Slovenská strana mala záujem
vybudovať most od začiatku
90-tych rokov minulého storočia.
Snaha vrcholila v roku 1997,
avšak referendum k tejto otázke
dopadlo na rakúskej strane negatívne.
Na prepravu ľudí tak už
trinásty rok slúži len kompa,
ktorú zriadila Záhorská Ves vďaka
prostriedkom z programu cezhraničnej
spolupráce PHARE.
Kompa pre vodičov predstavuje
zdržanie a taktiež poplatok za
prevoz nie je zanedbateľná položka,
hlavne pre ľudí, ktorí
hranicou prechádzajú denne.
Chaotické úsilie Slovákov
Slovenská strana napriek negatívnemu
stanovisku obyvateľov
Angernu pokračovala v plánoch
a na rôzne štúdie a zahraničné
cesty sa vynakladali milióny korún.
V novembri 2005 dokonca
premiér Mikuláš Dzurinda spoločne
s vtedajším županom Bratislavského
kraja Ľubomírom
Romanom v Záhorskej Vsi predstavili
projekt premostenia Moravy.
Nový sklápací most mal
byť drevený so železnou konštrukciou,
400 metrov dlhý a 12
metrov široký. Ľubomír Roman
sa vtedy vyjadril, že na projektovú
dokumentáciu dostali 6 miliónov
korún a most sa podarí
postaviť v roku 2007. Spomenul
tiež, že kompa sa následne presunie
do Gajár a bude obec spájať
s Dürnkrutom.
V tom čase sa hovorilo aj o
možnosti, že kompu v Záhorskej
Vsi nahradí pontónový most z
Moravského Jána, akonáhle sa
tam zrealizuje pevný most. Už
tri roky tak pontónový most
mohol slúžiť v Záhorskej Vsi. Šlo
by síce o provizórium, avšak s
rýchlym a bezplatným prejazdom.
Ako sa ukázalo, bola to
opäť dezinformácia.
Výstavbu brzdíme terazmy
Karta sa však obrátila. V minulom
roku obyvatelia rakúskeho
Angernu v referende výstavbu
pevného mosta podporili. Brzdou
je dnes naša strana. Potvrdil
nám to prednosta Obvodného
úradu v Malackách Ladislav Balla.
„Zúčastnil som sa pracovného
stretnutia v Angerne. Zástupcovia
rakúskej strany konštatujú,
že technicko-administratívne
záležitosti vrátane
projektu majú ukončené. Na porade
vehementne vystúpil starosta
Záhorskej Vsi Boris Šimkovič,
ktorý požadoval od slovenskej
delegácie, aby sa veci už
konečne pohli dopredu. “
Podľa našich informácií sa
Bratislavský samosprávny kraj s
výstavbou príliš neponáhľa.
Stanovený je nasledovný časový
harmonogram. Rok 2008 - posudzovanie
vplyvov na životné
prostredie. Rok 2009 je vyhradený
pre vybavenie územného a
stavebného rozhodnutia, rok
2010 na vypracovanie realizačného
projektu. Navyše, na medzinárodných
stretnutiach k
príprave premostenia musia rakúski
partneri takmer vždy strpieť
neúčasť vedúceho slovenskej
časti komisie. Nominant
SDKÚ Martin Kuruc sa pre pracovnú
zaneprázdnenosť zúčastnil
zatiaľ vraj len jediného zasadnutia.
„Ak je tak veľmi zaneprázdnený,
nech to miesto
prenechá niekomu inému. Požiadal
som primátora Malaciek,
ktorý je poslancom BSK, aby v
tejto záležitosti interpeloval pána
Bajana," uviedol prednosta
ObÚ Ladislav Balla.
MAREKBRNA