Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
S REKLAMÁCIOU TOVARU NIE VŽDY POCHODÍTE

REKLAMÁCIÁM VÝROBKOV V OBCHODOCH SA PREDAVAČI VYHÝBAJÚ

l Pred Vianocami si kúpil korčule a na ľade zistil, že sú krivo ušité. Mal ich sotva dve minúty na nohách, no s výmenou v obchode sa zdráhali. Aké sú práva a povinnosti predajcov pri reklamovaní, respektíve vrátení tovaru? Dodržiavajú sa zákonom sta

„Za kvalitu predávaného tovaru zodpovedá predávajúci a ten aj rozhoduje o reklamácii. Musí však dodržať všetky legislatívou stanovené ustanovenia – Občianskeho zákonníka ako aj Zákona o ochrane spotrebiteľa,“ povedala Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Povinnosťou predávajúceho pri uplatnení reklamácie je ju prijať, zaevidovať, vydať potvrdenie o prijatí reklamácie, rozhodnúť o jej vybavení a vybaviť ju najneskôr do 30 dní. Prípady sa posudzujú individuálne „Predavač je povinný poučiť spotrebiteľa aj o tom, že reklamácia sa môže vybaviť opravou, výmenou, poskytnutím zľavy alebo vrátením peňazí,“ dodala Krkošová. Reklamácia sa môže vybaviť aj zamietnutím, ale v tom prípade musí predávajúci predložiť odborný posudok od autorizovanej, akreditovanej osoby, súdneho znalca alebo určenej osoby, oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv, že nejde o výrobnú chybu. „Iný postup je, keď sa uplatňuje reklamácia do 12 mesiacov odo dňa kúpy a iný po 12 mesiacoch odo dňa kúpy. Každý prípad sa posudzuje individuálne,“ uzavrela. Nakorčule čaká už niekoľko týždňov Igor si kúpil korčule v istom obchode so športovými potrebami. Vyskúšal si ich, všetko mu sedelo a poobede toho istého dňa ich šiel otestovať na klzisko. Ako ich doťahoval, zrazu sa niečo povolilo. „Umelá klipsňa mi zrazu ostala v ruke. Neodtrhol som ju však násilím. Z materiálu bolo evidentné, že bol chybný. Na druhý deň som ich hneď odniesol späť do obchodu,“ prezradil Igor. Neochotná predavačka sa ho najskôr snažila presvedčiť, že k poškodeniu došlo jeho vlastným zavinením, neskôr začala vypisovať reklamáciu, no Igor požadoval výmenu. Korčule mal sotva dve minúty na nohách. Nazápade si vraj zákazníkov viac vážia Dal si preto zavolať jej vedúceho, respektíve majiteľa obchodu. „Ten sa na korčule pozrel a videl, že ide o výrobnú chybu a hneď mi ich vymenil. Na druhý deň som šiel znova na klzisko,“ tvrdí Igor. Keď si však vymenené korčule obul, zistil, že jednou nohou na ľade čaptá. Vyzul ich a zistil, že sú krivo ušité. „V obchode som si korčule skúšal. Veľkosťou mi sedeli. To, že sú zle ušité, sa dalo zistiť iba priamo na ľade,“ dodal. S korčuľami sa opäť vrátil do obchodu. Nemali však jeho číslo, tak ich vraj musia objednať. „Zima v plnom prúde, a ja stále čakám na korčule, v ktorých by sa dalo korčuľovať,“ skonštatoval. Úplne inak sa vraj k zákazníkovi správajú na západe. „Pracoval som asi rok vo Veľkej Británii v obchode. Tam si problémy s reklamáciou nerobia a hneď poškodený tovar vymieňajú. Stačí uviesť, že daný výrobok nesplnil ich očakávania. Mám pocit, že tam si zákazníka asi viac vážia,“ uzavrel. SOI do prípadných sporov nevstupuje, rieši ich súd „Ak sa odtrhla klipsňa, môže to byť chyba nekvalitného výrobku alebo aj príčina násilného odtrhnutia. SOI to neposudzuje, nevstupuje do reklamačného konania. Dozor vykonáva len z hľadiska verejného práva, tak, ako má v zákonných oprávneniach. Nikto tretí nemá oprávnenie zasahovať do prípadných sporov medzi kupujúcim a predávajúcim či riešiť vzniknutú situáciu. Posúdiť ju môže len súdny znalec, autorizovaná, akreditovaná osoba alebo určené osoby oprávnené výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Ak sa kupujúci s predávajúcim nedohodnú, rozhodnúť môže len nezávislý súd,“ tvrdí Krkošová. Predavači sa snažia reklamáciám vyhnúť S vrátením, respektíve reklamovaním tovaru, mali problémy už viacerí. „Kúpila som dcére rifle, ktoré si na druhý deň obliekla do školy. Keď prišla domov, rifle mala na zadku roztrhnuté. Pracujem v obchode s textilom, tak dobre viem, čo je roztrhnuté mechanicky a čo je únava materiálu,“ tvrdí Patrícia Mesingová. Zjavne šlo o kazovú riflovinu. Zaniesla ich teda na reklamáciu do predajne, kde jej povedali, že to je mechanicky poškodené a reklamáciu po 30 dňoch neuznali. „Poslala som teda ďalšiu reklamáciu, ale už priamo do Bratislavy, kde firma sídlila. Odtiaľ mi poslali veľmi slušný list, že reklamáciu opäť neuznali. Až keď som im pohrozila, že to budem riešiť cez SOI, ľady sa zrazu pohli,“ uviedla. Do troch dní volali, že jej vrátia peniaze. Reklamácia je spotrebiteľmi aj často zneužívaná Nie všetci zákazníci majú so zakúpeným tovarom skutočné problémy. Existujú prípady, kedy reklamáciu využívajú na to, aby opäť získali nový výrobok. „Samozrejme, že to niektorí ľudia robia, najmä študenti. Kúpia si tenisky, čo považujú za svoju vstupnú investíciu, a potom ich tu točia. Po roku prinesú vynosené tenisky, ktoré chcú reklamovať. Ľudia skúšajú hocičo,“ prezradila Eva (28), predavačka v športovom obchode. A niektorí starší zákazníci sú vraj pri vybavovaní reklamácie často až vulgárni. Predavači tiež vedia svoje. Krkošová hovorí, že najčastejších omylov sa spotrebitelia dopúšťajú, ak nemajú doklad o kúpe, respektíve záručný list, tovar naďalej používajú aj keď je chybný, neuplatnia reklamáciu ihneď po zistení chyby na výrobku, tovar si pred kúpou dobre neprezrú a nedajú si ho ani vyskúšať a predviesť, neoboznámia sa s podmienkami uplatnenia reklamácie a zamieňajú si pojmy, kedy tovar možno vrátiť a kedy možno reklamovať. Právo stojí tak na strane obchodníkov ako aj na strane spotrebiteľov. Je len na nich ako ho využijú alebo zneužijú. Reklamovanie tovaru je právne upravené, ale podstatná je jeho realizácia v praxi. A práve tu by si mali obe strany uvedomiť, že vzájomnou dohodou sa dá dosiahnuť oveľa viac. (PB)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  2. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  3. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Budovanie zelenej značky
  8. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  9. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 582
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 166
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 509
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 796
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 406
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 141
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 523
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 423
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 264
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ilustračné foto

Môžu tak urobiť nielen cez registračný formulár, ale aj cez infolinku rezortu zdravotníctva.

2 h
Ilustračné foto.

Na úseku Trnava - Bratislava-Nové Mesto nebude premávať 27 osobných vlakov.

3 h
Ilustračné foto

V súvislosti so septembrovým zásahom na Okresnom dopravnom inšpektoráte (ODI) v Malackách vedie policajná inšpekcia trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania trestného činu.

4 h
Ilustračné foto.

Svoj premiérový zásah v drese trenčianskeho áčka si pripísal Lucas Demitra.

5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

8 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

25. jan

Už ste čítali?