SENICA.V mnohých dopravných spoločnostiach pre nedostatok dopytu po službách bežne vidieť odstavené vozidlá. Dopravná spoločnosť so sídlom v Senici, ktorá patrí medzi najväčšie vo svojom regióne, je tak ako iné firmy, ohrozená hospodárskou krízou. Pokles tržieb približne o dvadsať percent Zatiaľ si však dôsledky nepriaznivej situácie nevyžiadali znižovanie dopravných kapacít ako aj zamestnancov vo svojich radoch. „Každý náš zákazník zaznamenáva pokles vo výrobe, čím klesá aj počet požiadaviek na dopravu. Zhruba za posledný polrok nám tržby za dopravné služby klesli približne o dvadsať percent,“ uviedol Pavol Kosík, obchodný riaditeľ senickej nákladnej automobilovej dopravy. Ako ďalej povedal, spôsobené je to poklesom cien za dopravné služby a výkonov vozidiel (nižšia obrátkovosť). Snahou oslovovanienových zákazníkov „I napriek nepriaznivej situácii si chceme udržať kapacity, ktoré teraz máme, na takej úrovni, ako pred krízou. Riešiť sa to snažíme, samozrejme, získavaním nových zákazníkov, ktorým chceme poskytnúť naše dopravné služby na vysokej úrovni,“ povedal. V súčasnosti firma zamestnáva 220 zamestnancov. Vozový park obsahuje 140 vozidiel. Hlavné členenie dopravných služieb v spoločnosti je vnútroštátna a medzinárodná doprava, kde momentálne najviac vyvážajú do Francúzska, Nemecka, Veľkej Británie, Španielska a krajín Beneluxu. Najviac postihnutý je automobilový priemysel Medzinárodnú prepravu majú zabezpečenú vďaka najvýznamnejším zákazníkom. Hlavným atribútom vnútroštátnej dopravy je potravinárstvo. Najväčší pokles po dopravných službách spoločnosť zaznamenala v automobilovom priemysle, ktorý patrí medzi najviac postihnuté odvetvia v súčasnosti. Vminulosti nedostatkový, dnes prebytočný Práca vodiča nákladnej dopravy nie je ľahká. Väčšinu svojho života je mimo domova a trávi ho v kabíne svojho vozidla. V minulosti toto zamestnanie bolo nedostatkovou profesiou, dnes je problém nájsť voľné pracovné miesto. „V priemere dve – tri žiadosti o prácu dostávame denne, čo kedysi bolo približne do mesiaca. V minulosti sme sa snažili vyškoliť vlastných nových vodičov formou zácviku, získať vodičov zo zahraničia a súčasne bola vytvorená aj škola pre vodiča z povolania ako dvojročná nadstavba. Dnes toto všetko postupne stráca zmysel,“ hovorí Kosík. Jeden z problémov pre nákladnú dopravu je aj nulová podpora štátu. Podľa Kosíka ďalším úderom bude od budúceho roka plánované zavedenie spoplatnenia diaľnic a ciest prvej triedy. TOMÁŠBREHOVSKÝ