TRNAVSKÝ KRAJ. Predvolebná kampaň oficiálne začína sedemnásť dní pred voľbami. Niektorí kandidáti však do jej začiatku nevydržali a snažia sa pútať voličov prostredníctvom bilbordov.
Bilbordy a citylighty jedného zo župných kandidátov a poslanca národnej rady Miroslava Jureňu (HZDS) pomaly zaplavujú Trnavský kraj. Voličom sa prihovára s vážnym výrazom tváre a s mottom Sme tu už viac ako tisíc rokov a sme stále tu. „Plagátmi s kaplnkou chcem všetkým pripomenúť, že práve tu v Trnavskom kraji sa začala rodiť naša história," vysvetľuje Jureňa, ktorý svojimi vlasteneckými bilbordmi minulý týždeň vyvolal rozruch.
Použil na nich oficiálny symbol župy bez jej súhlasu, čím porušil všeobecné záväzné nariadenie samosprávneho kraja. To sa nepáčilo anonymu, ktorý poslal sťažnosť na Úrad Trnavského samosprávneho kraja (TTSK). Jureňovi teraz hrozí sankcia až do výšky 16 597 eur (pol milióna korún).
Sporný erb
„Erby kedysi patrili zemanom. Ak by to bol erb zemana Tibora Mikuša, tak by som ho nikdy nepoužil. Ale je to erb, ktorý patrí všetkým občanom Trnavského kraja," reagoval. S kolegami v národnej rade sa vraj bude angažovať za to, aby sa takéto hlúpe nariadenia zmenili. Podľa hovorcu TTSK Ivana Krajčoviča zákaz používať erb platí aj pre súčasného župana Tibora Mikuša. Napriek tomu ho používa na webovej stránke svojej politickej strany Nová demokracia.
Jureňa sporné bilbordy do začiatku kampane nestiahne, ale prelepí. Okrem nich vsadil aj na vlastnú internetovú stránku. „Dal som veľký dôraz na jej prípravu," povedal. Koľko však Mikušov protikandidát minie na kampaň, ešte nevie. „Budem si ju hradiť z vlastných zdrojov. Presné číslo zatiaľ nepoznám, pretože stále vyhodnocujem niektoré ponuky z reklamných agentúr," dodáva.
Mikuš vsadí najviac
Hoci súčasný župan Tibor Mikuš je presvedčený, že za kandidátov by mala hovoriť ich dlhoročná práca a nie politická kampaň, preinvestuje v nej 20-tisíc eur (602 520 korún). „Všetko vlastné finančné prostriedky," povedal. Vlastnú kampaň si chce riadiť sám.
Nebudú chýbať bilbordy, ani letáky. „Za rozhodujúce však považujem osobný kontakt s ľuďmi, ale určite nielen v súvislosti s volebnou kampaňou," dodal Mikuš, ktorý minulú stredu pri spomienke na popraveného čáčovského richtára Martina Bartoňa zasadil s primátorom Senice Ľubomírom Parízkom (nezávislý) a primátorom Holíča Zdenkom Čambalom (ND) symbol vlastenectva - Hurbanovskú hrušku. Obaja primátori pritom kandidujú do krajského parlamentu a netaja sa sympatiami voči súčasnému županovi. „Stretnutia s občanmi, starostami obcí a primátormi miest považujem za základné východisko mojej dennodennej práce," odpovedal Mikuš na otázku, či sadenie vlasteneckej hrušky už nebolo súčasťou predvolebnej kampane.
Prekvapenie v kampani avizujú ďalší dvaja kandidáti na župana, krajskí poslanci Gabriel Pavelek (koalícia KDH-SDKÚ-DS) a Gábor Gál (MOST). „Pre mňa bude viac dôležitý osobný kontakt s ľuďmi, ako vyškieranie sa z nejakého bilbordu," tvrdí Pavelek, ktorý čaká na oficiálny začiatok kampane.
V rámci nej na lekára Paveleka čaká 40 výjazdov po regióne. „Moja kampaň bude finančne nenáročná. Všetci kandidáti za našu koalíciu si ju hradia sami. Osobne som do nej vsadil 7000 eur (210 882 korún)," povedal. Nevylúčil, že nejakými drobnými prispeje aj centrála KDH.
Najmenšiu čiastku 3000 eur (90 378) zatiaľ do predvolebnej kampane zatiaľ vložil posledný kandidát na župana, poslanec parlamentu a advokát Gábor Gál, ktorý kedysi obhajoval aj Hedvigu Malinovú. „Máme obmedzené možnosti. Aj táto kampaň bude siahať po hranicu, ako nám dovolí rozpočet. Sme mladá strana," povedal Gál, ktorého bilbordy sa už objavili v Galante, Piešťanoch i v Trnave. „V kampani však vsadím viac na letáky a inzeráty. Ešte máme jednu tajnú zbraň, ale to neprezradíme," dodal.
Všetko dôležité o krajských voľbách
- Najnovšie správy o voľbách a dopadoch pre slovenskú politiku na volby.sme.sk
- Kedy budú voľby? Stačí prísť s občianskym?
- Aké sú kompetencie krajov?
- Kto kandiduje v Trnavskom kraji?
- O akých peniazoch rozhodujú župy, koľko zaplatíte vy?
- Pošlite nám záber alebo video z kampane u vás, kto má najlepšie, najhoršie, najvtipnejšie bilbordy či letáky: citatelia@smeonline.sk a citatelia.sme.sk