Výučbu prvej pomoci opäť zaviedla
novela zákona o poskytovateľoch
zdravotnej starostlivosti,
ktorú parlament prijal
v decembri. Novelou sa doplnil
aj zákon o autoškolách.
Ministerstvo zdravotníctva,
ktoré ju navrhlo, sa odvoláva
na národný program, cieľom
ktorého je aj znížiť úmrtnosť
na cestách.
Minister vnútra Robert Kaliňák
chcel pôvodne výučbu
zapracovať do nového zákona o
premávke na pozemných komunikáciách,
no napokon to
„vzhľadom na stav príprav“
tohto zákona odporučil urobiť
ministrovi zdravotníctva.
Vyššie náklady?
Zákon hovorí, že autoškola
môže vykonávať aj kurzy prvej
pomoci. Na to však bude potrebovať
akreditáciu. Ak kurz nebude
robiť, budúci vodič ho
musí absolvovať u inej kompetentnej
osoby, a musí si zaň
zaplatiť. Len ak preukáže, že
urobil skúšku z prvej pomoci,
autoškola mu vydá osvedčenie
o absolvovaní vodičského kurzu,
a tak ho vlastne pustí na
testy z predpisov o cestnej
premávke.
Ministerstvo zdravotníctva
na otázku, či sa pre to môžu
zvýšiť náklady na vodičský
kurz, neodpovedalo.
„Samozrejme, sú to ďalšie
náklady pre občana,“ myslí si
predseda Združenia autoškôl
Slovenskej republiky Andrej
Buday, majiteľ autoškoly SABIA.
Zvýšenie nákladov odhaduje
na 500 až tisíc korún.
Povinný nácvik na figuríne
„Príprava žiadateľov o vodičské
oprávnenie v súčasnosti neobsahuje
prípravu prvej pomoci,
čo je na škodu,“ povedal hovorca
ministerstva dopravy Marián
Jánošík pre magazín
autoviny.sk.
Do vodičských kurzov sa zavedie
nácvik prvej pomoci vo
forme „Gordonovho úderu“ a
„Heimlichovho manévra“. Prvý
výraz znamená uvoľnenie
dýchacích ciest úderom do
chrbta, druhý stlačením brucha,
hovorí návrh vyhlášky o
kurzoch a skúškach z prvej
pomoci, ktorého pripomienkovanie
sa včera malo skončiť.
Z návrhu ďalej vyplýva, že
kurz by trval najmenej osem
vyučovacích hodín po 45 minút.
Skladal by sa z teoretickej
a praktickej časti, pričom praktická
by tvorila aspoň 60 percent
výučby. Teoretickú časť
by bolo možné absolvovať aj
diaľkovo, praktickú časť iba
osobne, a to by mala potvrdiť
„prezenčka“.
Prvúpomoc
málokto ovláda
Buday si myslí, že „vnútiť“
kurz prvej pomoci iba budúcim
vodičom nestačí. „Keď šofér, s
ktorým sa v aute vezie niekoľko
ľudí, havaruje a rozbije si
hlavu o volant, nikto mu nemusí
vedieť pomôcť,“ hovorí.
Školenie prvej pomoci podľa
neho musí byť povinné pre
väčší okruh ľudí.
Aj predstavitelia Slovenského
Červeného kríža si myslia,
že znalosť prvej pomoci by mala
byť súčasťou všeobecnej
vzdelanosti. Výsledky ich
prieskumov svedčia skôr o
všeobecnej neznalosti obyvateľstva
Slovenska. Vraj zo 100
vodičov pri nehode zastaví len
desať a z nich len jeden, najviac
dvaja, vedia poskytnúť prvú
pomoc.
„Vyhláška je v medzirezortnom
pripomienkovom konaní.
Je predčasné hovoriť o jej definitívnom
znení, vzhľadom na
to, že jej text sa po pripomienkovaní
môže zmeniť,“ povedala
Eva Slováková z komunikačného
odboru ministerstva.
JOZEFČAVOJEC