Plány výstavby dlho očakávaného mosta cez rieku Morava sa začali objavovať už v roku 1997. V novembri roku 2005 krstil premiér Mikuláš Dzurinda na prezentácii v Záhorskej Vsi maketu mosta, ktorý mal stáť 4 milióny eur. V minulom roku už predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja hovorili o budovaní mosta za cca 7,8 milióna eur. Podľa posledného projektu má stáť 12,4 milióna eur a obe strany by uhradili polovicu nákladov. Po minulom týždni sa ale situácia mení, slovenská strana totiž oznámila, že od pôvodných
plánov odstupuje.
Novýnávrh slovenskej
strany prekvapil aj Slovákov
V pondelok 27. októbra sa v Záhorskej
Vsi uskutočnilo rokovanie
rakúsko-slovenskej komisie
pre výstavbu mosta. Séria stretnutí
sa zahájila v roku 2005, odkedy
beží spoločný projekt Dolnorakúskej
vlády a Bratislavského
samosprávneho kraja
(BSK). Stretnutie zorganizovala
rakúska strana, v programe mala
dominovať výmena informácií
o opatreniach potrebných k
tomu, aby sa spoločný projekt
mohol uchádzať o peniaze z
európskych fondov.
Rakúska strana konštatovala
uspokojivý stav technicko-administratívnych
opatrení, projekt
je z ich strany údajne v
štádiu pred vydaním stavebných
povolení. Slovenská delegácia
informovala, že v súčasnosti
projekt podlieha certifikácii
pre oblasť životného prostredia.
Proces by sa mal ukončiť v
januári budúceho roka.
Druhým bodom rokovania
bol stav príprav v otázke financovania.
Slovenská strana
oznámila zmenu doterajšieho
postoja. Navrhuje, aby sa výstavba
financovala podľa dĺžky
mosta na jednotlivých územiach,
keďže na slovenskej strane
má mať most dĺžku 107 metrov
a na rakúskej 283 metrov.
Slováci argumentovali tým,
že v rámci operačného programu
cezhraničnej spolupráce
môže kraj získať nanajvýš 3,15
milióna eur a za iné zdroje sa
zaručiť nedokáže.
Bratislavský kraj chce aj
cyklomost
Predstavitelia BSK informovali,
že sa uchádzajú o financie aj na
ďalšie dva projekty, ktoré už
údajne prešli aj predprojektovou
prípravou. Ide o cyklomost
cez rieku Morava pri Devínskej
Novej Vsi a projekt zameraný
na zvýšenie bezpečnosti premávky
v okolí Bratislavy.
Konštatovanie, že len plánovaný
cyklomost by stál 3,5 milióna
eur, vyvolalo nesúhlas u
prítomných predstaviteľov okresu
Malacky – starostu Záhorskej
Vsi Borisa Šimkoviča a
prednostu Obvodného úradu
Ladislava Ballu.
Termín ďalšieho stretnutia si
pracovné skupiny neurčili. Na
rade je totiž rozhodnutie Rakúšanov,
či budú nový návrh slovenskej
strany akceptovať a pristúpia
na zmenu podielu financovania.
Ak nie, výstavba mosta
sa opäť oddiali.
MAREKBRNA