Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián
S REKLAMÁCIOU TOVARU NIE VŽDY POCHODÍTE

REKLAMÁCIÁM VÝROBKOV V OBCHODOCH SA PREDAVAČI VYHÝBAJÚ

l Pred Vianocami si kúpil korčule a na ľade zistil, že sú krivo ušité. Mal ich sotva dve minúty na nohách, no s výmenou v obchode sa zdráhali. Aké sú práva a povinnosti predajcov pri reklamovaní, respektíve vrátení tovaru? Dodržiavajú sa zákonom sta

„Za kvalitu predávaného tovaru zodpovedá predávajúci a ten aj rozhoduje o reklamácii. Musí však dodržať všetky legislatívou stanovené ustanovenia – Občianskeho zákonníka ako aj Zákona o ochrane spotrebiteľa,“ povedala Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Povinnosťou predávajúceho pri uplatnení reklamácie je ju prijať, zaevidovať, vydať potvrdenie o prijatí reklamácie, rozhodnúť o jej vybavení a vybaviť ju najneskôr do 30 dní. Prípady sa posudzujú individuálne „Predavač je povinný poučiť spotrebiteľa aj o tom, že reklamácia sa môže vybaviť opravou, výmenou, poskytnutím zľavy alebo vrátením peňazí,“ dodala Krkošová. Reklamácia sa môže vybaviť aj zamietnutím, ale v tom prípade musí predávajúci predložiť odborný posudok od autorizovanej, akreditovanej osoby, súdneho znalca alebo určenej osoby, oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv, že nejde o výrobnú chybu. „Iný postup je, keď sa uplatňuje reklamácia do 12 mesiacov odo dňa kúpy a iný po 12 mesiacoch odo dňa kúpy. Každý prípad sa posudzuje individuálne,“ uzavrela. Nakorčule čaká už niekoľko týždňov Igor si kúpil korčule v istom obchode so športovými potrebami. Vyskúšal si ich, všetko mu sedelo a poobede toho istého dňa ich šiel otestovať na klzisko. Ako ich doťahoval, zrazu sa niečo povolilo. „Umelá klipsňa mi zrazu ostala v ruke. Neodtrhol som ju však násilím. Z materiálu bolo evidentné, že bol chybný. Na druhý deň som ich hneď odniesol späť do obchodu,“ prezradil Igor. Neochotná predavačka sa ho najskôr snažila presvedčiť, že k poškodeniu došlo jeho vlastným zavinením, neskôr začala vypisovať reklamáciu, no Igor požadoval výmenu. Korčule mal sotva dve minúty na nohách. Nazápade si vraj zákazníkov viac vážia Dal si preto zavolať jej vedúceho, respektíve majiteľa obchodu. „Ten sa na korčule pozrel a videl, že ide o výrobnú chybu a hneď mi ich vymenil. Na druhý deň som šiel znova na klzisko,“ tvrdí Igor. Keď si však vymenené korčule obul, zistil, že jednou nohou na ľade čaptá. Vyzul ich a zistil, že sú krivo ušité. „V obchode som si korčule skúšal. Veľkosťou mi sedeli. To, že sú zle ušité, sa dalo zistiť iba priamo na ľade,“ dodal. S korčuľami sa opäť vrátil do obchodu. Nemali však jeho číslo, tak ich vraj musia objednať. „Zima v plnom prúde, a ja stále čakám na korčule, v ktorých by sa dalo korčuľovať,“ skonštatoval. Úplne inak sa vraj k zákazníkovi správajú na západe. „Pracoval som asi rok vo Veľkej Británii v obchode. Tam si problémy s reklamáciou nerobia a hneď poškodený tovar vymieňajú. Stačí uviesť, že daný výrobok nesplnil ich očakávania. Mám pocit, že tam si zákazníka asi viac vážia,“ uzavrel. SOI do prípadných sporov nevstupuje, rieši ich súd „Ak sa odtrhla klipsňa, môže to byť chyba nekvalitného výrobku alebo aj príčina násilného odtrhnutia. SOI to neposudzuje, nevstupuje do reklamačného konania. Dozor vykonáva len z hľadiska verejného práva, tak, ako má v zákonných oprávneniach. Nikto tretí nemá oprávnenie zasahovať do prípadných sporov medzi kupujúcim a predávajúcim či riešiť vzniknutú situáciu. Posúdiť ju môže len súdny znalec, autorizovaná, akreditovaná osoba alebo určené osoby oprávnené výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Ak sa kupujúci s predávajúcim nedohodnú, rozhodnúť môže len nezávislý súd,“ tvrdí Krkošová. Predavači sa snažia reklamáciám vyhnúť S vrátením, respektíve reklamovaním tovaru, mali problémy už viacerí. „Kúpila som dcére rifle, ktoré si na druhý deň obliekla do školy. Keď prišla domov, rifle mala na zadku roztrhnuté. Pracujem v obchode s textilom, tak dobre viem, čo je roztrhnuté mechanicky a čo je únava materiálu,“ tvrdí Patrícia Mesingová. Zjavne šlo o kazovú riflovinu. Zaniesla ich teda na reklamáciu do predajne, kde jej povedali, že to je mechanicky poškodené a reklamáciu po 30 dňoch neuznali. „Poslala som teda ďalšiu reklamáciu, ale už priamo do Bratislavy, kde firma sídlila. Odtiaľ mi poslali veľmi slušný list, že reklamáciu opäť neuznali. Až keď som im pohrozila, že to budem riešiť cez SOI, ľady sa zrazu pohli,“ uviedla. Do troch dní volali, že jej vrátia peniaze. Reklamácia je spotrebiteľmi aj často zneužívaná Nie všetci zákazníci majú so zakúpeným tovarom skutočné problémy. Existujú prípady, kedy reklamáciu využívajú na to, aby opäť získali nový výrobok. „Samozrejme, že to niektorí ľudia robia, najmä študenti. Kúpia si tenisky, čo považujú za svoju vstupnú investíciu, a potom ich tu točia. Po roku prinesú vynosené tenisky, ktoré chcú reklamovať. Ľudia skúšajú hocičo,“ prezradila Eva (28), predavačka v športovom obchode. A niektorí starší zákazníci sú vraj pri vybavovaní reklamácie často až vulgárni. Predavači tiež vedia svoje. Krkošová hovorí, že najčastejších omylov sa spotrebitelia dopúšťajú, ak nemajú doklad o kúpe, respektíve záručný list, tovar naďalej používajú aj keď je chybný, neuplatnia reklamáciu ihneď po zistení chyby na výrobku, tovar si pred kúpou dobre neprezrú a nedajú si ho ani vyskúšať a predviesť, neoboznámia sa s podmienkami uplatnenia reklamácie a zamieňajú si pojmy, kedy tovar možno vrátiť a kedy možno reklamovať. Právo stojí tak na strane obchodníkov ako aj na strane spotrebiteľov. Je len na nich ako ho využijú alebo zneužijú. Reklamovanie tovaru je právne upravené, ale podstatná je jeho realizácia v praxi. A práve tu by si mali obe strany uvedomiť, že vzájomnou dohodou sa dá dosiahnuť oveľa viac. (PB)

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Nestarnú, ale dozrievajú
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 381
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 413
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 393
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 984
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 939
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 737
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 493
  8. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 378
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 032
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 558

Hlavné správy z SME | MY Záhorie - aktuálne správy

Mesto vyhlásilo súťaž na budovu a pozemky

Majetok mesta sa nachádza v areáli bývalých kasární v Senici.

Senica.

Šajdíkove Humence začali zbierať potrebné body

S príchodom nového trénera sa začali zlepšovať aj výsledky.

Štadión TJ Kerko Šajdíkove Humence
Skalica - dom kultúry

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladík unikal polícii, autom zrazil troch ľudí

Auto letelo niekoľko metrov a narazilo do ľudí, ktorí stáli na chodníku.

Ďalšia zrazená chodkyňa na priechode v Nitre. Vodič opäť ušiel

V priebehu niekoľkých dní ide už o tretí prípad. Ak máte bližšie informácie, kontaktujte políciu.

Lučenčan okúsil so svojím Ferrari pevnosť zvodidiel

Našťastie sa jeho nehoda skončila bez zranení. Škoda na jeho aute je odhadovaná na sumu okolo 151-tisíc eur.

Polícia zverejnila video z tragédie na THK. Malo by byť mementom

Vodička tu zrazila staršieho pána na priechode pre chodcov, zraneniam podľahol.

Vybrali SME

Už ste čítali?