Prvý krst už však majú cestári
za sebou. "Snehové prehánky
nás v utorok nezaskočili. Boli
sme na ne pripravení," hovorí
Eduard Havel zo senického oblastného
strediska Správy a
údržby ciest Trnavského samosprávneho
kraja, ktoré sa
stará o zimnú údržbu na území
okresov Senica a Skalica.
"Vývoj počasia pravidelne
sledujeme a v našej profesii je
dôležitá aj intuícia dispečera,
ako dokáže vývoj odhadnúť.
Tento región má svoje kritické
úseky, ktoré dispečer preventívne
kontroluje, prípadne mu
stav počasia nahlásia spolupracovníci.
Osvedčenú spoluprácu
máme s Obvodným oddelením
PZ v Jablonici."
Na celom území severného
Záhoria cestári udržiavajú počas
zimy 447 km ciest. Neudržiavaných
je len 12 kilometrov
ciest, ktoré sú bez pravidelnej
autobusovej dopravy. V troch
strediskách, Senica, Holíč a
Sekule, je už na sezónu pripravených
15 sypačov, tri traktory
s radlicami, dve snehové frézy
a jeden gréder. "Každé stredisko
má cesty podelené na okruhy,
pričom na každý okruh
pripadá jedno posypové vozidlo.
Dĺžka jedného okruhu je od
35 do 50 kilometrov. Ak vezmeme
do úvahy, že jeden sypač
dokáže naraz posypať len
okolo desať kilometrov ciest
soľou a kamennou drvou, zimná
údžba vozoviek je časovo
náročná. Vodič sa musí vrátiť
na stredisko pre nový posypový
materiál a opäť sa napojiť na
úsek, kde prestal. Takto počas
jednej zmeny najazdí aj tristo
kilometrov. Preto sa mnohým
vodičom zdá, že cestári nič nerobia."
Zimné obdobie 2006-2007 bolo
pre cestárov priaznivé. Ostalo
im dostatok posypového materiálu,
takže ho dokupovať
nemuseli. Odhadovať, aká bude
tohtoročná zima, však
nechcú. "Pre nás je zima vtedy
príjemná, keď napadne sneh,
my ho z ciest odstránime a po
zvyšné dni svieti slnko. Najhoršie
sú vlhké cesty, na ktorých
sa nadránom začína vytvárať
poľadovica. Na takéto
zmeny najviac doplácajú vodiči,
ktorí včas situáciu neodhadnú,"
dodáva Eduard Havel.
GABOKOPÚNEK