Okrem zmien týkajúcich sa maximálnej povolenej rýchlosti, používania reflexných viest, či parkovania na chodníku, sa mnohých Trnavčanov dotkne nariadenie o nosení cyklistických prilieb. Bicykel ľudia v meste i na okolí využívajú nielen na športovanie, ale predovšetkým ako dopravný prostriedok. Od 1. februára už musia všetci cyklisti mimo obce nosiť ochrannú prilbu, deti do 15 rokov aj v obci. Cyklistom bez prilieb hrozia pokuty Cyklistovi bez ochrannej prilby môže mimo obce uložiť pokutu štátna polícia. „Výška sankcie sa pohybuje do 60 eur, u mladistvých je to polovica,“ uviedla krajská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová. V minulom roku zahynulo na cestách v kraji šesť cyklistov, jedenásti sa zranili ťažko a 47 ľahko. Alkohol namerali policajti takmer dvadsiatke cyklistov, čo však zrejme nie je konečné číslo, keďže všetky vyšetrovania ešte nie sú ukončené. V štatistike nie sú zahrnuté úrazy, ktoré sa stali mimo ciest alebo ku ktorým nebola privolaná polícia. Počet zranených cyklistov tak teda v skutočnosti môže byť oveľa vyšší. Reakcie nazmenuzákona sú rôzne Ľudia majú na zmenu v zákone rôzne názory, väčšina z nich s prilbami súhlasí, ale sami sa s ich používaním zatiaľ nestotožnili. „Podľa môjho osobného názoru je to trošku pritiahnuté za vlasy, že prilby budú musieť nosiť aj staré babky. Mimo obce si to neviem predstaviť,“ povedal aj náčelník Mestskej polície v Trnave Igor Keleši. Zákon však podľa neho ctiť treba. Prilby v meste však jeho ľudia kontrolovať budú, ich nosenie je v zahraničí bežné. Prilba je jednorazová záležitosť Nosenie prilby môže podľa lekárov znížiť riziko smrteľného úrazu alebo aspoň zmierniť následky tvrdého pádu. Prilba je mechanická bariéra, ktorá chráni lebku a mozog, ale musí byť správne upevnená. Ak na hlave nesedí, môže zranenia ešte zhoršiť. „Pri prvom nasadení na hlavu nesmie prilba nikde tlačiť a musí byť ľahká. Remienok treba mať zapnutý s vôľou maximálne na jeden prst, aby sa prilba pri páde nezošmykla dozadu, lebo môže zlomiť väz,“ povedal Peter Katona, mechanik bicyklov a predavač v jednom z cykloobchodov. Podľa neho je dôležité po každom páde prilbu vymeniť, aj keď nevyzerá poškodená. „Prilba je jednorazová záležitosť. Akonáhle na ňu spadnete, už nikdy nebude mať také ochranné vlastnosti ako na začiatku,“ vysvetlil. Nakupujú aj dôchodcovia Ľudia sa podľa predajcov na nový zákon už pripravujú a dopyt po prilbách sa zvýšil. Najčastejšie sa vraj pýtajú na cenu a farbu. Nakupovať v poslednom čase chodia aj dôchodcovia, ktorí si berú základné prilby v cene okolo 20 eur. Prilby pre deti sa dajú kúpiť asi za 17 eur, profesionálni cyklisti do ochrany hlavy neváhajú investovať aj viac ako 600 eur. Typ prilby by si mali ľudia vyberať podľa toho, či jazdia cestnú, horskú, alebo free-ride cyklistiku. Prilby na cestnú cyklistiku majú špeciálne sieťky proti hmyzu, aby cyklistovi počas jazdy nevletela pod prilbu napríklad osa. Horskí cyklisti ocenia na prilbe šilt proti slnku a extrémisti prilby, ktoré chránia aj čeľusť a podobajú sa tým motorkárskym. Vyhovieť vedia v obchodoch aj ženám.Prilby sa vyrábajú v najrôznejších farbách a vzoroch, takže nie je problém si ju zladiť aj k odevu. LENKAŠTEPÁNEKOVÁ