Zariadenie by bolo umiestnené v
už existujúcej hale v obci Zohor.
Podstatou modernej technológie
je rozdelenie odpadu drtením,
bubnovými sitami a inou technológiou.
Delenie je potrebné
preto, aby sa umožnilo následne
zhodnocovať tieto materiály
alebo vyňať biologicky rozložiteľné
zložky. Odpad sa pretriedi
a v konečnej fáze odchádza na
klasické zneškodnenie (na skládku)
len okolo 30% z celkového
množstva. Poslanci Mestského
zastupiteľstva v Malackách čoskoro
absolvujú exkurziu v Rakúsku
v prevádzke podobného
závodu dcérskej spoločnosti
firmy A.S.A., aby si prezreli, čo
plánovaná technológia v praxi
predstavuje.
Sprísnené požiadavkyEÚ
Od roku 2010 bude u nás tradičné
ukladanie na skládku veľmi
obmedzované. EÚ navyše do budúcnosti
požaduje, aby sa na skládku
neukladal biologicky rozložiteľný
odpad. Napríklad v Rakúsku
na skládku putuje len 10%
z celkového objemu KO. Slovensko
má v tomto smere ešte veľa
čo doháňať.
Mesto Malacky má dnes šancu
získať prostriedky na technológiu,
ktorá umožní nakladanie s
odpadmi v súlade s požiadavkami
EÚ. Vo finančnom vyjadrení
ide asi o 60 miliónov korún.
Z toho 5% - 3 milióny - by predstavovalo
čiastku spolufinancovania
mestom. Plánovaný závod
by spracoval 40-tisíc ton komunálneho
odpadu. Pre porovnanie,
v meste Malacky sa vyprodukuje
ročne asi 4-tisíc ton KO.
Tuhý komunálny odpad by sa
zrejme privážal aj zo Stupavy (po
ukončení prevádzkovania tamojšej
skládky) a možno aj z oblasti
Senice.
Poplatky sa vraj nezvýšia
Po spracovaní KO touto linkou
by malo odchádzať na zneškodnenie
iba 30% odpadu, čo znamená
v prvom rade úsporu a
prínos k ochrane životného prostredia.
Výhoda pre mesto je v
tom, že ako účastník v tejto spoločnosti
by mohlo ovplyvňovať
konečné ceny, rozdelenie zisku
a plány rozvoja v oblasti odpadového
hospodárstva.
Požiadavkou mesta v rokovaniach
s A.S.A. bolo zachovať prijateľnú
úroveň cien za odvoz KO.
Dá sa dnes s určitosťou predpokladať,
že ak by sa plánovaný
závod nepodarilo zriadiť, poplatky
za zber KO by sa časom
značne zvýšili.
MAREKBRNA