Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Ivan Jakeš na Raly Dakar

Jediným zástupcom Slovenska na tohtoročnej Raly Dakar je Ivan Jakeš z Brezovej pod Bradlom.

Hlavným cieľom slovenského motocyklového reprezentanta Ivana Jakeša na tohtoročnej Rely Dakar v Čile a Argentíne (2. - 18. januára 2009) je doviesť špeciálne upravenú motorku KTM 690 do cieľa tohto púštneho dobrodružstva. Pre 35 - ročného skúseného enduro jazdca to bude alfa a omega jeho snaženia počas štrnástich etáp Rely Dakar 2009. “Práve na Dakare v Čile a Argentíne sa totiž rozhodne o mojej ďalšej jazdeckej kariére,“ zdôraznil Ivan Jakeš z Brezovej pod Bradlom niekoľko hodín pred odchodom do Francúzska, kde mal organizátorom Rely Dakar administratívne odovzdať motorku. „Keďže vo februári 2008 som prestal byť členom vranovského Environ Motor Servis Team - u, hľadal som si nového zamestnávateľa. Niekedy na prelome apríla a mája som dostal ponuku, aby som s Čechmi išiel na Dakar do Južnej Ameriky. Vtedy to boli prvé kontakty a skôr testovacie rozhovory, či si na to trúfam a podobne. Keď som si to všetko zvážil, pochopil som, že táto ponuka z Čiech je pre mňa mimoriadne dôležitá. Ak sa mi podarí dôjsť do cieľa Dakaru, môžem si ešte o niekoľko rokov predĺžiť svoju športovú kariéru,“ konštatoval dvanásťnásobný účastník Medzinárodnej motocyklovej šesťdňovej súťaže a bývalý vicemajster Európy v enduro. „Hneď oslovil Jána Hrehora s otázkou, či by mi nešiel do Južnej Ameriky robiť mechanika. Rozhodol som sa pre neho, lebo je to stále výborný enduro jazdec, veľmi dobre hovorí anglicky a v minulosti v Južnej Amerike jazdil nie iba Šesťdňovú, ale aj rely súťaže. Terény v Čile a Argentíne veľmi dobre pozná. Môže mi vo veľa veciach poradiť a pomôcť. Navyše, už dávnejšie sme veľmi dobrí priatelia,“ vysvetlil Jakeš dôvody, prečo si za mechanika vybral šestnásťnásobného účastníka motocyklovej Šesťdňovej a bývalého manažéra slovenského Trophy tímu na motocyklovej olympiáde na Novom Zélande. “Na klasickom Dakare v Afrike som doteraz absolvoval jeden celý ročník, minulý rok som v Maroku trénoval aj na ďalší Dakar, no ten pre hrozbu teroristických útokov tesne pred štartom zrušili, takže určité skúsenosti s jazdou po púšti a v pieskových dunách mám. Vďaka minulým pobytom v púšti som zistil, že jazda v pieskových dunách mi vyhovuje. Som rád, že som sa v tomto náročnom teréne v minulosti naučil jazdiť,“ pokračoval Ivan Jakeš. Ivan Jakeš na základe predbežného programu Rely Dakar 2008 vie, že najmä v Čile účastníkov čakajú minimálne štyri púštne etapy. Preto 17 - členný tím KM Racing trénoval dva týždne v Tunisku. „V Južnej Amerike som jazdil Šesťdňovú, viem, čo ma tam môže čakať, no neviem, v akom stave nám do Argentíny prídu naše motorky, ktoré koncom týždňa v Le Havre odovzdáme organizátorom rely,“ priznal Jakeš a pokračoval: „Bojím sa najmä o motorku, lebo neviem, čo s ňou počas dvojtýždňovej plavby loďou z Francúzska do Argentíny spraví vysoká vlhkosť a najmä slaná morská voda. Pôvodne sme chceli techniku prepraviť lietadlom, ale keď sme zistili, koľko by to vlastne stálo, zostala nám iba loď. Hovoril som o tom aj s Jánom Hrehorom, lebo neviem, v akom stave ju koncom decembra v Buenos Aires vlastne nájdeme. Z toho mám v súčasnosti najväčšie obavy.“ Vo Francúzsku administratívne preberanie motocyklov a automobilov európskych účastníkov Rely Dakar 2009 trvalo niekoľko dní. „Vo Francúzsku bolo celé technické preberanie, nalepovanie čísel, kontrola dokladov od súťažnej techniky a životných poistiek jazdcov. Keďže technickí komisári chcú otestovať všetky navigačné a výstražné systémy, odovzdávanie techniky ktoré trvalo niekoľko dní. Po návrate domov sme do Buenos Aires odletietali 29. decembra,“ povedal o tohtotýždňovom pobyte vo Francúzsku Ivan Jakeš. Ivan Jakeš prezradil, že nejaké veci si požičal aj od štvornásobného účastníka Dakaru Jaroslava Katriňáka, ktorý sa len nedávno vrátil domov po úspešnej transplantácii pečene. „Katro mi požičal štartovacie káble a náhradnú maticu na zadné koleso,“ povedal Jakeš. Počas nedeľňajšej druhej etapy mal slovenský zástupca na motoristickej Rely Dakar 2009 Ivan Jakeš nehodu, keď v rýchlosti vyše 100 km/h havaroval. „Kolega motorkár ma vytlačil z ideálnej stopy, pretože sám riešil vážny problém s veľkou jamou. Mechanik Ján Hrehor mi však pomohol dať v depe všetko dohromady, a tak až na pár šrámov je všetko v poriadku,“ informoval Jakeš na stránkach svojho tímu KM Racing. Slovenský motocyklista napokon v 2. etape obsadil až 94. miesto s vyše 54 - minútovou stratou na víťazného Holanďana Fransa Verhoevena. Navyše na trati prišiel o palivový kohútik. Rely Dakar má 15 etáp v dĺžke 9574 km. Najvyšší bod pretekov je priesmyk Paso San Francisco v Andách (4748 m n. m.) a prihlásilo sa 523 posádok zo 49 krajín. Do cieľa ostávajú ešte tieto etapy. 12. januára: La Serena - Copiapo (537 km, 449 km RS) 13. januára: Copiapo - Copiapo (690 km, 670 km RS) 14. januára: Copiapo - Fiambala (Argentina) (680 km, 215 km RS) 15. januára: Fiambala - La Rioja (518 km, 253 km RS) 16. januára: Rioja - Cordoba (753 km, 545 km RS) 17. januára: Cordoba - Buenos Aires (792 km, 227 km RS) 18. januára: Buenos Aires (slávnostná jazda v cieli) SITA

Najčítanejšie na My Záhorie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 952
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 240
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 146
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 889
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 460
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 336
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 265
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 229
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 155
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 107
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Ilustračné foto

Meteorológovia vydali na nedeľu výstrahu 2. stupňa.


TASR 1 h
Plavecký hrad

Obľúbené turistické miesto nad obcou Plavecké Podhradie ostane nasvietené po filmovom predstavení, ktorým pokračuje letný filmový festival.


TASR 14 h

Piesočnatý terén na Záhorí je na Slovensku jedinečný.


22 h
Ilustračné foto

Tretia vlna bude podľa epidemiológa ministerstva zdravotníctva Martina Pavelku epidémiou neočkovaných.


SITA 30. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žene už záchranári nemohli pomôcť.


14 h

Korytiak informoval, že rieši aj personálne postupy, ktoré nerešpektovali právny stav, a i tak boli predošlým vedením prijaté.


31. júl

Mesto hygienikov o konaní hromadnej akcie neinformovalo.


30. júl

Muža ratovali záchranári.


31. júl

Už ste čítali?