Na traumatologicko-ortopedickej klinike Trnavskej fakultnej nemocnice majú skúsenosti s najrôznejšími poraneniami, ktoré spôsobil pád z bicykla či kolízia cyklistu s autom. Aj o nich porozpráva primár MUDr. Peter Urban. Aké sú obvyklé zranenia cyklistov? - Býva to najmä otras a poranenie mozgu, tržné rany na hlave, praskliny lebky, vnútrolebečné krvácanie, ale aj poranenia a zlomeniny krčnej chrbtice. Okrem spomínaných sú časté aj pridružené povrchové poranenia kože a zlomeniny končatín. Horšie je, keď cyklistu zrazí alebo zachytí auto. To sa stáva často starším ľuďom, ktorí sa zo závažnejších zranení liečia dlhšie. Mali sme aj poranenia hrudníka, keď sa cyklista doslova nabodol na kovovú tyč, alebo zlomeniny panvy. Kto sú vaši najčastejší pacienti? - Zranenia a nehody sa nevyhýbajú žiadnej vekovej skupine. Mávame veľa úrazov u malých detí, najmä v lete. Tie sú spôsobené väčšinou pádom z bicykla. Veľa je však aj dôchodcov, ktorí napriek svojmu veku stále jazdia. Aj teraz máme na oddelení 85-ročnú pani, ktorá mala poranenú hlavu aj zlomenú stehennú kosť. Našťastie sa z toho však už celkom dobre pozbierala. Aké následkymôžemaťpád z bicykla? Dokáže im prilba predísť alebo ich zmierniť? - Následky súvisia s poranením, ktoré človek utŕžil. Tým najhorším a najzávažnejším je smrť, človek môže čiastočne alebo úplne ochrnúť alebo upadnúť do kómy. Prilba jednoznačne dokáže následky zmierniť, v niektorých prípadoch môže aj zachrániť život. Je to mechanická bariéra, ktorá náraz stlmí a tým ochráni mozog i lebku. Jednoduchým príkladom jej fungovania je pokus s melónom. Ak ho pustíte na betón len tak, rozbije sa. Ak ho však vložíte do prilby, má šancu zostať celý. Komuz cyklistov by ste prilbu odporúčali najviac? - Určite deťom a športovcom, ktorí sa cyklistike venujú aktívne a najazdia veľa kilometrov. Ja sám jazdím na bicykli veľa a prilbu som si už v obchode aj obzeral. Keď budú mať moje číslo, tak si ju aj kúpim. (smiech) LENKAŠTEPÁNEKOVÁ
Vybrané zmeny v zákone
- Vodič nesmie používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky, vyhadzovať z vozidla predmety a obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode - Povinné sú reflexné vesty v obci aj mimo obce, ak sa vodič alebo člen posádky zdržiava na vozovke mimo vozidla počas núdzového státia. Bezpečnostný odev nesmie byť zameniteľný s ozbrojenými silami. - Vodiči vozidiel nad 3,5 tony sú povinní pustiť pred seba kolónu vozidiel, ktorú vytvorili pomalšou jazdou do svahu. Ak si to situácia vyžaduje, sú povinní odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel. - Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h. Mimo obce najviac 90 km/h a mimo obce na diaľnici alebo po rýchlostnej ceste 130 km/h, ak nie je dopravnou značkou dovolená vyššia rýchlosť. - Motorové vozidlo musí mať rozsvietené stretávacie svetlá celý deň. - Pri zastavení alebo státí na chodníku musí zostať aspoň 1,5mzo šírky chodníka, pokiaľ dopravnou značnou nie je stanovené inak.