Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
S REKLAMÁCIOU TOVARU NIE VŽDY POCHODÍTE

REKLAMÁCIÁM VÝROBKOV V OBCHODOCH SA PREDAVAČI VYHÝBAJÚ

l Pred Vianocami si kúpil korčule a na ľade zistil, že sú krivo ušité. Mal ich sotva dve minúty na nohách, no s výmenou v obchode sa zdráhali. Aké sú práva a povinnosti predajcov pri reklamovaní, respektíve vrátení tovaru? Dodržiavajú sa zákonom sta

„Za kvalitu predávaného tovaru zodpovedá predávajúci a ten aj rozhoduje o reklamácii. Musí však dodržať všetky legislatívou stanovené ustanovenia – Občianskeho zákonníka ako aj Zákona o ochrane spotrebiteľa,“ povedala Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Povinnosťou predávajúceho pri uplatnení reklamácie je ju prijať, zaevidovať, vydať potvrdenie o prijatí reklamácie, rozhodnúť o jej vybavení a vybaviť ju najneskôr do 30 dní. Prípady sa posudzujú individuálne „Predavač je povinný poučiť spotrebiteľa aj o tom, že reklamácia sa môže vybaviť opravou, výmenou, poskytnutím zľavy alebo vrátením peňazí,“ dodala Krkošová. Reklamácia sa môže vybaviť aj zamietnutím, ale v tom prípade musí predávajúci predložiť odborný posudok od autorizovanej, akreditovanej osoby, súdneho znalca alebo určenej osoby, oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv, že nejde o výrobnú chybu. „Iný postup je, keď sa uplatňuje reklamácia do 12 mesiacov odo dňa kúpy a iný po 12 mesiacoch odo dňa kúpy. Každý prípad sa posudzuje individuálne,“ uzavrela. Nakorčule čaká už niekoľko týždňov Igor si kúpil korčule v istom obchode so športovými potrebami. Vyskúšal si ich, všetko mu sedelo a poobede toho istého dňa ich šiel otestovať na klzisko. Ako ich doťahoval, zrazu sa niečo povolilo. „Umelá klipsňa mi zrazu ostala v ruke. Neodtrhol som ju však násilím. Z materiálu bolo evidentné, že bol chybný. Na druhý deň som ich hneď odniesol späť do obchodu,“ prezradil Igor. Neochotná predavačka sa ho najskôr snažila presvedčiť, že k poškodeniu došlo jeho vlastným zavinením, neskôr začala vypisovať reklamáciu, no Igor požadoval výmenu. Korčule mal sotva dve minúty na nohách. Nazápade si vraj zákazníkov viac vážia Dal si preto zavolať jej vedúceho, respektíve majiteľa obchodu. „Ten sa na korčule pozrel a videl, že ide o výrobnú chybu a hneď mi ich vymenil. Na druhý deň som šiel znova na klzisko,“ tvrdí Igor. Keď si však vymenené korčule obul, zistil, že jednou nohou na ľade čaptá. Vyzul ich a zistil, že sú krivo ušité. „V obchode som si korčule skúšal. Veľkosťou mi sedeli. To, že sú zle ušité, sa dalo zistiť iba priamo na ľade,“ dodal. S korčuľami sa opäť vrátil do obchodu. Nemali však jeho číslo, tak ich vraj musia objednať. „Zima v plnom prúde, a ja stále čakám na korčule, v ktorých by sa dalo korčuľovať,“ skonštatoval. Úplne inak sa vraj k zákazníkovi správajú na západe. „Pracoval som asi rok vo Veľkej Británii v obchode. Tam si problémy s reklamáciou nerobia a hneď poškodený tovar vymieňajú. Stačí uviesť, že daný výrobok nesplnil ich očakávania. Mám pocit, že tam si zákazníka asi viac vážia,“ uzavrel. SOI do prípadných sporov nevstupuje, rieši ich súd „Ak sa odtrhla klipsňa, môže to byť chyba nekvalitného výrobku alebo aj príčina násilného odtrhnutia. SOI to neposudzuje, nevstupuje do reklamačného konania. Dozor vykonáva len z hľadiska verejného práva, tak, ako má v zákonných oprávneniach. Nikto tretí nemá oprávnenie zasahovať do prípadných sporov medzi kupujúcim a predávajúcim či riešiť vzniknutú situáciu. Posúdiť ju môže len súdny znalec, autorizovaná, akreditovaná osoba alebo určené osoby oprávnené výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Ak sa kupujúci s predávajúcim nedohodnú, rozhodnúť môže len nezávislý súd,“ tvrdí Krkošová. Predavači sa snažia reklamáciám vyhnúť S vrátením, respektíve reklamovaním tovaru, mali problémy už viacerí. „Kúpila som dcére rifle, ktoré si na druhý deň obliekla do školy. Keď prišla domov, rifle mala na zadku roztrhnuté. Pracujem v obchode s textilom, tak dobre viem, čo je roztrhnuté mechanicky a čo je únava materiálu,“ tvrdí Patrícia Mesingová. Zjavne šlo o kazovú riflovinu. Zaniesla ich teda na reklamáciu do predajne, kde jej povedali, že to je mechanicky poškodené a reklamáciu po 30 dňoch neuznali. „Poslala som teda ďalšiu reklamáciu, ale už priamo do Bratislavy, kde firma sídlila. Odtiaľ mi poslali veľmi slušný list, že reklamáciu opäť neuznali. Až keď som im pohrozila, že to budem riešiť cez SOI, ľady sa zrazu pohli,“ uviedla. Do troch dní volali, že jej vrátia peniaze. Reklamácia je spotrebiteľmi aj často zneužívaná Nie všetci zákazníci majú so zakúpeným tovarom skutočné problémy. Existujú prípady, kedy reklamáciu využívajú na to, aby opäť získali nový výrobok. „Samozrejme, že to niektorí ľudia robia, najmä študenti. Kúpia si tenisky, čo považujú za svoju vstupnú investíciu, a potom ich tu točia. Po roku prinesú vynosené tenisky, ktoré chcú reklamovať. Ľudia skúšajú hocičo,“ prezradila Eva (28), predavačka v športovom obchode. A niektorí starší zákazníci sú vraj pri vybavovaní reklamácie často až vulgárni. Predavači tiež vedia svoje. Krkošová hovorí, že najčastejších omylov sa spotrebitelia dopúšťajú, ak nemajú doklad o kúpe, respektíve záručný list, tovar naďalej používajú aj keď je chybný, neuplatnia reklamáciu ihneď po zistení chyby na výrobku, tovar si pred kúpou dobre neprezrú a nedajú si ho ani vyskúšať a predviesť, neoboznámia sa s podmienkami uplatnenia reklamácie a zamieňajú si pojmy, kedy tovar možno vrátiť a kedy možno reklamovať. Právo stojí tak na strane obchodníkov ako aj na strane spotrebiteľov. Je len na nich ako ho využijú alebo zneužijú. Reklamovanie tovaru je právne upravené, ale podstatná je jeho realizácia v praxi. A práve tu by si mali obe strany uvedomiť, že vzájomnou dohodou sa dá dosiahnuť oveľa viac. (PB)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 840
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 863
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 147
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 856
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 855
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 666
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 755
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 125
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Mestá žiadajú pokyny od štátu k celoplošnému testovaniu

Únia miest sa obáva, že bez jasných pravidiel operáciu nezvládnu.

Ilustračný obrázok

Do kádra sa im vrátilo viacero hráčov po zranení

V Sobotišti zapracovávajú do kádra aj šikovných dorastencov.

Momentka zo zápasu Hlboké - Sobotište.

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Ilustračné fotky

Namiesto zaplatenia porezal taxikára na krku a zobral mu auto

Mladík z Malaciek čelí obvineniam z ublíženia na zdraví v štádiu pokusu a neoprávneného používania cudzieho motorového vozidla.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?