Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

REKLAMÁCIÁM VÝROBKOV V OBCHODOCH SA PREDAVAČI VYHÝBAJÚ

l Pred Vianocami si kúpil korčule a na ľade zistil, že sú krivo ušité. Mal ich sotva dve minúty na nohách, no s výmenou v obchode sa zdráhali. Aké sú práva a povinnosti predajcov pri reklamovaní, respektíve vrátení tovaru? Dodržiavajú sa zákonom sta

„Za kvalitu predávaného tovaru zodpovedá predávajúci a ten aj rozhoduje o reklamácii. Musí však dodržať všetky legislatívou stanovené ustanovenia – Občianskeho zákonníka ako aj Zákona o ochrane spotrebiteľa,“ povedala Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Povinnosťou predávajúceho pri uplatnení reklamácie je ju prijať, zaevidovať, vydať potvrdenie o prijatí reklamácie, rozhodnúť o jej vybavení a vybaviť ju najneskôr do 30 dní. Prípady sa posudzujú individuálne „Predavač je povinný poučiť spotrebiteľa aj o tom, že reklamácia sa môže vybaviť opravou, výmenou, poskytnutím zľavy alebo vrátením peňazí,“ dodala Krkošová. Reklamácia sa môže vybaviť aj zamietnutím, ale v tom prípade musí predávajúci predložiť odborný posudok od autorizovanej, akreditovanej osoby, súdneho znalca alebo určenej osoby, oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv, že nejde o výrobnú chybu. „Iný postup je, keď sa uplatňuje reklamácia do 12 mesiacov odo dňa kúpy a iný po 12 mesiacoch odo dňa kúpy. Každý prípad sa posudzuje individuálne,“ uzavrela. Nakorčule čaká už niekoľko týždňov Igor si kúpil korčule v istom obchode so športovými potrebami. Vyskúšal si ich, všetko mu sedelo a poobede toho istého dňa ich šiel otestovať na klzisko. Ako ich doťahoval, zrazu sa niečo povolilo. „Umelá klipsňa mi zrazu ostala v ruke. Neodtrhol som ju však násilím. Z materiálu bolo evidentné, že bol chybný. Na druhý deň som ich hneď odniesol späť do obchodu,“ prezradil Igor. Neochotná predavačka sa ho najskôr snažila presvedčiť, že k poškodeniu došlo jeho vlastným zavinením, neskôr začala vypisovať reklamáciu, no Igor požadoval výmenu. Korčule mal sotva dve minúty na nohách. Nazápade si vraj zákazníkov viac vážia Dal si preto zavolať jej vedúceho, respektíve majiteľa obchodu. „Ten sa na korčule pozrel a videl, že ide o výrobnú chybu a hneď mi ich vymenil. Na druhý deň som šiel znova na klzisko,“ tvrdí Igor. Keď si však vymenené korčule obul, zistil, že jednou nohou na ľade čaptá. Vyzul ich a zistil, že sú krivo ušité. „V obchode som si korčule skúšal. Veľkosťou mi sedeli. To, že sú zle ušité, sa dalo zistiť iba priamo na ľade,“ dodal. S korčuľami sa opäť vrátil do obchodu. Nemali však jeho číslo, tak ich vraj musia objednať. „Zima v plnom prúde, a ja stále čakám na korčule, v ktorých by sa dalo korčuľovať,“ skonštatoval. Úplne inak sa vraj k zákazníkovi správajú na západe. „Pracoval som asi rok vo Veľkej Británii v obchode. Tam si problémy s reklamáciou nerobia a hneď poškodený tovar vymieňajú. Stačí uviesť, že daný výrobok nesplnil ich očakávania. Mám pocit, že tam si zákazníka asi viac vážia,“ uzavrel. SOI do prípadných sporov nevstupuje, rieši ich súd „Ak sa odtrhla klipsňa, môže to byť chyba nekvalitného výrobku alebo aj príčina násilného odtrhnutia. SOI to neposudzuje, nevstupuje do reklamačného konania. Dozor vykonáva len z hľadiska verejného práva, tak, ako má v zákonných oprávneniach. Nikto tretí nemá oprávnenie zasahovať do prípadných sporov medzi kupujúcim a predávajúcim či riešiť vzniknutú situáciu. Posúdiť ju môže len súdny znalec, autorizovaná, akreditovaná osoba alebo určené osoby oprávnené výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Ak sa kupujúci s predávajúcim nedohodnú, rozhodnúť môže len nezávislý súd,“ tvrdí Krkošová. Predavači sa snažia reklamáciám vyhnúť S vrátením, respektíve reklamovaním tovaru, mali problémy už viacerí. „Kúpila som dcére rifle, ktoré si na druhý deň obliekla do školy. Keď prišla domov, rifle mala na zadku roztrhnuté. Pracujem v obchode s textilom, tak dobre viem, čo je roztrhnuté mechanicky a čo je únava materiálu,“ tvrdí Patrícia Mesingová. Zjavne šlo o kazovú riflovinu. Zaniesla ich teda na reklamáciu do predajne, kde jej povedali, že to je mechanicky poškodené a reklamáciu po 30 dňoch neuznali. „Poslala som teda ďalšiu reklamáciu, ale už priamo do Bratislavy, kde firma sídlila. Odtiaľ mi poslali veľmi slušný list, že reklamáciu opäť neuznali. Až keď som im pohrozila, že to budem riešiť cez SOI, ľady sa zrazu pohli,“ uviedla. Do troch dní volali, že jej vrátia peniaze. Reklamácia je spotrebiteľmi aj často zneužívaná Nie všetci zákazníci majú so zakúpeným tovarom skutočné problémy. Existujú prípady, kedy reklamáciu využívajú na to, aby opäť získali nový výrobok. „Samozrejme, že to niektorí ľudia robia, najmä študenti. Kúpia si tenisky, čo považujú za svoju vstupnú investíciu, a potom ich tu točia. Po roku prinesú vynosené tenisky, ktoré chcú reklamovať. Ľudia skúšajú hocičo,“ prezradila Eva (28), predavačka v športovom obchode. A niektorí starší zákazníci sú vraj pri vybavovaní reklamácie často až vulgárni. Predavači tiež vedia svoje. Krkošová hovorí, že najčastejších omylov sa spotrebitelia dopúšťajú, ak nemajú doklad o kúpe, respektíve záručný list, tovar naďalej používajú aj keď je chybný, neuplatnia reklamáciu ihneď po zistení chyby na výrobku, tovar si pred kúpou dobre neprezrú a nedajú si ho ani vyskúšať a predviesť, neoboznámia sa s podmienkami uplatnenia reklamácie a zamieňajú si pojmy, kedy tovar možno vrátiť a kedy možno reklamovať. Právo stojí tak na strane obchodníkov ako aj na strane spotrebiteľov. Je len na nich ako ho využijú alebo zneužijú. Reklamovanie tovaru je právne upravené, ale podstatná je jeho realizácia v praxi. A práve tu by si mali obe strany uvedomiť, že vzájomnou dohodou sa dá dosiahnuť oveľa viac. (PB)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 6 061
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 427
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 387
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 946
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 857
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 682
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 452
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 316

Blogy SME

  1. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  5. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  7. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  8. Ľuboš Vodička: Park a iné zaujímavosti v rakúskom Laxenburgu pri Viedni
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 608
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 954
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 904
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 881
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 589
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 419
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Samko Smaženka je napriek všetkým jeho diagnózam veľmi usmievavý.

Rodina chlapca s vážnymi diagnózami zvláda neľahkú situáciu najmä vďaka dobrodincom.


15m

V tomto roku budú opäť občanom mesta Senica k dispozícii služby bezplatnej právnej poradne, ktorú zastrešuje mesto.


TASR 2 h
Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


2 h

Uverejnite v MY Týždenníku pre Záhorie vašu valentínku a potešte tým svoju polovičku.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vírus pre zviera znamená istú smrť. Účinná terapia ani vakcína zatiaľ neexistujú.


24. jan

Páchatelia rozprávali po poľsky.


19 h

Poškodením majetku a krádežou peňazí vznikla majiteľom celková škoda viac ako 3 000 eur.


25. jan

Skúšajú poistné ventily na vypustenie pary.


24. jan

Blogy SME

  1. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  5. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  7. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  8. Ľuboš Vodička: Park a iné zaujímavosti v rakúskom Laxenburgu pri Viedni
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 608
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 954
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 904
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 881
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 589
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 419
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu