Pustil sa do vypracovania
výučbového programu pre
potreby biológie v škole. Za interaktívny
študijný materiál v
elektronickej podobe bol ocenený
v súťaži projektov inovatívneho
vyučovania, ktorú
vypísali Slovenské telekomunikácie.
Zaujali ho zvuky živočíchov
Roman Ravas sa do svojho diela
pustil už pred niekoľkými rokmi,
keď si uvedomil, že poznanie
živočíchov „na papieri“ žiakom
nestačí. Mestské deti predsa
majú problém vidieť hoci živého
vrabca, nieto ešte iné zvieratá
okrem túlavých mačiek a psov.
A tak začal „zbierať“ rôzne informácie,
obrázky a zvuky divo
žijúcich živočíchov, zvierat aj
vtákov – pomocou internetu,
rôznych kaziet a publikácií,
kým nebol so svojou databázou
spokojný.Tento materiál mu
veľmi dobre slúžil dva roky na
vyučovanie aj skúšanie. Ako sa
mu podarilo tak dobre obstáť v
konkurencii?
Program sa žiakom zapáčil
Pretože vyučovanie pomocou
počítača pre všetkých žiakov
v triede naraz zatiaľ ostáva len
v rovine sci – fi, pedagóg musel
výučbu pomocou svojho programu
riadiť v rámci laboratórnych
prác, kedy je v skupine
málo študentov. Tak sa s ním aj
začali oboznamovať.Zistil, že má
úspech. V tomto roku ho prihlásil
do súťaže (v predchádzajúcom
roku nestihol zistiť podrobné
podmienky súťaže) a – podarilo
sa! Viac ako z ceny má radosť z
toho, že vytvoril niečo, čo naozaj
pomáha pri výuke. Na rozdiel
od matematiky, ktorej princípy
je možné väčšinou vysvetliť s
pomocou kriedy a tabule, biológia
vyžaduje oveľa osobnejší
dotyk. Ak sa už nemôžu stretnúť
so skutočným zvieraťom alebo
vtákom, aj počítačový program
im ho môže priblížiť lepšie ako
neosobné stránky učebníc.
(EN)