SENICA. Projekt vznikol v rámci cezhraničnej spolupráce Slovenska a Rakúska s názvom Interkulturálne vzdelávanie pre deti a dospelých. Zameraný je na vyučovanie nemeckého jazyka v materských školách až do júna 2012. Mesto Senica, ktoré má najviac skúseností s projektovým riadením, vystupuje ako hlavný cezhraničný partner. „Projekt vznikol oslovením jednotlivých obcí z pohraničného okolia. ,“ uviedla Vanda Homerová projektová koordinátorka. Oboznámeniesa s jazykom Predpokladom je oboznámiť deti s jazykom, v ktorom by sa mali zdokonaliť na základnej škole. „Práca lektoriek spočíva vo veľkej časti na ich kreativite. Hodiny sú zamerané najmä na výučbu formou piesní, hier s obrázkami., čím si deti môžu nemecký jazyk osvojiť ako druhý materinský,“ hovorí Ľubica Melišová projektová manažérka Mestského úradu v Senici. Výučba nemeckého jazyka v materských školách sa týka detí vo veku štyri až šesť rokov zaradených do strednej a najstaršej skupiny. Každá skupina má štyri hodiny do mesiaca. Deti sa s nemčinou oboznamujú v popoludňajších hodinách. V Senici sú do projektu zapojené všetky škôlky. Okrem toho mesto zastupuje aj deväť obcí v okrese, kde sa tento projekt taktiež realizuje. Zúčastnili sa aj iné mestá V rámci Senického okresu je v projekte zahrnutých šesť lektoriek. Hlavným vzdelávacím partnerom je pedagogická fakulta v Bratislave. Okrem mesta Senica sa projektu zúčastňujú aj mestá Trnava, Bratislava, Skalica, obec Záhorská Ves, a český enviropark Pomoravie. S prípravnými prácami sa začalo už vo februári. „Počas nich sa robilo výberové konanie na lektorky a zároveň im psychológ poradil čoho sa majú pri výučbe vystríhať,“ povedala Ľubica Melišová. Okrem žiadosti mesta Skalice, ktoré požiadalo o rakúsku lektorku, v ostatných mestách a obciach budú deti s nemčinou oboznamovať lektorky zo Slovenska. „Myslím si, že s deťmi by sa malo najskôr hovoriť v ich rodnom jazyku. Preto sme zvolili učiteľky hovoriace ich materinským jazykom“ informuje Ľubica Melišová. Projekt potešil riaditeľky materských škôl „Táto príležitosť bola z jednou foriem ako rozvíjať u detí v tomto veku komunikačné kompetencie iného jazyka. Zároveň sa oboznámia aj s inou kultúrou a zvykmi, ako poznali doteraz.,“ hovorí riaditeľka Materskej školy L.Novomeského v Senici Ivana Nosková. Vyučovanie detí je organizované na báze dobrovoľnosti. Riaditeľky materských škôl urobili aj prieskum u rodičov. „Ak dieťa nemá náladu, tohto procesu sa nemusí zúčastniť. O deti, ktoré sa do vyučovania nezapoja sa postará pedagogický zamestnanec,“ hovorí Ivana Nosková. (TB)