozpočte a hľadať zdroje dofinancovania prímestskej dopravy. Okrem zavedenia mýta stúpli trnavským dopravcom náklady aj vzhľadom na zmeny v legislatíve a vznik nových povinností, akými sú napríklad povinnosť zimných pneumatík, kurzy pravidelného výcviku vodičov, častejšie prehliadky technického stavu vozidiel či obnova vozového parku. To má následný dopad na rozpočet kraja, ktorý má s dopravcami uzatvorené zmluvy.
Narastajú im náklady
„Samosprávne kraje nedostávajú žiadnu dotáciu zo štátneho rozpočtu a nateraz nie sú narastajúce náklady v prímestskej autobusovej doprave ani kompenzované zodpovedajúcim zvýšením výnosu dane z príjmov fyzických osôb," podotkla Pristašová. Ďalším súvisiacim problémom podľa nej je, že zavedenie mýtneho systému za spoplatnené úseky diaľnic, rýchlostných komunikácií a ciest I. triedy radikálne zvýši výdavky samosprávnych krajov na opravy a údržbu ciest II. a III. triedy. „Je reálny predpoklad presunu ťažkej nákladnej dopravy na tieto cesty, ktorých konštrukcia nie je dimenzovaná na takéto dopravné zaťaženie," povedala Pristašová.
Na území Trnavského kraja pôsobia traja autobusoví dopravcovia - Skand Skalica s.r.o., SAD Dunajská Streda a.s. a najväčším je SAD Trnava a.s. Autobusoví dopravcovia platia nižšie mýto ako nákladné automobily. Zľavy za používanie spoplatnených komunikácií pre autobusy predstavujú 40 %, 46 % a 67,6 % v závislosti od emisnej triedy, čiže veku autobusov.
Platia mýto
Autobusy, vrátane vozidiel na prepravu viac ako deviatich osôb spolu s vodičom, s hmotnosťou 3,5 tony až 12 ton na diaľniciach a rýchlocestách platia mýto vo výške 3, 5 a 6 centov za kilometer a nad 12 ton 6, 10 a 11 centov za kilometer. Na cestách prvej triedy platia za kilometer 2, 3 a 4 centy, resp. 4, 7 a 8 centov. Nákladné automobily na diaľniciach a rýchlocestách pri hmotnosti 3,5 tony až 12 ton platia 8,3, 8,6 a 9,3 centa a nad 12 ton s dvoma až piatimi nápravami 17,9 až 20,9 centa za kilometer. Na cestách prvej triedy platia 6,3 a 7 centov, resp. 13,6 až 15,6 centa.