MALACKY. Centrum Malaciek by od tranzitnej dopravy pomohol odľahčiť len obchvat mesta. Samospráva deklaruje už dlhodobo snahu o realizáciu obchvatu financovaním z cudzích zdrojov. Ktorý z variantov obchvatu je v súčasnosti najreálnejší a mohol by byť hotový najskôr, spýtali sme sa Gabriely Rehákovej z oddelenia dopravy . „V Územnom pláne mesta z roku 2002 sú navrhnuté obchvaty s dvoma možnosťami riešenia: jedna hovorí o odklonení dopravy od Veľkých Levár poza dolný kostol cez Cestu mládeže. Druhý variant odkláňa dopravu od Veľkých Levár vytvorením okružnej križovatky cez zónu B Priemyselno – technologického parku Záhorie a pripojenie na diaľnicu. Cesta patrí štátu a spravuje ju Slovenská správa ciest.“ Vedúcej oddelenia dopravy a stavebného poriadku sme sa zároveň spýtali, aké kroky doposiaľ v tejto záležitosti mesto vykonalo. „Mesto zabezpečovalo zisťovanie vlastníkov pozemkov, uskutočnili sa aj rokovania o možnostiach financovania jednotlivých úsekov, no výstavbu v blízkej dobe nepredpokladáme.“ Príkladommôžebyť Skalica Samospráva Skalice si výstavbu obchvatu dokázala zabezpečiť v pomerne krátkom čase. Stavebné práce trvali vyše tri a pol roka. Okrem problémov s financovaním stavby mal byť vraj problém aj s výkupom a vyvlastnením pozemkov. Trasa preložky cesty II/426 bola v územnom pláne mesta Skalica zakomponovaná už v 80–tych rokoch. Na podnet a objednávku Mesta bola spracovaná koordinačná štúdia preložky s upresnením trasy. V roku 1996 ju zapracovali do územného plánu mesta ako verejnoprospešnú stavbu s poznámkou – nevyhnutné. Na základe niekoľkoročného intenzívneho tlaku predstaviteľov mesta (od roku 1993) s odvolaním sa najmä na nevhodnosť trasy cez úzke ulice pamiatkovej zóny a centra mesta, majiteľ cesty – Slovenská správa ciest zaradila prípravu preložky do svojho plánu. Územné rozhodnutie malo mesto vo februári 1998, proces vydávania stavebných povolení trval od roku 2001 do roku 2003. Stavať sa začalo vo februári 2003, v decembri 2004 už malo mesto povolenie na predčasné užívanie časti stavby. V októbri 2006 dostali platné kolaudačné rozhodnutie a 4,4 km dlhú cestnú komunikáciu uviedli do prevádzky.(MB)