Na palubnú jednotku sa na diaľnici z Čiech čaká štyri hodiny. Zahraniční vodiči tvrdia, že by mýto malo byť nižšie, aj to že naša vláda to spackala.
BRODSKÉ. Bývalý hraničný prechod na diaľnici D2 z Čiech do Bratislavy opäť ožil. Na svoju palubnú jednotku, ktorá zráta výšku mýta tu čaká asi stovka kamiónov z Čiech, Poľska, ale aj Rumunska, či Turecka. Tie, ktoré odídu nahradia hneď ďalší.
„Vodičom ukazujem kde majú parkovať. Často sa však stane, že ma nepočúvnu. Šéf to potom vidí cez kameru a príde mi vynadať," hovorí jeden z pomocníkov organizujúcich dopravu na parkovisku. Je ich asi 15, niektorí na kolieskových korčuliach, striedajú sa po 12 hodinách. „Najhoršie to tu je v noci a keď prídu napríklad Turci," dodáva muž a ukazuje kamiónu z Poľska aby odbočilo doprava. Jedno z parkovísk sa zaplnilo, kamión treba nasmerovať na ďalšie. Vodiči často zastavia priamo pred budovou bývalej colnice, kde teraz vydávajú palubné jednotky. Niektorí fajčia, iní sú nahnevaní. Nutné zastavenie odhadovali na tri až štyri hodiny.
Relax for drivers
„Nerozumiem prečo je to zariadenie také veľké, v Rakúsku je to polovičné," hovorí vodič z Poľska a ukazuje v ruke striebornú krabičku. Už na pohľad vyzerá oveľa modernejšie. Tam mu celá táto "prcedúra" trvala vraj asi 10 minút a päť minút opätovné načipovanie. „A hlavne tie vaše cesty sú teraz veľmi drahé. Budem asi chodiť cez Česko, na Slovensko len keď to inak nepôjde, ako tadeto cez Bratislavu," dodáva Poliak. Drahšie podľa neho už je len v Rakúsku. Lacnejšie je zasa vraj jazdiť po Taliansku, aj Francúzsku. Pridáva sa aj jeden jeho kolega, ďalší však mávne rukou. Diaľnice sú vraj nekresťansky drahé všade,
V bývalej budove colnice je deväť predajných miest. Vybavenie každého vraj oficiálne trvá 20 minút, vodiči však skôr hovoria o štyridsiatich. Muži z celej Európy postávajú v radách, časť z nich usilovne vypisuje množstvo tlačív. Na jednej zo stien v rohu svieti nápis Relax for drivers. Všade vidieť letáky ktoré nabádajú kúpiť si palubnú jednotku do konca roku 2009.
Opierka sa odtrhla, nevšíma si to nikto
Obsluha za prepážkami sa snaží, často však vyzerá bezradne. Pred jedným z okienok sa na zem zrútila časť opierky, o ktorú sa vodiči zapierali pri rozhovore z obsluhou. „Jeden sem prišiel, oprel sa a spadlo to," krčí ramenami vodič z Česka. Zrejme je tak zlomená už dlhšie.
Extrémna nervozita tu však nepanuje. Vodiči kamiónov sú zvyknutí čakať. „Však je to len raz. Keď boli hranice stáli sme dlhšie. Len aby tá krabička fungovala, včera som v českej televízii videl, že z tých zariadení vraj asi polovica nefunguje," hovorí ďalší z Čechov. „Dúfam, že ma potom nebudú policajti naháňať, že som niečo spôsobil ja aj keď to nebude moja vina," dodáva.
Názor majú zahraniční vodič aj na našich politikov. „Nerozumiem prečo to nerobila rovnaká firma ako v Rakúsku. Slovenská vláda to pekne spackala," hovorí ďalší vodič z Čiech. Okolo prechádzajú jeho známi s kartónovou škatuľou a tvária sa oveľa veselšie. „Ideme do Kosova, takže to ešte máme kus," hovoria.